Gå till innehåll

Skivbromsar /besiktning


Rekommendera Poster

Hej !
 

 Har någon monterat skivbromsar och gjort en Regbesiktning ?

 

Hur gjorde ni?

 

Mina planer var Lada nIva Skivor/ Ok från Suzuki och huvudbromscylinder från Mercedes

 

Opus säger att det är för klena saker....

 

mvh

Lars-Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilken modell av valp har du?

 

Jag har inte besiktat någon skivbroms-konvertering men jag har gjort några ombyggnationer av bromsar.

 

Suzuki Vitara med v6 motor har  ventilerade skivor fram och samma bultdelning som valpen men man måste borra upp bulthålen de är bara 12 mm samt att du kan montera skivan utifrån på navet från valpen(fram). Bak kan du använda suzuki samuraiens frambromsskiva som är solid, sedan bör du nog försöka få till några bromsok från någon van/minibuss eller stor personbil.

Sedan behöver du en huvudbromscylinder från en stor bil med skivbromsar runt om original, det bästa är nog ok och huvudcylinder från samma donatorbil. Skulle kunna tro att tex. VW lt av nyare modell skulle kunna vara ett tips. Om man tar bromsar från en bil som har ca. samma eller högre totalvikt som din Valp men som har mycket högre och större fartresurser och tyngd så får du ju bättre bromsar!

 

De Valpaxlar jag har monterat skivbromsar på har varit byggen som endast gått i skogen och i tävlingsverksamhet. V8 Valpen jag hade blev det suzuki skivor fram med bromsok från Volvo 360 på framaxeln och Nivaskivor med Vw Golf 74-79 frambromsok på bakaxeln. Huvudbromscylinder från Opel Omega A och vakumservo från Vw polo av tidig årsmodell typ -79(servon passade relativt bra på original pedalställ inne i Valphytten).

På Valpen med Fiat 127 kaross blev det Nivans skivor runt om med Vw golf 80-84 bromsok på framaxeln och de äldre oken bak samt Volvo 145ans (automat för att den har större effekt-) vakumservo och huvudcylinder.

 

På polarens willys satt det äldre Mercedes skivor med något japanskt ok fram och Nivans bak med bakbromsok från Saab 9000. Huvudcylinder från Volvo 740.

 

På min Nissan Patrol med tgb13 axlar sitter det King cab/Terrano V6 frambromsskivor och ok fram och Terrano V6 skivor och ok bak samt att bultmönsret är omgjort till Nissans 139,7x6 bultmönster. Samt original Patrol huvudcylinder och vakumservo.

 

En anna polare hade en Mazda pickis av äldre modell med Valpens drivlina den satt det nivans skivor  fram och bak med dubbla Mazda 323 bromsok på framaxeln och Volvo 142-5 bakbromsok bak (lite osäker på bakaxelns ok) original bromsservo och 140 el 240:ns huvudcylinder. (Den var reggad och godkänd i det utförandet).

 

Mvh. Arvid.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...