Gå till innehåll

Norrköping


Gäst Seglarn

Rekommendera Poster

Gäst Malmas

Jag var där och tittade lite, tgb 30 gick för ca 22000kr till 30000kr, en tgb 45 och en tgb40 gick för 75000kr per styck, det var allt jag var intresserad av,sedan åkte jag hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst valplinus

Jag var där och kollade och det var väldigt sunkiga 11: or och dom som jag hörde gick för mellan ca 20 och 30000 vet någon vad 1111 gick för?valplinus2007-04-28 21:54:13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst B1N4RY

Sådär... Hemma efter en lååååång resa...

Jag var iofs bara följebil men polarna körde hem 2st 20-bilar och i morgon skall vi åka upp med krokbil och hämta en till.

 

Vi köpte som sagt tre st TGB20. Rätt så ok pris.

 

Med reservation för att jag är zombietrött och rör ihop saker:

 

#1) Inga större problem. Startade efter en del övertalning.

 

#2) Kraftuttag på mittenaxeln kass och låg löst i hytten. Inga bromsar. Startade ej. Bytte bränslepump + slangar och fick igång motorn efter några timmar. Luftade några varv och fick tillräckligt med bromsar för att köra hem. Skruade bort drevet i kraftuttaget och satte tillbaka resten för att inte köra ut all olja.

 

#3) Startade inte, ingen karadan, mittenaxel låst. Fick igång den efter många försök. Fick loss mittenaxeln. Och under provturen försvann all drivning... Hämtas på trailer i morgon...

 

Fortsättning följer när vi fått hem #3... ;-)

 

//B1N4RY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Trrröööööötttt.... hemma i Oslo efter en 28 timmars runda till Norrköping. Och 95mil loggade PDT_Armataz_02_16.gif

 

En rapport med bilder kommer i morgon från mig.

Andreas.E2007-04-29 00:31:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BM 320

Jag försöker väl återge så gott jag kan men det var första gången för mig som flickan sa varför jag minns det lite suddigt..

Bra priser tyckte jag, lite för snabbt förlopp men jag inser ju att det inte finns utrymme för auktionsutropparn att stå och vänta på knepisar som mig själv som inte vet hur man gör...hursom 13-chassie som jag var ute efter gick för mellan 10 000 till 19 000, varierande skick men den jag ville ha sprang iväg över min gräns(även om jag ångrar det idag...borde lagt lite mer.. 20 000 var den väl värd, nyrepad, tectylad och fin) Inte är jag bitter, inte..

11-bilarnas bud inleddes men nån galning som bjöd 30 loppor på ett fat (plus moms), och det ska sägas att dessa 11-bilar inte vinner nån skönhetstävling. Dessutom var nycklarna puts väck på de flesta. 20-bilarna gick mycket billigare och 13-helskåp höllprisbilden på runt 30 000. (Återigen, det gick så j-la snabbt så jag hann inte med att hålla ordning på allt, pulsen och andningen fick stundom vänta på sin tur..)PDT_Armataz_02_08.gif

13-chassie gick billigt men dessa var oxå av mycket ojämn kvalitet, 13-skåp generellt fina och kostade mellan 15-20 000. (fan, gick just upp för mig att det går ju att plocka bort skåpet...då får man ju en tom bil som jag vill ha..smart..men sent påtänkt..) bitter och ångerfull...jomenPDT_Armataz_02_13.gif

PV-robot 11:an gick för drygt 30 tror jag. Den var fin men ville inte rulla på alla hjul..en hel del av fordonen hade dåligt gummi, gammal soppa och taskiga bromsar men det mesta går ju att fixa relativt lätt..

Vikinglastbilarna som jag haft en av tidigare rullade iväg till 15 000, 30-bilarna gick från 22 till strax över 30, 40 bilarna betydligt dyrare. Lösa däck tyckte jag var dyrt :4st för runt 5000 men det kanske jag missuppfattade, som sagt det gick fort och jag var hög på diesel och gammal bensin och alla gröna raringar som stod i vackra led..Jeep J20, flygvapnets klargöringsbil gick för 15-22 000, en skrotfärdig för 10000!??..!! 

