Gäst peagr Postad 2 Maj , 2007 Rapport Share Postad 2 Maj , 2007 Har ett problem med bromsarna som först slutade fungera och nu efter diverse manövrar ligger. Ps har tagit del av manualerna på denna sida men det räcker inte. 1. bromsarna går i bottne och funkar inte. -> hittar var man ska fylla på oljaoch gör det, dock efter det att jag först öppna locket till den ena servoenheten som sitter i motorrummet 2. Bromsarna funkar, tyvärr hela tiden när man har startat motorn. Dvs bromsarna ligger på hela tiden ? -> Lufta systemt ? Hittar nipplarna på hjulen och den som är i direkt anslutning till bromspedalen. Det räcker dock inte. 3. Det hörs ett svagt väsande från servo enheten som jag öppnade, enligt manualen ska det finnas en bleeder nippel på den som jag inte kan hitta. Hur går jag vidare ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 2 Maj , 2007 Rapport Share Postad 2 Maj , 2007 2. Ligger bromsarna på även med motorn avstängd ? 3. Väser det hela tiden ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst peagr Postad 2 Maj , 2007 Rapport Share Postad 2 Maj , 2007 2. Nej med motor avstängd en stund så släpper bromsarna( obs gäller det bakre paret av bak hjulen som är problemet) 3. Nja, väsandet kom från servo enheten som jag öppnade delvis och med motorn på , vilket jag tror beror på att den tjuv sög luft. ( tror att jag lyckas få tät kring dom packningarna slangar som är aktuella). För problemet med att den byggde upp tryck hela tiden har försvunnit. Tror att mitt första problem just nu är att jag inte fattar hur man återställer systemet (luftar) nu när det finns olja i systemet. Har följt instruktionerna i handboken för luftning av systemet utan instrument. 1. Det ska finnas en varnings knapp som trycks in när pedalen går i botten(sitter i när heten av golvet/väggen längst in). Återställer alt drar ur sladden, inget händer ? 2. Varnings ventilen ? Sitter något som liknar den i handboken i närheten huvudbroms cylindern under ratten, dock endast över en av bromsledningarna. Enligt hand boken ska man ta ledningarna och lossa ventilen för att återställa den, den sitter hårt och med stor risk för att man böjer av ledningen om man ska genomföra den operationen. TIPS ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 Maj , 2007 Rapport Share Postad 2 Maj , 2007 Balanstrycksventilen sitter i motorrummets vänstra del, den varnar för olika tryck i kretsarna och skall skruvas ur när man luftar systemet under tryck. Annars skadas ventilen. Du hittar den om du söker på bromsledningarna i det området, det går en anslutningskabel till ventilen, lossa den och skruva ur muttern som kabeln sitter på. Utlösningsmekanism vid för lång pedalväg sitter framför pedalarmen och återställs genom att dra den tillbaka. En liten pinne som påverkar en kontakt. Är alla punkter återställda då, skall bromsvarningslampan vara släckt och framhjulsdriften möjlig att koppla ur. Luftningsproceduren är tydligen ganska komplicerad. Daniel.L har beskrivit den i en tidigare tråd, jag ska se om jag hittar den om en stund när jag skrivit färdigt den här posten. Själv har jag inte gjort rätt och har inte heller riktigt bra funktion på bromsarna på min 13, men för att överhuvudtaget få liv i bromsarna fick jag flörst lufta huvudcylindern. Lossa rören från den och använd fingrarna för att täppa hålen. Pumpa vätska förbi fingrarna och se till att ingen luft kommer in på tillbakavägen. Men som sagt, jag ska se om jag hittar Daniels post, den bör ge dig svar på hur man gör. Man ska i alla fall veta att kretsarna har varsin cylinder på vart framhjul. Elvorna har en krets till vardera bakhjul, det vill säga det sitter två cylindrar fram, men bara en bak per hjul. På sexhjulingarna är kretsarna kopplade till varsin axel i stället, alltså mellanaxeln har den ena kretsen och bakaxeln har den andra och också bara en cylinder per hjul. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 Maj , 2007 Rapport Share Postad 2 Maj , 2007 Hör kommer tråden. http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=531&KW=lufta+bromsar&PID=5700#5700 Kolla vad Daniel.L skriver en bit ner. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst peagr Postad 3 Maj , 2007 Rapport Share Postad 3 Maj , 2007 TACK ! Med ditt och Daniels L's inlägg ska jag göra ett nytt försök i helgen. PÅ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 Maj , 2007 Rapport Share Postad 3 Maj , 2007 Enligt en jag pratade med som har jobbat på miloverkstad så ska man lufta i ordningen: Höger bak Vänster bak Höger fram övre Vänster fram övre Höger fram undre Vänster fram undre Höger mittenaxel Vänster mittenaxel Tar inte på mig ansvaret för att det är rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.