Gå till innehåll

Besiktningsproblem -chassinummer


Gäst Calle

Rekommendera Poster

Gäst Calle

Jag besiktade min ögonsten igår, det är en 3314HT (903B) -69.

Den gick inte igenom eftersom inte killarna hittade chassinumret på ramen. Det finns ju en skylt på instrumentbrädan men det ska finnas en på ramen också, enligt SBP-killarna.

Jag har också kollat på ramen, enligt Mattes servisskisser "Beskrivning del 1" så ska det finnas en skylt på ramen men jag tror inte det funnits någon på min valp.

http://hem.bredband.net/valp3/903/allmant/allmant%20del1.htmlinkArrow.png

Min kompis som är "PV & Amazon expert" hävdar att på äldre PV och Amazon så finns bara en skylt, inget instansat eller extra skylt på ramen och att det bord vara lika på valpen. Detta är dock inget som bevekar SBP.

Så nu rådfrågar jag experterna på forumet, hur ser era valpar ut, har ni skyltar eller instansat nummer på ramen och i så fall var? Hur har det gått vid besiktning för er?

Jag har även publicerat frågan på iFokus men jag har inte fått glasklara svar, jag hoppas att någon här vet råd.

 

/Svante
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Jaaa duu.. det samma problemet hade jag här i Norge när min sista TGB 11 skulle in. Nu var det riktigt nog ett nummer på ramen, det var bara personalen som inte kunde skrapa fram detta.

 

Oavsätt var svaret. Inget nummer. Ingen registrering... tillbaka till Sverige. Så dom kan vara väldigt tuffa.

 

Nog om det. På mina valpar jag har haft genom året är jag faktiskt inte säker på om nummret har varit stansat på ramen eller inte. Men det skulle förvåna mig om det inte gjorde det, med tanke på att manualer är framställda för fordons leveransen till försvaret.

 

Det kommer säkert ett väldigt gott svar på detta PDT_Armataz_02_39.gif

 

 

Andreas.E2007-05-04 13:02:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

När jag besiktade min PV årsmodell 1963, så pekade jag på det instansade ramnummret och sa "Här sitter nummret om du vill se" Varvid besiktningsgubben sa "Det behövs inte på sådana gamla bilar, jag såg nummret på skylten inne i bilen det räcker"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har BESTÄMT för mig det ramnumret - PV:ns alltså - sitter på höger rambalk i motorrummet. Har jag fel, Yoggi?  Om vi sedan tar i beräkning en annan sak som jag VET - att ramnumret på C300-serien sitter instansat i rambalken längst fram till höger under dragbalken fram - så är det läge att kolla mycket noga på valpens högra rambalks framände. omega24v2007-05-04 13:20:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

På min sista så tgb 11 gick det knappt att se något nummer. Det låger under flera lager med rostskydd och en jäkla massa lager med färg. Så 30min tog det för att bryta igenom och hitta det.

 

Kan inte tänka mig att någon innan har checkat det nummret på gud vet när.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi
Jag har BESTÄMT för mig det ramnumret - PV:ns alltså - sitter på höger rambalk i motorrummet. Har jag fel' date=' Yoggi?  Om vi sedan tar i beräkning en annan sak som jag VET - att ramnumret på C300-serien sitter instansat i rambalken längst fram till höger under dragbalken fram - så är det läge att kolla mycket noga på valpens högra rambalks framände. [/quote']Nu blev jag osäker på vilken sida det sitter på, men det sitter iaf så att man ser det i hjulhuset. Jag TROR att det är på vänstersidan, men kan kolla mer noga när jag kommer hem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Jo, det bör sitta på vänster rambalk i hjulhuset. På vår TGB-903 från -62 saknades det nummer när vi fick den från försvaret. Så farsan tog och hittade på ett eget nummer och stansade dit på en aluminiumplåt, som vi nitade dit på ursprungsplatsen. Har funkat hos bilprovningen sen dess...

 

 

 

20070504_140320_DSC02036_chassi.jpg

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Tack för alla svar, jag ska leta nummer i helgen. Efter helgen ska jag eventuellt ringa SBP's tekniska kundtjänst och höra lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Jag hittade numret!

 

Det var instansat precis på det stället du visar Klas_B, tack för hjälpen.

Nu blir det en tur tillbaka till SBP, sen ska den väl gå igenom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

OK. C300 höger rambalks framände, PV i vänster hjulhus, Valp på vänster rambalk i hjulhus fram. Absolut INTE någon genomgående enhetlig placering som jag trodde... PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Dessutom så ska det finnas militärvalpar som saknar stansade chassinr, det är bara en pånitad bricka med ett stansat nr i den....

Allt för att snabbt kunna avidentifiera bilen om den skulle lämnas pga haveri i en krigssituation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...