Gå till innehåll

inställningar till 123tune


Lollipop

Rekommendera Poster

Det har efter studier av forumet framkommit att div medlemmar har monterat olika varianter av 123ignition i sina bilar.

Stärkt av detta har jag tagit språnget och skaffat en 123tune lämpad för B30.

Monterad någorlunda färdigt, sladddragning kvar att putsa på och bilen går bättre än någonsin.

Bilen hackar en del i starten och morrar sedan igång som om den trodde att den var en racer.

Nu går det att börja putsa på förgasarnas inställningar.

Bilen går inte helt jämt i tomgången och jag undrar om det bara hänger på förgasarna.

Dock, man hittar inte några av de olika tändkurvor som 123ignition hävdar skall gå att ladda ned och utgå ifrån.

Är det för att alla kör på fabrikskurvorna?

Har någon en optimerad kurva att dela med sig av?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör bara standardinställning och är väldigt nöjd med det faktiskt.

  Jag har börja få lite sämre gång på tomgång vid riktigt varm motor nu på senaste tiden, men det kan jag nog svära på är rena (eller ska vi skojja lite och skriva smutsiga)-förgasarproblem..

 

Även ånglåsproblem, men det har jag alltid haft på min b30 tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har efter studier av forumet framkommit att div medlemmar har monterat olika varianter av 123ignition i sina bilar.

Stärkt av detta har jag tagit språnget och skaffat en 123tune lämpad för B30.

Monterad någorlunda färdigt, sladddragning kvar att putsa på och bilen går bättre än någonsin.

Bilen hackar en del i starten och morrar sedan igång som om den trodde att den var en racer.

Nu går det att börja putsa på förgasarnas inställningar.

Bilen går inte helt jämt i tomgången och jag undrar om det bara hänger på förgasarna.

Dock, man hittar inte några av de olika tändkurvor som 123ignition hävdar skall gå att ladda ned och utgå ifrån.

Är det för att alla kör på fabrikskurvorna?

Har någon en optimerad kurva att dela med sig av?

 

Hej jag har några kurvor passande till min 13 om det är intressant.

Både helt orginal b30 för tgb och även en som jag har modifierat lite för min bil.

 

Den ojämna tomgången hade jag också lite bekymmer med.

Det jag upptäckte att jag var tvungen att ställa motorn på 10 grader och inte bara på tdc (0 grader) och rita kurvan som jag ville ha den för att 123tune var lite okänslig på låga varv (500 - 800 varv vilket är tomgång på b30:n), vilket resulterade i att den ibland tände på 0 grader och ibland på 10 grader med dålig tomgång som följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit mellan tangentbord och stol är ett vanligt skäl till problem, körde en stund på 123tunes demokurva för turbo :angry:

Det gick men inte bra. Nu tillbaka till rättare kurva, nu är förgasarna ställda enl instruktionerna med en anstrykning till fet gång.

Tomgången behöver dock ligga på 1100varv för att motorn skall hålla sig igång, Är inte nöjd.

Har inte vridit hela fördelaren än utan har fixat förtändningen i 123tune, den behöver 12grader förtändning i tomgång för att hålla någorlunda jämn gång och som sagt 1100 varv/min

En vanlig bonnig volvo har inte dessa problem :(

 

Får jag be om kopia på dina kurvor Peo?

Funkar det bättre att vrida på fördelaren än att lägga på grader i programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit mellan tangentbord och stol är ett vanligt skäl till problem, körde en stund på 123tunes demokurva för turbo :angry:

Det gick men inte bra. Nu tillbaka till rättare kurva, nu är förgasarna ställda enl instruktionerna med en anstrykning till fet gång.

Tomgången behöver dock ligga på 1100varv för att motorn skall hålla sig igång, Är inte nöjd.

Har inte vridit hela fördelaren än utan har fixat förtändningen i 123tune, den behöver 12grader förtändning i tomgång för att hålla någorlunda jämn gång och som sagt 1100 varv/min

En vanlig bonnig volvo har inte dessa problem :(

 

Får jag be om kopia på dina kurvor Peo?

Funkar det bättre att vrida på fördelaren än att lägga på grader i programmet?

 

Det bästa sättet att ställa in grund tändningen är att vrida motorn till 10grader och ställa in fördelaren på det.

 

Tomgångs varvet ska ligga på 800 varv och det jag märkte är att 123tune kan vara lite okänslig på runt det varvtalet, 500 varv är det lägsta den kan använda och runt 800 vill den gärna tro att den varvar under 500 ibland vilket gör att den låter bli att förtända och går ner på 0 grader (om det är det motorn står på).

 

En annan sak som jag även märkte med fördelaren är att drevet i botten på fördelaren var ställd så att om du har motorn på 0 grader så kommer du att hamna på 0 grader om du ritar kurvan för 10 grader. så för att få 10 grader förtändning måste du rita kurvan för 20 grader (!).

 

Grunden är 10 grader men om du som mig kör på 95oktan så är faktiskt ca 12 grader det som funkar bäst utan spikningar.

 

tgb13-10grader.xml

orginal kurvan för tgbn:s b30 avritad från verkstadshandboken.

 

tgb-b30.xml

en kurva som jag har modifierat efter lite vägtestande av min 1314 med lite slitna förgasare så du kan behöva modifiera den lite om du vill få ut lite mer av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropos 123tune, på deras forum efterfrågas B30/C303 kurvor och tips på optimering, är det ok att  dela med mig av din kurva och förklaring av hur man får till det där?

Det är helt okej. men som sagt var den modifierade kurvan tror jag bara passar mina kassa förgasare så orginalkurvan kan nog räcka att dela med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...