Gå till innehåll

Normandie 2014


Rekommendera Poster

Man får nog ta det som det kommer.Är det avspärrat så är det.Någon gång har vi fått ställa bilen utanför byn som varit spärrad för trafik och gå in.Bestäm var ni vill vara den 6.e och åk dit 06.00 på morgonen,sedan blir det svårt när trafiken kommer igång.
Vi har fått vår inbjudan från Borgmästaren i Vierville-sur-Mer (Omaha beach)då vi campar där och deltager i parader m.m.
post-5738-0-33184500-1397369874_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick faktiskt svar från Ministry of Defence :) . Inte kollat upp länkarna han skickade med ännu. Det där med telefonkort i Frankrike, man får väl anta att man kan köpa någon form av kontantkort på plats. Sedan finns det en del 'hot spots' och cafeer där man kan få använda deras nätverk. Själv har jag ingen fancy telefon så jag vet inte säkert hur det fungerar.

 

Dear Sir/Madam,

Thank you for contacting the Ministry of Defence (MoD) regarding accreditation to be in Normandy and/ or attend DDay 70 commemorations and events on 6 June.

The MoD is only assisting Normandy Veterans (+ their families and travel companions) to obtain accreditation from the French authorities.

 

However, as we received your submissionapplication prior to 10 April, we have filed your application with the French Authorities on your behalf at the National Office for Veterans and Victims of War of Calvados /sec.sd14@onacvg.fr Any applications received after that date will not be processed by the MoD and must be forwarded to the French Authorities direct. Information regarding the process can be found athttp://www.le70e-normandie.fr/practical-information/f-a-q/?lang=en

The Foreign and Commonwealth Office has issued travel advice for British Citizens wishing to make the journey to Normandy here.

Also, do keep up to date by checking for latest news on www.gov.uk/mod/dday70 or www.the70th-normandy.com.

 

Yours faithfully,

 

Dominic Rotherham

Dominic Rotherham | Lieutenant Royal Navy | MOD Ceremonial Events & Commemorations Team | 6-C | MOD Main Building, Whitehall, London, SW1A 2HB | Tel: 0207 218 1431 / 0207 218 7917 | Email: PersTrg-DSSec-CECTMailbox@mod.uk

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då har plötsligt timmen blivit slagen och imorgon påbörjas årets roligaste resa!

Båten avgår vid midnatt och ankommer Belgien fredag morgon.

 

Hoppas att ni andra ligger i fas med allt. Inte hört något mer angående bilpass och annat så det skiter vi i och kör så det ryker.

 

//John

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fler än jag som tycker att veckorna passerar i rasande fart? Tänkte skriva lite när vi kommit hem från D-Day men vips så hade det blivit mitt i sommaren...

 

Lånar Jeep_Toms tråd om det är ok?

 

Så det blev till slut Normandie. Inte som ursprungligen planerat med Dodge WC 6X6 på Scanian, istället blev det Willys MB på bilsläpsläp efter husbilen. Rolf kom från Ljungby tidigt på morgonen, sedan turades vi om att köra ned till en liten by utanför Aachen vid belgiska gränsen. Roligare med värdshus på landet än hotell i sta’n. Brukar göra så, svänga av huvudvägen och köra tills man hittar en by med gasthaus. Nästan alltid lediga rum, oftast en bråkdel av priset mot autobahnhotellen och hemlagad mat till rent larviga priser...

 

Torsdag e.m. var vi framme i Normandie och hämtade Rune som flugit ner, på stationen i Caen och körde vidare till vårt logi, ett litet hus på en hästgård i elitklass. Nathalie och hennes man på Earl Ecurie Angot i Le Tronquay var otroligt gästfria och vi kände oss som VIP varje dag. Verkligen att rekommendera om ni ska till Normandie! Vi installerade oss och lastade av Jeepen.

 

Nathalies hus.jpg

 

Problem direkt! Den nya startkontakten packade ihop och startmotorn rörde sig inte, däremot rejäl rökutveckling från kontakten i golvet. Fram med verktygen och lossade kabeln från kontakten till startmotorn, tejpade den till batterikabeln en bit från pluspolen, sedan var det bara att öppna huven och böja ned kabelskon mot batteripolen när motorn skulle startas. Klart fältmässig lösning! Sensmoral: Köp originaldelar i stället för billigt kinaskit!

 

Men amperemätaren gick baklänges. WTF? Felsökning igen! Som tur var hade Rolf en billig liten multimeter i väskan. Lång story short, generatorn hade tappat magnetiseringen. Plus på fältlindningen några gånger, av med fäktremmen, plus på D+ och F för att kolla att den snurrar åt rätt håll, släpp F och den ökar i varv, precis som den ska, problemet löst! Inte så ofta man jobbar med likströmsgenerator längre...

 

Vi fick tips av Nathalie om kvällens stora fyrverkeri på Omaha Beach och hur man tar sig dit. Så på kvällen lirkade vi ner oss till Omaha på småvägar och såg det värsta fyrverkeriet jag sett! Helt otroligt! Och inte nog med det, likadana fyrverkerier sköts samtidigt längs kusten så långt man kunde se. Makalöst helt enkelt!

