Gå till innehåll

Fästen


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

På auktionen i Norrköping i lördags såg jag en ram monterad på hälften av de ramrena TGB13 bilarna.

Vad användes den till? Jag tror inte att radio/sjukvårds-hytterna satt fast i den utan att de istället monterats efter att hytterna tagits av. Det sitter även ett fack för t ex snökedjor fast i den nya ramen och de finns inte på bilarna med hytt. På ramen finns fyra kvadratiska plana ytor med ett hål i varje hörn samt fyra rör-liknande fästen, 2 bak och två fram. Är det fästen för någon typ av container?  Det finns ävenplats för 6 st jeepdunkar liggande mitt på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Japp. Kallas containerfästen, men vad för slags container är en gåta. Uppgraderade fjäderpaket bak, så containern kan inte tillhöra det lättaste. Såvitt jag begrep var samtliga fd kommunikationsbilar, alltså radio och stab med 70 amp generator och avstörd tändning. Endera beror det på att uppgraderingen kräver kraftigare generator och/eller radioavstörning, eller beror det på att man skrotat den typen av kommunikationsutrustning och därför fått ett antal bilar över till ny användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Har hittat fmv:s underlag till utförsäljningarna 2006:13 som väl(?) var den som nu auktionerades ut i lördags.

Där finns det bl a 16 st c306 med följande spec:

 

"'VOLVO C303 6X6, MED MELLANRAM OCH SPECIALFÄSTEN FÖR PLASTHYTT MAXLAST 2040 KG, TJ-VIKT 2460 KG Kan och måste avklassifieras genom köparens försorg"

 

Kan det vara de? Vad är plasthytt? Hur ser den ut?

 

Se länk till .xls 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

HYTTERRÄNGBIL 13 FÖR HYTT 2611 /TJapp. Håller med: Undrar vad hytt 2611 /T kan vara.

 

TERRÄNGBIL 311A FÖR 2611-HYTT /T

Lustigt. Samma hytt har funnits monterade även på 30-bilar. Nån som sett nån bild nånstans på nåt hyttpåbyggt ekipage av 13- eller 30-modell?

omega24v2007-05-01 22:44:04
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

hm jag har sett tillfälliga containrar med master monterade på avskilda ställen när jag varit på fiske turer, de kanske är någon slags tillfälliga länk master för radiotrafik vid övningar och annan aktivetet, för när jag åter kommit några dagar - veckor senare har de varit bort transporterade. OBS bara en fundering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja beskrivningen stämmer med mina iaktagelser fast då har stöd benen antagligen varit bortmonterade för de stog på leka stenar och i omerodet är det ofta flygövningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det dokumentet ger svaret! Kika lite längre ner, det är ju en förfärlig massa sidor i den där berättelsen. Jag klippte ur det här:

 

20070501_235921_13hytt-TGB.JPG

 

...och det här:

 

20070502_000007_2611_hytt.JPG

 

Såvitt jag begriper är det en drös med 13 av alla de slag som blivit konverterade med fästen för den här hytten och som provats ut för att dra en lättare typ av antenn efter. 2611-hytten sattes även på 30-bil, vilken drog en större antennsläp. Den typen av släp är jag rätt övertygad om var till salu på auktionen i Karlastad förra året, då några riktiga härken påminnande om de släp som syns på bilderna i det här dokumentet var med på auktionsområdet. Det finns fler bilder än de jag klippt i dokumentet.

 

Kul att det här dök upp, tack för ditt rotande petewedi!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst seekoman

Ja stödben har jag funderat en del på hur dom skulle gå att tillverka till rimligt pris

 

Vore kul att se hur dom är konstruerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag använde stödben ifrån jula som modifieras lite grann när min hytt skulle bort för motorbytet, men fullt fungerande är det inte utan att det krävs en förlängning av benen innan jag kan använda dom ute på storträffar. men om det gick att få tag i original så skulle jag inte tveka utan köper med en gång

20070502_174320_hyttlyft.JPGDaniel.L2007-05-02 17:44:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Mmm. jag har sett de på Jula. Prydligt. Men det ser ut att vara trögt att skruva? Och svårt att göra om man är ensam? Det blir väl många varv att springa runt bilen för att inte få hytten att luta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

ja det är inget perfekt system men om man hjälper till med en hilift och skruvdragare så går det rätt smidigt, det tar ca 30 min att skruva loss allt och lyfta av hytten.

 

undrar just hur originalet ser ut, vore interesant med en bild om det går att hitta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst petewedi

Kuriosa: den 13-bil som finns med på bilderna från dokumentet ovan finns med i 2007:4 lot 3 som väl är den senaste batchen. Det är samma mil-nummer 138743.

 

 

Tänka sig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Gäst petewedi

En uppdatering med info från FMV:s sida över befintliga system. Hytt 2611 används tydligen fortfarande. Det finns nåt som kallas hanteringsutrustning låda 1 och 2 som innehåller stödben med domkrafter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Faaaaaaaaa.............. PDT_Armataz_02_13.gif Vad var det för hyttlådor som stod närmast parkeringsängen tillsammans med hjullastare och den stora samlingen skrotbilar på Norrköpingsauktionen förra våren? När jag ser den där skissen ger jag mig den på att det var såna hytter... Det fanns minst två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag har hittat utropslistan i mina gömmor men hittar ingen uppenbar träff.

 

När ropades de ut i så fall? Var det innan 11:orna eller i samband med rishögarna, kompanivolvosarna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Sannolikt efter alla Volvo C3 i alla fall. Jag skulle tro i samband med hjullastarna och det andra som stod mot parkerings-ängen. När jag tänker på det nu, så undrar jag om inte det stod nån vikt på dem som gjorde att jag avfärdade dem som ointressanta och därför inte lade dem så noga på minnet. Med andra ord inget som skulle passat en 13.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...