Gå till innehåll

Sugga får ingen soppa?


Rekommendera Poster

Har problem med en av mina suggor jag köpt på mig.

 

Den vill inte starta. Gnista finns. Provat med startgas. stift 5 och 6 blir vått. stift 1-4 blir inte ens fuktigt. Gissar att felet därmed sitter att den ej får bränsle till dessa stift?

 

vad kan felet vara? Kan ventilerna kanske sitta fast efter att motorn stått stilla i så många år?  Finns det någon lösning på detta isåfal utan att behöva lossa toppen?

 

tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite vanskligt dessa motorer växer ju inte på träd längre förmodligen står ventilerna i öppet läge om så e fallet? Ev sitter ringarna även de,, dåligt komp...

Nu vet jag inte vad du gjort innan men jag häller bensin i hålen till tändstiften för att se om det tänder brukar räcka i två cyl några matskedar i med stift starta så vet man.

Nästa steg fyller jag förgasaren samt separat dunk till bränslet låter den stå över natten så alla packningar sväller men man får riva ner allt om det stått längre å mösat ner sig så finns det inga genvägar som oftast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provade dra runt motorn för hand med startveven först av allt för att känna så inget satt fast. Den snurrade riktigt fint. Dock ej gjort komptest på den. Sedan gick jag på att försöka starta med startmotorn.  Den tänder lite granna på de 2 cylindrana som nu får soppa.

 

Jag vet inte om man skulle kunna fylla cylindrarna med diesel eller nått rostlösande så mycket så att det rinner över till ventilerna och kanske kan hjälpa till att få det och släppa? Eller om skulle kunna hjälpa att värma upp motorn med motorvärmaren, känns dock som att det kommer att bli en sådan liten uppvärmning så det inte gör någon skillnad.

 

På en studebaker orginal sid-sexa hade jag ett liknande problem med att ventiler satt fast i öppet läge. Då fick jag lossa toppen sedan gick det att försiktigt knacka lös ventilerna så släppte dom rätt snabbt när de väl börjat röra på sig.

 

Men skulle kännas skönt att slippa öppna upp denna motorn då den är helt orginal :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej inte hosta eller göra något buller start? Ja en ventil kan vara fastnat öppen kan du öppna luckan justeringsstyrventilen och vrid motorn över bör du se vilka ventiler rör. Kan vara att de våta pluggar har dålig gnista och de andra försöker skjuta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...