Nästa gång så bestämmer jag mig för en eller två fordon och bjuder tills jag vinner, farligt och dyrt..kanske men då slipper jag åka hem, skamsen och med svansen mellan bena..

Lycka till alla som handlade iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Bättre lycka nästa gång , se det så här du är en erfarenhet rikare och har lite hum om hur det går till på dessa auktionerna PDT_Armataz_02_43.gif Tack för en fin skildring mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Frenzy

Japp, så är man ägare till en TGB 13 med radiohytt då. Köpte en av dem som startade och gick både frammåt och bakåt. Ett rent impulsköp. Rullade hem till Söderfors där frugan fick spader. Så jag är rädd att jag inte kommer att vara terrängbilsägare så länge. Men någon skogstur ska man väl hinna med.

Grönt är skönt....... 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Välskriven artikel Andreas! Jag kan väl som den Messerschmitt jag är PDT_Armataz_02_23.gif komplettera en detalj. Det var ungefär hälften av elvorna med AluZink och alltså ungefär hälften utan. 10 av den ena varianten och 15 av den andra, minns inte vilken.

 

Jo, jag tackar Daniel.H. för en hedervärd insats för en kamrat. PDT_Armataz_02_43.gif Inte nog med att han är kung att köra tretton, han är kung att köra 24-meters också. Och inte nog med det heller, han är dessutom en hejare på att få igång gamla härkar som stått lagrade på flygfält i flera år!

 

Min skörd på lördagens auktion blev en 13 helkaross, två 1314, varav en med aluzinkhytt och två 1315 med aluzinkhytter. Ingen startade sådär hjärtligt och spontant utan krävde en rejäl arbetsinsats för att ge efter för kravet från nyckeln.

 

Underligt nog rullade en av dem utan minsta rullmotstånd, inte en tendens till anliggande bromsar och de tog RUGGIGT bra bara nån centimeter under pedalens övre läge. Det går med andra ord att få en radikalt mycket bättre funktion på bromsarna på min flak-13 och det ska den få!

 

En av bilarna darrar från transmissionen och kanske har en krokig kardan, nåt annat kan jag inte komma på. En av dem saknar helt och hållet känsla i växellänkaget, det är rena gissningsleken vilken växel man ska få i genom att göra en rörelse med spaken. Jag vet inte hur många damasker jag kommer få ligga och byta, men det är nog säkert alla tio. Däcken är svartblöta många av dem och en av bilarna saknar helt bromsar. Handbromsen, som är en så rejäl konstruktion på de här bilarna, är på den bilen inte heller bra. Så att köra den är inte att tänka på före en rejälare översyn.

 

Helkarossen vägrar ladda batterierna, det hjälpte inte ens med Daniels Scania. Den startar med kabelhjälp, men det gäller att inte göra kärringstopp nånstans... Daniel och Andreas har säkert nåt muntert att kommentera i den saken... PDT_Armataz_02_40.gif 

 

Sammanfattningsvis skaffar man sig jobb om man ropar in en bil på auktion, det är ingen ide att hoppas på annat. Det finns säkert en och annan som rullat utan mankemang tiotals mil så fort klubban gått, men jag inbillar mig i alla fall själv att det tillhör undantagen. De flesta är säkert körbara hem efter en mindre insats.

 

Det var roligt att träffa så många kända och okända ansikten också. Det märks en kamratlig anda i de här kretsarna, där alla ställer upp för alla. Jag hoppas alla är nöjda och glada för sina "nya" bilar och att det blir mycket skoj med dem!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

PDT_Armataz_02_15.gif ehmm vad säger man? Tack själv borde passa bra! alltid skoj att kunna hjälpa till så gott man kan.

lycka till med allt som ska fixas på dom nu! jag måste komma och inspektera dom lite närmre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Yyyyl!! Jag skulle vart där jag me!! Snyft. Så många gröna sötnosar... Upplever att priserna var lite lägre denna gång. Eller frånvaro av utländska uppköpare? Krypande ångest just nu, det skulle varit fint med ett TGB-13 Chassie som bandvagnstransportfordon... hoppas på fler tillfällen. Batch 2006:17 hade väl några C300 att bjuda på?

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...