Gå till innehåll

Problem med blinkers


Gäst lfca

Rekommendera Poster

Gäst lfca

Jaha så var man medlem här i detta forum också :) och kastar sig rakt ut med besvärliga frågor PDT_Armataz_02_06.gif men jag tänkte att med all denna expertis så måste man ju försöka, jo jag tänkte nämligen försöka besiktiga min gammla 903:a 62 år modell, men blinka vill den inte PDT_Armataz_02_13.gif händer absolut ingenting nån som har stött på problemet? PDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag har holt på med min i dag och fick till slut blinkers åt vänster men jag mistänker att det är spaken det hänger på skall prova byta i morgon bitti för jag har en fungerande liggandes, för när jag mäter med multimetern så har jag ström till spaken och när jag blinkar vänster så får jag ström på två kablar där men då jag blinkar höger så får jag inte ström någon annanstans än på strömkabeln in, så börja mät på spaken och kolla om du har någon ström där  och följ sedan strömmen från spaken åt båda hållen så ser du om det är spaken det är fel på är det inte det så är det bara att börja följa upp kablarna tills du hittar vart strömmen bryts, jag kommer med mer info när jag har fotat och för hopnings vis fått fart på min mvh Hasse

 

Kolla om du har ström till blinkers relät bakom plåten framför växelspakarna har för mej att det går till spaken och tillbaka igen där igenom
H.Hansen2007-05-04 23:38:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lfca

Ok får ta och slita isär spaken igen då, japp har ström till relät, men när jag rör spaken åt något håll som försvinner strömmen? Knepigt det här med el PDT_Armataz_02_06.gif mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Som jag har fattat det så går strömmen till relät och sedan till spaken och när man drar spaken åt något håll går strömmen ner till relät och startar det och skickar pulser av ström upp genom kabeln som strömmen går utfrån relät och till spaken som försett spaken med ström tidigare där av blinkningarna för det är ju bara tre kablar på relät och två går till spaken, och när jag använder den sida som funkar så har jag ström på matar kabeln + två till en till relät och en ut till blinkersena men åt det håll som ej funkar har jag bara ström på matarkabeln, vet ej om du blir något klokare av det här det kanske fins någon som kan förklara bättre än jag mvh Hasse PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

Hej på er, om jag inte har fel kan man ta sladden som kommer från reläet till kontrollampan, lossa den och håll den mot jord. Kanske är lampan sönder, det ska vara en 4watts lampa. 

På min har jag monterat lampor för höger och vänster. Man tar två sladdar från spaken till lamporna sen till jord, en för höger och en för vänster. Det finns ett problem, lamporna lyser när man bromsar om man har dom gamla lamporna. Jag har ett tre poligt relä. Lycka till Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lfca

Ok den här blinkersen gör mig tokig PDT_Armataz_02_13.gif, ström till relät, ström till spaken lampan hel......... man ska väl inte hålla på med sånt här så enkelt är det väl PDT_Armataz_02_06.gif ..... men får väl leta vidare slutar väl med att man får dra nya ledningar :) vad gick det för dig H.Hansen fick du fart på dina med den nya spaken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä det var en annan fastsättning på kablarna i spaken så på den gamla var det skruvar som håller kablarna på plats och på den nya flat stift, så jag har inte haft tid att byta än, jag har två alternativ byta spak och hela kabel härvan eller sätta på flatstift på kablarna till den nya, så jag skall lossa den gamla och skriva itu den och försöka rengöra och se om jag får fart på den först den har ju varit oanvänd länge så risken att det är ärg i den är stor, så jag hoppaqs lite stål ull och 556 skall fixa problemet, annars byter jag hela med kabelstam då jag vet att den fungerar och då kan jag även kopla in varnings blinkers då det fins kablar och relä till det med på den, mvh hasse H.Hansen2007-05-07 19:46:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Trond

Jeg hadde det samme problemet på min. Det tok 1 år før jeg fant feilen. Når jeg byttet hovedbryteren så virket det igjen.

 

Det er den bryteren der du skrur på/av mörkebelysningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag har gått igenom blinkersen i dag och konstaterade att det är spaken som spökar, ett stort glapp på högerhållet gör att det inte blev kontakt fören jag tryckte upp bottenstycket mot spaken då funkar den, så det blir byte av spak, men det är något jag funderar över det verkar inte finnas kablar till blinkerserna fram utan bara till bak och de uppe på sidorna kakom dörrarna , och det ser inte ut att ha suttit några blinkers fram på karrossen, kan det varqa så att de nöjde sej med att ha de som sitter ovan dörrarna också som fram blinkers efter som glasen är rundade så det syns fram ifrån när man blinkar endå ? jag skall naturligtvis dra kabel till de jag har sittandes på ramen fram och kopla in de på samma kablar son sköter bak blinkersena, men man funderar ju när det aldrig verkar ha suttit några fram,

PÅ den gamla spaken fins bara ut tag för två kablar åt varje håll men på den som skall dit fins plats för tre kablar ut, skumt : Hasse PDT_Armataz_02_38.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

