lars335 Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Hej ! Har någon monterat skivbromsar och gjort en Regbesiktning ? Hur gjorde ni? Mina planer var Lada nIva Skivor/ Ok från Suzuki och huvudbromscylinder från Mercedes Opus säger att det är för klena saker.... mvh Lars-Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Hej! Vilken modell av valp har du? Jag har inte besiktat någon skivbroms-konvertering men jag har gjort några ombyggnationer av bromsar. Suzuki Vitara med v6 motor har ventilerade skivor fram och samma bultdelning som valpen men man måste borra upp bulthålen de är bara 12 mm samt att du kan montera skivan utifrån på navet från valpen(fram). Bak kan du använda suzuki samuraiens frambromsskiva som är solid, sedan bör du nog försöka få till några bromsok från någon van/minibuss eller stor personbil. Sedan behöver du en huvudbromscylinder från en stor bil med skivbromsar runt om original, det bästa är nog ok och huvudcylinder från samma donatorbil. Skulle kunna tro att tex. VW lt av nyare modell skulle kunna vara ett tips. Om man tar bromsar från en bil som har ca. samma eller högre totalvikt som din Valp men som har mycket högre och större fartresurser och tyngd så får du ju bättre bromsar! De Valpaxlar jag har monterat skivbromsar på har varit byggen som endast gått i skogen och i tävlingsverksamhet. V8 Valpen jag hade blev det suzuki skivor fram med bromsok från Volvo 360 på framaxeln och Nivaskivor med Vw Golf 74-79 frambromsok på bakaxeln. Huvudbromscylinder från Opel Omega A och vakumservo från Vw polo av tidig årsmodell typ -79(servon passade relativt bra på original pedalställ inne i Valphytten). På Valpen med Fiat 127 kaross blev det Nivans skivor runt om med Vw golf 80-84 bromsok på framaxeln och de äldre oken bak samt Volvo 145ans (automat för att den har större effekt-) vakumservo och huvudcylinder. På polarens willys satt det äldre Mercedes skivor med något japanskt ok fram och Nivans bak med bakbromsok från Saab 9000. Huvudcylinder från Volvo 740. På min Nissan Patrol med tgb13 axlar sitter det King cab/Terrano V6 frambromsskivor och ok fram och Terrano V6 skivor och ok bak samt att bultmönsret är omgjort till Nissans 139,7x6 bultmönster. Samt original Patrol huvudcylinder och vakumservo. En anna polare hade en Mazda pickis av äldre modell med Valpens drivlina den satt det nivans skivor fram och bak med dubbla Mazda 323 bromsok på framaxeln och Volvo 142-5 bakbromsok bak (lite osäker på bakaxelns ok) original bromsservo och 140 el 240:ns huvudcylinder. (Den var reggad och godkänd i det utförandet). Mvh. Arvid. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lars335 Postad 25 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 25 Mars , 2014 hej Arvid ! intressant o läsa många byggen , coolt Jag har en tgb903 1968 år modell har du besiktigat något av byggena ? vad hände på regbesiktningen ? mvh Lars-Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.