Gå till innehåll

biltemas agm batteri


Bender

Rekommendera Poster

Tjena

 

Är det andra batteriet samma som i länken?

 

Det har skrivits en hel del i trådarna om nackdelarna med att bara byta ut det ena batteriet, och inte båda.

Sök så hittar du den infon.

 

Då ena batteriet lagt av så skulle jag byta båda om jag inte är absolut helt säker på hur kvarvarande batteriet mår.

 

Ang batteriet så låter det ju bra, hur mycket belastningar har du, vinch?

 

Det skulle förvåna mig om du inte kommer få fler svar på din fråga. :) 

 

/Christer 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jo jag har bara ett helt batteri och av annan sort. Men det är i hyffasat skick

De ska byta ut åxå men inte just nu. Jag har läst en del olika trådar om att ha olika och visst är det att före dra att byta

Båda samtidigt. Men då det är bara tillfälligt och inga stora strömslukare kopplat än så fick jag för mej att det spelar mindre roll

Jag var på biltema alldelen nyss å kikade på deras silver gel batterier.och såg att man kunde tippa de 60 grader så de blir nog

Ett sådant i stället

Mvh bender

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bender!

 

Jag har nog 6-8 gula Biltema AGM och är helnöjd. Två av dom sitter i en startvagn som vi laddar "när det behövs", dvs kanske en gång i halvåret, finns ändå rejält med kraft när något ska startas med markström. Har också två i kranbilen och två i lastmaskinen, båda startar med full kraft även om det är en bra bit under noll grader... Bäst är nog ändå att de tycks ha väldigt låg självurladdning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på detta .........

 

Kan man blanda nya och gamla batterier?

Då flera batterier kopplats i serie, parallellt eller serie/parallellt så skall ersättningsbatterierna vara av samma storlek, typ och av samma tillverkare (om möjligt).

Ålder och användningsgrad bör vara det samma som för resterande batterier.

1) Montera inte ett nytt batteri i ett batteripaket som är mera än 3 månader gammalt eller som använts mera än 75 cykler.

2) Byt antingen samtliga batterier till nya eller använd ett bra begagnat batteri.

3) För batterier med lång livslängd kan man ha batterier med upp till ett års åldersskillnad.  

 

Det som händer när dom är i olika skick är att dom försöker att nå jämvikt mellan varandra och kommer då att ladda ur varandra....

Så min starka rekommendation är att köpa 2  likadana batterier i kapacitet och ålder..

 

 

 

När når nya batterier full kapacitet?

Praktiskt taget samtliga batterier når inte full kapacitet förrän dessa urladdats/laddats 10-30 gånger.

Ett splitternytt batteri har en kapacitet som är 5-10 % mindre än dess uppgivna kapacitet.

 

En â€cykel†för ett batteri är en komplett urladdning och en återladdning.

Normalt sett kan man säga att batteriet urladdas från 100 % till 20 % och sedan tillbaka till 100 %.

Observera dock att det ofta finns andra mått för djupet av urladdningscykeln

100% urladdning skadar Bly batteriet...... hur det är för AGM batterier vet jag inte..

 

Laddning av AGM batterier.

AGM batterierna är ett fall för sig, dessa kan laddas upp till C4 normen eller 400 % av kapaciteten för laddningscykelns kapacitet. Väldigt få laddningskablar tål dock så höga laddningsströmstyrkor och vi rekommenderar varmt att inte pröva detta i hemmamiljö. För att undvika kablarnas överhettning skall du hålla dig till C/4 eller mindre.

 

Dom flesta AGM batterierna motstår också frysning utan problem även om batteriet kan leverera lite eller ingen ström alls då det är fruset.

 

Självurladdningen är mycket liten på AGM batterier, från 1-3 % per månad är vanligt. Dessa kan m.a.o. lagras längre än standard batterier utan att man behöver ladda dem.

 

// Peeter   :ph34r: 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar då får de bli 2 nya. Har inte riktigt råd med det just nu så då får jag nog vänta ett litet tag å

Försöka skrämma liv i de som är riktigt dåligt efter som jag inte vet riktigt ålder på batterierna

Då de satt i den sedan köpet

Tanken var ett nytt nu och sedan ett nytt till då jag fått nästa löning

Eftersom jag vill ha 2 super bra då då det är dax för winshen :)

 

Mvh bender

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...