På min 903B från -69 så finns inte några blinkers fram, bara de uppe vid taket bakom framdörrarna. På den tiden syntes bilarna ändå, det var inte heller farligt att åka utan bälte bak i bilen. På något konstigt sätt så var det inte så farligt på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag läste nånstans att första året Svensk Bilprovning hade sin verksamhet igång (1965 har jag för mig), så fick tre fjärdedelar av alla bilar så allvarliga anmärkningar att det vart körförbud. Jag tror det var nånstans i häradet 30% av bilarna som mer eller mindre rensades bort från vägarna och om det stämmer, så säger det en del om säkerhetsmedvetandet hos folk på den tiden. Det kanske fanns viss grund att införa den myndigheten... Men bilarna var långsammare och säkert inte ens en tredjedel så många som idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja då var det som jag mistänkte att det aldrig suttit några där, men jag litar inte på att bilprovningen släpper igenom mej om det ej sitter några fram så jag har två änglbröst monterade nere på ramen under grillen och jag drar ut kabel och koplar in de, vill inte ofra de två orginal lamporna som skall sitta på sidan som jag har liggandes utan de får ligga som reserv utifall olykan skulle vara framme. : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns de aldrig där ifrån början ska det väl inte vara några problem eller? :), hur gick det fick du ordning på blinkningarna då...... själ kämpar jag ännu.... fick ett nytt problem idag torkare höger ville inte riktigt va med, inte för att den inte går det gör den :) verka rinte finnas någon hejd på den försvann lång ner på grillen fick till slut stopp på eländet trodde min sista stund var kommen PDT_Armataz_02_31.gif verkar som kuggen ej sitter fast på axeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

Hej, ni har inte provat att läsa på el-schemat,  det har jag gjort.

Vi har byggt om en valp -69 från 24v till 12v, det var inga större problem.

Torkarmotorn köptes på Biltema, en båt-torkare.

Mvh Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jodå jag löste problemet med att byta blinkers spak och kabelstam, rengorde te två blinkernena uppe på sidorna och böt till nya glöd lampor drog ner kablar till (änglabrösten) syns på bilden

20070510_224428_lortig_valp.JPG

så nu har jag fram ,sidorna och orginal bak + ett par extra som sitter i lysen som satt på ramen innan jag böt karross så nu borde de vara nöjd, om de ej klagar på att lampan i hytten är röd til kör riktingsvisarn.

 

Men nu har jag nästa problem att brottas med, den vill inte ladda märkte att laddampan lös så jag mätte på kabeln från generatorn som går till laddrelät och hadde 1 v , som tur är sloknar inte ladnings lampan av det, på andra sidan så var det 12,63 v men det kom ju från batteriet, så vad göra byta och sätta i en växelströmmare eller försöka få fart på likströmmarn, antagligen kolen som är slut på den det brukar inte vara så mycket mer, hur som helst lär generatorn skruvas bort och då skall jag kolla om det är mycket som lär ändras för att sätta dit en växelströmmare , jag har en liggandes till B 21 och om jag inte lär bygga allt för grongliga fästen så byter jag.

 

jag hadde också problem med en torkare men jag hadde en torkar motor till båt liggandes som jag skruvade dit det funkar bra, den går bara lite fortare än den som sitter på passagerarsidan, men det är ju ingen nackdel så den får sitta så länge.

Mvh Hasse
H.Hansen2007-05-10 23:04:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jo då Johan jag har läst el-schemat men då det inte stämmer med vad jag har i min valp så får man kompromissa och det har jag gjort PDT_Armataz_02_02.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

Hej, på min valp har jag en generator från en Ford Scorpio V6  90A. Batteriet är på 100 A. På den andra valpen blev det en Volvo 740  80A. Startmotorn kom från min skrotade Volvo 360. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hadde du stora svårig heter att bygga nya fästen eller är det något man klarar av med en svets och rondell ute i en mörk bod ? jag skall ladda ett optima gul med min valp och har en volvo generator samt en audi genarator och en till som jag ej kommer i håg vart den kommer i från liggandes det bord ju gå att få dit någon av dem. : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha så har man grejat med valpen igen, lyckades till slut få liv i blinkersen PDT_Armataz_02_02.gif det var huvudbrytaren till mörkerbelysningen som inte ville va med, men efter lite övertalning med 5-56 och bortskrapning av ärgade kontakter så.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

menar du att det räcker md att sätta skarv hylsor vid fästet så går växel strömarn dit Johan ? jag skall ut i finvädret och skruva bort generatorn så fort jag har läst klart vad som hänt här mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja efter att ha skruvat bort liket så mätte jag vad som saknades för att få dit en växelströmmare, valet föll på en bosch 75 amp, tror det är till någon volvo men det var en ur bra att ha högen så någon säkerhet fins ej.

 

en gammal växelförare till fördelningslådan kapades i lämplig länd ca 7 cm från gängorna, och i röret svetsades det fast en M 8 mutter och så letade jag på en gängstång svetsade fast en till M 8 mutter på den och kapade på ca 9 cm, sedan vände jag på spännarmen så vinklingen blev rätt, tillverkade nya kablar och skruvade dit först röret på bakre fästet lade generatorn på plats och drog igenom gängstången och fast i röret, provade fram en fläktrem som hadde lämplig längd 9,5 x 980,

Koplade kablarna och provstartade och ladnings lampan sloknade, mätte vad den gav ut och fick reultatet 13,82 v ganska normalt med tanke på att det sitter ett 14 v ladrelä och kol hållare på den, så nu skall den väll orka med ett par extra lysen samt en rejäl back lampa och med optima batteriet så borde det hålla för några minuters winchning också, hur som helst jag är nöjd och valpen är lite uppdaterad i elektroniken mvh Hasse PDT_Armataz_02_41.gif
H.Hansen2007-05-12 17:31:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...