Gå till innehåll

Bygga om en tgb11


Gäst DP_TGB

Rekommendera Poster

Gäst DP_TGB

Har lenge tenkt på at kjøpa en tgb11 ock bygga om den:

1.- Bytta motor 300TD (140hk)  kr 15000,-

2.- Motor festen SMT 7800,- + mva.

3.- sandblåsa rammen, akslar osv - lakka svart .7-8000 ,-

4.- Bytta til skiv bromsar ca 10000.- pr aksel .

5,- Evt byta til en duett kaross i plast / eller lakka om eksisterande.

Havnar rundt 90-120000 ,- er jag dum i huvudet eller ??PDT_Armataz_02_06.gif

 Nåra synspunkter ?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Om man inte har råd ska man inte hålla på. Om man ska räkna hem ekonomin i ett specialbygge, ska man inte heller hålla på. Det som man själv personligen vill ha, får man räkna med att ingen annan är intresserad av = förlust av investerade pengar.

 

Kör hårt! Jag tycker absolut du ska göra ditt ombygge, det verkar jäkligt kul! Har du de funderingarna, så behöver jag förmodligen inte tala om för dig att du har en VANSINNIG massa arbete framför dig, men du får nåt som ingen annan har heller...

 

Dieseln tror jag är en investering du har igen. Kanske inte varenda krona 15 + 8 tusen, men om du kör en del så sparar du in en del bränsle, plus att bilen garanterat är attraktivare med dieseln om du skulle sälja den.

 

Skivbromsar är säkert värdehöjande, även om jag inte tror försäljningsvärdet ökar med 20 000.

 

Jag skulle rekommendera att låta bli en sandblästring, så länge det inte uppenbart är ordentligt rostigt nånstans. Har en ram klarat sig i trettio år, så bör den klara sig bra ett tag till. Tvätta av den ordentligt och låt den torka. Åtgärda den eventuella rost som finns. Gör en påkostad rostskyddsbehandling av den sen. Tänk på att hur noggrann du än är, så får du sand kvar överallt efter en blästring. Och sand + vatten = konstant fukt på de ställen dammet ligger kvar. Jag tror en så pass rejäl ram som elvans förlorar på en blästring, men det är min åsikt. Dessutom bör du plocka den ordentligt ren på grejor, för både åtkomligheten vid blästringen och framförallt för att inte sanden ska komma in överallt i transmissionen.

 

Axlarna skulle i alla fall inte jag ge mig på att blästra, i mina ögon komplett vansinnigt. Är de ytrostiga, så kör med en roterande stålborste i stället där du kommer åt och lägg på rostskydd sen.

 

Det här är min syn på saken. Det jag skrivit är vansinnigt ska du inte ta illa upp för, jag kan mycket väl ha fel. Men det lilla jag sett av luft och vatten under högt tryck, gör mig livrädd för att använda det i närheten av nåt som ska snurra lagrat och smort med olja. Man blåser in mycket skit där det inte ska vara, när man tror att man blåser bort det.
omega24v2007-04-26 12:43:35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DP_TGB

Takkar før svar . er inte hårsår så det går bra.

Undrade egentligen på om nogon hadde nåra tips ved kjøp  av bil ock delar osv .Hva folk ville gjort om viljan var større enn tillgången på pengar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Jag badar ofta med min bil. Nöjd med trumbromsarna som dom är original. Okej, man får ta isär och göra rent ibland. Jag skulle lagt pengar på större och bredare hjul, och något höjd fjädring. I övrigt innstämmer jag med Omega24v, ramen behöver man inte åtgärda, inte axlarna heller såvida man inte ska på bilutställning eller "Pimp my TGB". I skogen och leran räknas andra saker....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Bada är nåt helt annat. Men högtryckstvätt för att tvätta bort skit och tryckluft för att blåsa bort skit... nej. Än värre tryckluft BLANDAD med skit, det vill säga blästersand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Blästring kan vara bra i rätt sammanhang. Men endast på t ex en bakaxel som sedan ska helrenoveras, den där blästersanden sägs kunna hitta in överallt där den inte ska vara, precis som Omega24v skriver. En kompis ägnar sig åt en mycket seriös renovering av en Volvo 144 och rekommenderades blästring före renoveringen av ovan nämnda skäl. Nåja, axlar rostar knappast sönder utifrån så vill man ha lite bättre finnish så räcker det gott med lite rengöring i mitt tycke. Mina 11:a axlar har dessutom inget svart rostskydd påsprutat så de har kvar den bästa färgen av alla...grön. PDT_Armataz_02_23.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...