Gäst Jens S Postad 24 April , 2007 Rapport Share Postad 24 April , 2007 Hej ! Har en 1314 med sjukvårdshytt som jag håller på att fixa till. Har lyft ut matta och plywooden (eller resterna av det) tagit bort fuktig isolering 40mm frigolit. Slipat den rost som fanns där och rostskyddat på alla sätt och vis. Plåten är rostfri men själva stommen var lite angripen. Är dock lite fundersam på hur fukten letat sig in då sidorna verkar torra? Kan det komma in från undersidan eller är det från ovansidan ändå? Någon som har erfarenhet? Tänkte nu lägga in nytt golv och funderar då på att använda formplywood. Är detta vettigt eller är det bättre med något annat? Tips och ideer mottages ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 24 April , 2007 Rapport Share Postad 24 April , 2007 I skåp med plåt väggar blir det kondens presis som i en bensintank när det blir omväxlande varmt och kallt, alltså det bildas frost kristaller när det blir kallt och de tinar när det blir varmt och då rinner det ner efterväggarna och lägger sej i golvet det kan vara därifrån som fukten har kommit in, nu vet jag ju inte hur den ser ut under isoleringen om det är tätt där eller ej och om det kan komma in vatten underfrån när den körs, men det är ett sätt för vattnet att krypa in under golvet, men det kan någ finnas andra anledningar också, det fins en plywood som används vid båt byggen som inte tar åt sej vatten lika bra som andra plywood sorter den kanske är lite dyrare men jag kan rekomendera den. då plywood som tar åt sej vatten har en förmåga att dela på sej och samla mer fukt. mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 24 April , 2007 Rapport Share Postad 24 April , 2007 Kika i http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=215. Jag rev ner mitt skåp när jag köpt bilen, eftersom jag ville bygga flak. I mitt fall anser jag mig hittat största boven till in-läckage i fästet till spaden på taket. Det var i alla fall mest angripet av fukt i träet där. Sen var det en del fuktmärken kring takluckan också. Listen kring luckan har säkert också varit en bov, eftersom det droppade in lite där när bilen stod i sidolut. Påbyggnaden är klädd med aluminiumplåt och tätningen i skarvarna kan säkert ställa till det. Man bör så klart kolla dörrarna och fönstren också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jens S Postad 24 April , 2007 Rapport Share Postad 24 April , 2007 Tack för snabba svar Erik & Hasse Jo det finns i de flesta facken ett hål som jag antar är för dränering. Tror det nu för tiden enbart finns vattenfast lim i plywood så delaminerings problemet som alltid fanns tidigare är inte lika hotande längre. Frågan är om man ska gå på belagd formplywood eller köra "trärent"? Efter att ha gjort lite jobb på båtinredningar vet jag att teakplywood för durkar är skitsnyggt men för dyrt och alldeles för jobbigt, speciellt med 10 lager 2-komponentslack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst seekoman Postad 24 April , 2007 Rapport Share Postad 24 April , 2007 I mitt skåp hadde FM redan gjort renoveringen tog ängå loss väggar tak och golv del för att kontrolera men sen skulle jag oxå lägga nytt golv. Dom hade bytt ut frigolit isoleringen mot ecoprim skivor (isolerar bättre) och sprutat hålrumsvätska överallt men det låg vanlig trären plyfa på golv och hjulhus så dom måste ju anse att det duger fortfarande. Vet inte om det ligger slang stumpar under frigoliten orginal men det låg det på min nu iaf antagligen för att kondensen skulle kunna rinna ut genom hålen i plåtgolvet och inte sugas fast mellan isolering och plåt. Vore kul att se vad folk bygger av sina skåp jag tog bilder i helgen men glömde ta med dom hem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.