Gå till innehåll

Filter vid förgasarna tgb11


MikaelD

Rekommendera Poster

Hej.

Min bil saknar ett filter i den svarta kåpan som sitter vid förgasarna.

Någon som vet om det skall sitta ett filter där? Jag får in en del bensinångor i bilen när jag kör, misstänker att det kan vara där felet ligger att det inte sluter tätt då det bara är lådan och locket, har varken packning eller filter.

 

Hälsningar Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem flesta tgb (alla jag har stött på) har, vad jag förstått, senare fått en ny behållare med insatsfilter i, som placerades i ett fäste längre bak. Troligen gjordes detta pga brandsäkerhet och just bensinlukt vid förgasarna som du beskriver.

 

 Om dessa ångor bekymmrar dig skall du leta efter denna senare version som många av oss har, och få ditt luftfilter monterat längre bak.

 

Eller, så har du redan det, och det är då svaret på varför du inte har något filter vid förgasarna. Det sitter alltid bara ett filter även om det sitter två luftburkar.

 

Öppna motorkåpan framför baksätet, luftrenaren där är silvermålad och är omöjlig att missa till höger vid motorns bakkant isf. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar två..

 

 Bensinångorna kan i högsta grad komma ifrån läckande o-ringar under flottörhusen. Sitter pluggar där, en på varje förgasare, och dessa tätningar torkar sönder med åren, och några få droppar bensin kan lukta massor i ett varmt maskinrum.

Kolla det..känn med handen under förgasarna, är det fuktigt / blött är troligen pluggarna otäta. Mycket vanligt fel på våra motorer. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, har haft samma problem som du.

Kolla i mitt inlägg om förgasarproblem.....(hittar du om du söker på L-G profil och mina inlägg).

Där står en hel del om bränsleläckage i förgasare och tillhörande delar.  Med lite bilder också......

Med vänlig hälsning Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...