Gå till innehåll

Valp kontra Tgb 11


Gäst Beau

Rekommendera Poster

Läser emellanåt på olika forum att folk vill sälja sin Valp för att köpa en Tgb 11. Sällan tvärtom! Undrar varför? Jag är inte så säker på att Tgb 11 är bättre i skogen än Valpen.

Den är större, klumpigare och mycket tyngre. Förvisso har den högre markfrigång p.g.a. portalaxlarna, och det kan den ju behövas när den sjunker ner djupare. Men samma storlek på däcken.

Utseendet är ju en smakfråga. Personligen tycker jag att instrumentbrädan på Tgb 11

ser plastig ut. Tgb 11 har ju diffspärrar och det är givetvis ett stort plus. Bensintörsten på Tgb 11 tycks i allafall inte avskräcka presumtiva Tgb 11 köpare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kört tgb 11 då mycket, men de som har kört både valp o tgb säger att det är stor skillnad, diffspärrar o portaler gör mycket i skogen.......därför har ja nu inhandlat en c303 som ska få bli nått i stil me 1111:an är de tänkt.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Intressant ämne! Har en del erfarenhet av båda bilarna. I skogen är den gamla Valpen mkt smidigare, med en väl fungerande lamelldiff, bra däck o rätt förare går Valpen (3314 mfl) mkt långt. Förra helgen var jag ute på tur med 11:a bilen. Var mkt slirig terräng o svårt med fäste, var tvungen använda diffarna på 11:an, samtidigt som kompisarna med gammelvalpen tog sig fram. Slutsatsen är att båda bilarna är mkt bra terrängbilar, dock håller jag nog 11:an lite före då diffarna gör att man klarar framförallt mkt ojämn terräng bättre. Jag tänker då på situationer där ett eller flera hjul är i luften samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Jag har ju själv haft 6 Valpar för jag gick över till en 11:a bil, så

det är absolut inget fel på en Valp. Det var snarare att jag efter

avtjänad tid i kronans tjänst var mer sugen på komfort och teknik som

var 10 år yngre.

 

 

 

Om jag fick lov (frugan) så skulle jag haft en Valp också, plus en TGB 13 stående på infarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är de första tre bilarna som är värst. När dom väl är hemma och gårdsplanen börjar fyllas av halva vrak tillhörande kompisar som lämnat dom där för byte/rep kan man säga att nästa bil tillhör en kompis. Kommer det ytterligare en eller två till reagerara hon knappast. Såg en "vetenskaplig" utredning om detta på något forum för ett par år sedan. Skulle vara kul att läsa den igen om någon kommer ihåg var den stog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Jo det är de första tre bilarna som är värst. När dom väl är hemma och gårdsplanen börjar fyllas av halva vrak tillhörande kompisar som lämnat dom där för byte/rep kan man säga att nästa bil tillhör en kompis. Kommer det ytterligare en eller två till reagerara hon knappast. Såg en "vetenskaplig" utredning om detta på något forum för ett par år sedan. Skulle vara kul att läsa den igen om någon kommer ihåg var den stog.

 

smiley36.gif

 

Jag har bara kört Valp en kortis, en brandbil som numera tillhör min morbror, så jag kan inte precis påstå att jag kan jämföra. Jag kan dock tänka mig att många som kör valp ett tag är fästa vid militärens fordonsteknik och - som i så många andra sammanhang - vill prova nåt nytt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju inte provat att köra 11 bil ännu. Men ja har ju en egen Valp som ja kört mycke med. Både i Borås & P4 Skövde samt hos en kamrat i hans gammla kalkbrott. Sen har jag provat min 13 bil flitigt på samma ställe förutom hos kamraten. I Borås så ÄR 13 bilen överlägsen mot min Valp. Man tror ju att man ska slå ihjäl sej i Valpen mot 13 bilen som bara smyger över stenarna. Men vist den sjunker ju som en gråsten när de e surt. Fast ja tycker ändå att den kommer långt innan man måste ta fram Seppsonen. Nästa år så blir det till att prova min IH scout som är under renovering.

Frågan om bensintörst. Min 13 bil drar ca 1.8 lansväg & valpen drog de samma tycker jag.

mvh/putte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Jo det är de första tre bilarna som är värst. När dom väl är hemma och gårdsplanen börjar fyllas av halva vrak tillhörande kompisar som lämnat dom där för byte/rep kan man säga att nästa bil tillhör en kompis. Kommer det ytterligare en eller två till reagerara hon knappast. Såg en "vetenskaplig" utredning om detta på något forum för ett par år sedan. Skulle vara kul att läsa den igen om någon kommer ihåg var den stog.

 

Ha ha smiley4.gif Får prova denna... har fått OK på att skaffa en 13 bil och jag betalar den själv !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Hmm, här finns det just nu 3 st. En helt original 903 kapell. Det var den som stod hemma hos Beau några dagar efter ett lagerhaveri. Sen finns det en ombyggd 903, Willysliknande står det i registret och sedan en 11:a bil. 11:an kommer att vara en "bruksbil" för lite svårare förhållanden samt också vara "lekbilen". I helgen kommer den att utrustas med lite mer ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på den verkliga vikten huruvida man kan regga en TGB-1313/14/15 (dvs med ambulans eller stabsskåp) till Lätt lastbil. Tar man bort utrustning ur skåpet så skapas ju möjligheterna för att köra den på B-kort. För det är ju inte att måste att just BARA grundversionen TGB-131A går att B-regga.

 

 

 

Frågan är väl om man verkligen vill ha skåpet kvar? Ska bilen ut i skogen så blir det lite klumpigt...

 

 

 

Vill man inte ha skåpet så finns det ju många "ramrena" i den senaste FMV-Batchen.

 

 

 

// KlasKlas_B2006-10-06 12:43:24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Skall bli spännande vem som tar Batchen, och inte minst vad som händer med priserna på fordonen som ligger ute på Blocket. Den sista tiden har priset på "privata" TGB´r stigit med 5-6%, har säkert att göra med att det är en stund sedan den sista auktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...