Gå till innehåll

Dåliga verktyg


Gäst Beau

Rekommendera Poster

Köpte för länge sedan (mer än 10 år sedan) en låda med popnitar som också innehöll  en popnittång. Priset var ca 100:- Den höll inte särskilt länge. Tänkte då att nu skall jag köpa ett kvalitetsverktyg. Hade hört att Kamasa tools var bra och köpte en popnittång av det fabrikatet, pris 280:- Den höll inte länge den heller och vid närmare jämförelse visade det sig att den var IDENTISK med den billiga popnittången i lådan!!

Har idag köpt en ny popnittång av fabrikat Teng Tools pris 230:- med livstids garanti.

Än så länge fungerar den fint.

Hör gärna av er med varning eller beröm på verktyg så inte fler behöver göra samma misstag.

20061005_185131_Popnittänger.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billiga svetsar typ biltema är skit, kanske alla visste redan. För ett par tusen får man en ny biltema-svets som antingen bara fräser eller skjuter loppor över hela stället, eller om det är tunn plkått bränner igenom......Men självklart kan man ju få tag på en billig som e bra.....men det motsatta är snarare regel än undantag

 

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Bra verktyg är A och O. Finns ju nu ett stort utbud av elverktyg, allt ifrån otroligt billigt till mycket dyrt. Har nu använt en 115 mm rondellmaskin, inköpt för 99 kr som fungerar alldeles utmärkt. Kanske att den inte är lika hållbar som en 1000 kronors maskin, men man använder den ju inte så ofta. Skulle den gå sönder har den 2 års garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

De upplevelser jag haft av billiga elverktyg är att de tål värme dåligt. Det vill säga om man använder dem lite hårdare, så går de radikalt mycket varmare och smälter sig själva.

 

Typexemlet är den vinkelslip jag köpte på Micro när jag renoverade en bil för tio år sen. Jag bytte kol några dar efter. Ytterligare ett par dar senare ("jag bodde i garaget") fick jag den inbytt mot en ny, hade smält lindningarna. Nummer två höll bättre, en hel vecka. Sen var det dags för nya kol igen. Tack och lov slapp jag byta en andra gång, för den höll lagom till jag var färdig med plåtarbetet.

 

Å andra sidan köpte jag en batteriborrmaskin för nån tvåhundring lagom när "kinavågen" började för ett par år sen. Anamma och regera, jag skruvade ihop ett helt skorstensschakt med den innan jag behövde ladda och maskinen håller än, trots ganska ovarsam behandling emellanåt. Ingen regel utan undantag.

 
omega24v2006-10-09 17:25:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...