 

Längst ner mot stranden på Omaha finns två restauranger. Fint, vi tar en bit mat tänkte vi. I helsike heller. Maken till dålig attityd får man leta efter, de var arroganta på gränsen till oförskämda, man skulle minsann reservera bord i förväg annars kunde man glömma mat. Medan hälften av borden stod tomma! Och köket skulle minsann strax stänga! Jaha, det var ju smart, klockan 11 på kvällen med stranden full med folk?! Gissar att det var meningen att vi skulle erbjuda oss att betala extra för att få ett bord, men de kunde de glömma med den attityden! Vi gick till nästa hak. Nästan samma visa igen! Vi köpte varsin glass istället och körde småvägarna tillbaks till Le Tronquay. Spännande med MB’s originallyse i beckmörker…

 

Nästa dag var D-Day och hela Normandie var totalt avspärrat på grund av Obama och Putins besök. Det lär ha varit 12.000 poliser på plats. Varenda liten kostig var spärrad med poliser och körhinder. Det blev mycket trixande på småvägar och diskussioner med kpistbeväpnade poliser. Vi lärde oss snart att ljuga lite lagom och anfalla med självsäkerhet i rösten och blicken, på så sätt gick det att lirka sig fram. Poliserna kom från hela Frankrike och hade ingen lokalkännedom alls.

 

Vi tog oss till Pegasusbron och pratade med veteraner som var med i första vågen 1944, fantastiska gubbar, skröpliga i kroppen men glasklara i huvudet och kom ihåg varenda detalj! De kom i ett av glidflygplanen som landade vid bron på D-Day, och berättade om hur det var. Fantastiskt Vi körde vidare till Caen-Normandy Memorial Museum, klart sevärt och mycket bra restaurang men hutlösa priser!

 

Lördag morgon satte vi kurs mot Normandy Tank Museum i Catz, och Normandy Jeep Gathering organiserat av Ingo från Tyskland. Ett par hundra Jeepar på plats, imponerande syn! Vi träffade Tom (Jeep_Tom här) och hans Cilla som hängde med oss på kortegekörning i jeepkaravanen. Lite historiens vingslag när vi körde genom byarna och folk gått man ur huse för att vinka till kortegen! Intressant också med alla jeepvarianter, en del renoverade till bättre än nyskick, andra rena renoveringsobjekt, några fullsmetade med all tänkbar utrustning, en från Norge målad rosa cammo med kvinnlig besättning, osv.

 

Jeep Catz 1.jpg

 

Jeep Catz 2.jpg

 

Jeep Catz 3.jpg

Rune, Roger Tom och Cilla

 

Jeep Catz 4.jpg

 

Kortege 1.jpg

 

Efter jeepträffen körde vi till Amerikanska kyrkogården i Colleville sur Mer. Här fick man en annan fläkt av de historiska vingslagen, oändligt långa rader på rader med 9.387 vita kors och man fick en förnimmelse av vad som utspelades på invasionsstränderna. Vid monumentet höll man på att packa ihop efter gårdagens presidentbesök och dessutom verkade hela Europa bestämt sig för att besöka platsen samma dag. Köerna var långa och det tog en timme att komma ut från parkeringsplatsen.

 

Am Cem 1.jpg

 

Vi fortsatte till The Overlord Museum som ligger intill vägen till kyrkogården. Museet är helt nytt och väldigt bra disponerat med massor av autentiska och intressanta grejer, man följer en slinga och missar inget. Lite mycket glas framför bara, svårt att fotografera utan reflexer i glasväggarna.

 

Nästa stopp var kanonbatteriet vid Longues-sur-Mer. Kanonerna finns kvar men är väderbitna och rostiga. Ingenting är låst eller inhägnat, men som sagt slitet. Rune, 70 år fyllda, klättrade långt upp på ett av kanonrören och poserade i bästa Münchhausen-stil till turisternas förtjusning!

 

Kanon 1.jpg

 

På söndag morgon sade vi adjö till Nathalie och hennes familj. Ungarna hade nog gärna sett att vi lämnat kvar Jeepen, den var deras favorit! Jag körde Rune och Rolf till stationen i Caen för vidare befordran till CDG och flyget hem. Fortsatte sedan till ett ställe utanför Beauvais norr om Paris för att ev köpa en Ford/Simca flathead V8 till ett kommande projekt. Dessa fanns i tusental i Simca Marmon, franska arméns motsvarighet till Valpen. Men killen var nog släkt med restaurangägarna på Omaha, ointresserad och begärde fantasipris för en skrotfärdig motor så det fick vara. Letandet fortsätter…

 

Jag fortsatte mot nordväst och tog vägen förbi Calais fästning och sedan Dunkirk där 100.000 allierade fick fly hals över huvud över havet till England 1940. The Battle of Dunkirk and Operation Dynamo Museum rekommenderas, kostar 40€ i entré men är värt pengarna. Calais kan ni hoppa över...

 

Efter Dunkirk blev det sträckkörning hem med några timmars sömnuppehåll utanför Hamburg. Totalt körde jag drygt 350mil och kan nog säga att det var värt varenda kilometer!

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...