Gå till innehåll

Paraboliska fjädrar


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Kolla de här:

 

 

Jag vet inte priset på en uppsättning, men det sägs att paraboliska fjädrar är nåt HELT ANNAT att åka på. Jag får diskussionsposter i mailen från yahoogroups och diskussioner kring det här systemet har pågått ett tag. En finsk medlem där, Teppo Rapo, skriver att han ska montera ett set på sin bil kommande helg, så jag lovar att rapportera vidare det som framkommer i ämnet. Själv dreglar jag över det här!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Henrik

Har parabolics på min Land Rover va en väldig skillnad på komforten i bilen blev mycke mera följsam fjädrarna blir liksom progresiva på nått sätt. Bilen uppför sig som ett mellan tig mellan vandliga blad å spiraler. Sen flexade inte min bil mera utan hellre mindre efter jag monterat på para. men kan ju ha att göra med att dom gamla va bra utsletna.

mvh

Henrik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roger Myhre

Paraboliske fjærer, er ikke det navnet på fjærsystemet bak på TGB 13?? Det at de pendler som på boggien på en traktor-tilhenger og fjærer/flexer..

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag mailade till firman och fick svar snabbt som ögat.

The springs are Eur 195,- each, so the front will be Eur 390,- ex. VAT ex.

transport.

Shipping is depending on your location and will be around Eur 98,-

If you have any questions please contact me.

någon som vet vad VAT betyder, firman finns i holland

jag blir riktigt sugen på att beställa med nu PDT_Armataz_02_24.gif'

 
Daniel.L2007-04-25 21:04:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag är sugen, men vill veta lite mer hur kärran beter sig med de nya grejorna på. Jag har läst flera inlägg om det här och de som frågat firman om de kunde tillverka paraboliska fjädrar har fått svaret att det kan de, men de kan inte garantera att de verkligen fungerar tillfredsställande utan hyfsat omfattande tester. Kan du lugna dig tills vi har hört lite närmare om hur grejrona beter sig, så kan vi göra en gemensam insats på området sen.

 

Jag är inte hundra säker på vad paraboliska fjädrar EGENTLIGEN är, men att boggin bak på 13 och 20 är parabolisk, ja. Däremot TROR jag inte att parabolsik fjädring innebär att axeln är upphängd i bärarmar och fjäderändarna glider på axeln. Jag är i stället ganska övertygad om att parabolfunktionen är att fjäderändarna ligger mot varandra och mittendelen av fjädrarna är förbundna med varandra med distansblock mellan dem. På så sätt blir friktionen betydligt mindre i rörelsen och stötdämparen övertar mer av den dämpande funktionen. Dämparen är effektivare och håller jämnare funktion över längre tid, medan rost och annat har större påverkan på funktionen på en konventionell bladfjäderpaket.

 

Se senare post nedan, det här var inte korrekt.
omega24v2007-04-25 22:15:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

490 EUR x 9.50 SEK är ungefär 4500. Med moms blir den summan kring 5500-6000. Sen lär det nog bli nya stötar också när man ändå håller på, skulle inte tro att originaldämparna har ens i närheten av samma värden på dämpningsfunktionen och 30 bast gamla grejor ihop med färska, njae. Den här affären stannar nog inte under tio kakor per axel om man ska göra det ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svorsken

Råd till Daniel I

Betal VAT i  Holland du , troligen är Vat i Holland legre enn i Sverige (här 25%).

I UK är det 14 eller 17% Kommer inte i håg helt. I Tyskland 16%. âr produkten produserad inom  EU så är reglarna så at du bara skall betala en gång. Betalar du inte i Holland måste du betala svensk moms. Tror inte momsen är så hög i Holland som här.

Produserad utenom Eu så tilkommer tull.

 

 

 OBS Troligen måste du oxå byta  dämpare när du byter fjädrar

 

Länk till leverantören : http://parabolicsuspension.com/general.htm  
Svorsken2007-04-25 22:35:50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

TIC-taper4.jpg

 

Nu har jag läst lite mer på deras sida. Parabolisk är fjädern på grund av fjäderbladens avtagande i tjocklek ju längre mot ändarna man kommer. Den matematiska funktion som beskriver fjäderns tjocklek är kvadratiskt relaterad till längden bla bla bla bla osv. Just det, parabolisk helt enkelt. Har med andra ord inte med fjäderpaketets sammansättning att göra.
omega24v2007-04-25 22:19:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jippi! Nya stötar ingår också! Då kommer priset i ett helt annat ljus. Vill till bara att de verkligen kollat slaglängden, för det är skapligt mycket rörelse som ska ut och in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

I lastbils yrket säger vi parabel fjädrar och parabel är mycket dyrare än vanliga men starkare och färre blad och håller längre, på min scania har jag tre blad på varje sida (framaxel) och på den gammla bilen med vanliga fjäder paket så är det runt tio blad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hördu Daniel, där sa du nåt. Du kan ju berätta skillnaden, hur är de att köra på jämfört med klassiska paket? Hur stor skillnad var det på din gamla och din nya bil i övrigt? Jag menar om din gamla var en 3-serie, så lär ju skillnaden vara större än bara fjäderpaketen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

daaaaaaaaa där hadde jag svart ett långt fint in lägg jaha givertvis komer syber space och tar det då!!! så ett långt bra inlägg ang parabel och vanliga paket efter lyses...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Henrik

Bilen blir mycke mindre stötig, axlarna föjler vägen bätttre "håligheter". Då kör jag med samma dämpare innan som efter bytet (c303ans), detta gäller på en LR, där det har funnits parabolics att köpa i minst 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...