Gå till innehåll

regbesiktning


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

jag har fått tid till regbesiktning den 16 maj och så långt är allt frid och fröjd, men jag började undra om inte det krävs en kontrollbesiktning med innan bilen blir laglig.

så jag satte mig idag för att ringa till bilprovningen och pratade med minst 3-4 växlar innan jag tillslut blev kopplad till kundtjänst där ett fruntimmer ville koppla mig till en ingenjör men som i vanlig ordning var det kö till hans telefon och jag får återkomma senare, efter en halvtimme ringde jag igen och kön var full som innan.

 

det märkliga är att min fråga är inte speciellt krånglig och ett svar borde gå att få snabbt.

 

så den stora frågan nu då är:

vet någon av er det som inte bilprovningen kan klara av

 

måste jag kontrollbesiktiga direkt efter att jag regbesiktigat eller ingår det i regbesikt? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pontus77

I registreringsbesiktningen ingår det som bilprovningen gör vid en kontrollbesiktning. Enda skillnaden är att nu registrerar du in ditt fordon i systemet och då kallas det för registreringsbesiktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med Pontus.

Jag har "registreringsbesiktigat" min bil förra veckan och själva registreringen är "pappersjobbet" eller vad man ska säga. Ändra vikten etc inför nya regbeviset.

Kontrollbesiktning har jag om någon vecka.

 

Jag tycker du ska ringa Bilprovningen igen och ställa samma fråga.

Du får säkert prata med nån annan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Som jag minns det (minnet är det minsann inget fel på, men det är kort...) så fick jag beställa både kontroll och regbesiktning. Betala för båda fick jag i alla fall, den saken är säker. Har för mig det var 750 för kontroll och kring tusenlappen för registreringen. Eller om det var tvärs om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

ok misstänkte detta, synd bara att dom inte kan kläcka ut det när man frågadePDT_Armataz_02_42.gif.

då får jag boka tid på onsdag och hoppas att det finns någon tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

instämmer det blir både reg och vanlig! jag hadde missat detta och blev knäck då jag regbes någon dag innan jeepträff suck tänkte jag när bes man sa detta men jag visade min besviken het och diskuterade lite med dom, och vipps så var den besiktigad me blanka papper!!!! NÖJD TRETTONBILS ÄGARE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pontus77

OK, jag vet inte vad som gäller för 13-bilar, men när jag reggade min 11-bil så var det iallafall bara en besiktning, nämligen registreringsbesiktning som det kallades i papprena och då var det kontrollbesiktning samtidigt. Jag har bara varit på bilprovningen en gång och bilen är godkänd för trafik, det är jag säker på. Men erfarenheterna är olika, därför är det bra med ett forum som detta. Hoppas att du får ditt huvudbry utrett.pontus772007-04-30 21:17:39

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
OK' date=' jag vet inte vad som gäller för 13-bilar, men när jag reggade min 11-bil så var det iallafall bara en besiktning, nämligen registreringsbesiktning som det kallades i papprena och då var det kontrollbesiktning samtidigt. När det gäller tgb13 så får man lyssna mer på dem som har fordonet ifråga. [/quote']

 

hur längesedan är det du reggade din? jag vet att det varit som du säger men vet inte när  reglerna ändrades...

mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pontus77

Jag registreringbesiktade min 11:a 2006-05-23 och då gick det iallafall bra med en besiktning. Jag kan köra tills 2008 innan en ny bes. behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pontus77

Ja, då får man väl starta en ny diskussion där de som kan svara på de gamla reglerna lägger sig i högra diket, och de som kan svar på de nya lägger sig i vänstra. Regler är till för att "brytas" och det är väl det som bilprovningen har gjort i detta fall. PDT_Armataz_02_08.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

vad som är märkligt är att minst 4 personer som är anställda på bilprovningen inte kan berätta vad som gäller utan hänvisar till en ingenjör.

det bästa jag kan hoppas på nu är att kunna tjöta till mig en bes samtidigt med regbesiktningen som Daniel.H. gjorde, för jag kollade upp lediga tider och då pratar vi runt juni månad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Bra tråd skall bli intresant att se vad som kommer ut av detta kanske olika regler för tung och lätt ?

Undrar själv hur jag skall göra nu när besiktining är närastående för mej, det sitter ju en annan karross på nu, så hur gör jag åker in och besiktigar och lossas som det regnar eller talar snält om att det sitter en annan karross på ? Jag har ju chassie nr på båda och dubla plåtar men min tanke är att skruva på plåtarna som hör till ramen och sätta i båda chassie nr plåtarna beställa en vanlig besiktning  och köra med att jag helt enkelt rustat up min pick upp och har delar från båda så får jag se vad de säger PDT_Armataz_02_30.gif.

Antagligen får jag åka tillbaka en gång till efter omvägning och en massa annat krongel men det verkar ju inte få något rätt svar hos bilprovningen, och när jag är där så borde jag få anvisningar som gör att just den station jag besiktigar på släpper igenom mej om jag gör som de anvisar PDT_Armataz_02_38.gif Hoppas jag i alla fall : Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Det verkar som om tung bil besiktas 12 månader efter senaste besiktning medan lätt går efter slutsiffra,,

Vet inte om det gör någon skillnad men,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Tror att det ligger till så här med regbes. Att man ska göra både vanlig å regbes. Men alla bes män vet inte detta. Har en kamrat som inporterar bilar från staterna ibland. Endel bilar får han åka in med 2ggr. Andra bilar blir reggade samt bes på första besöket. Men om jag inte har fel så gjorde dom om reglerna för några år sedan för om reggning. Det kanske är som så att alla bes män inte vet detta. Men lycka till med reggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vad gällde min besiktning, så berodde registreringen på omklassning från tung till lätt. Hade det varit en elva, så hade det räckt med vanlig kontrollbesiktning och likaså om jag skulle haft den kvar som tung. omega24v2007-05-01 18:42:58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

nu har det löst sig för mig! tydligen så har olika stationer olika regler som gäller, och i mölndal där jag ska regbes gick det utmärkt att boka in en kontroll samtidigt.

så nu är jag glad igenPDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...