Gå till innehåll

tgb13 projekt. Är det någon idé?


Gäst Yoggi

Rekommendera Poster

Gäst Yoggi

Har fått erbjudande om att köpa en tgb13 utan axlar väldigt billigt. Det saknas även kardanaxlar och lite annat krafs. Jag kan få tag på axlar för ca 15000:-, men är det idé att lägga ner så mycket tid ork på ett sådant här projekt?

Vill även att ni listar de delar som saknas för att den ska bli komplett. Jag har ganska dålig koll på vad det är som saknas. Skriv även om ni har delarna som saknas och vad ni ska ha för dom.

På förarhytten fanns det lite rostangrepp, men på själva sjukvårdsskåpet så fanns det ingen rost, på en av bilderna  på vänstra sidan av bilen är det en skada i skåpet och i den skadan ser det ut som aluminium/elzinkat eller nått, är det så med andra ord en aluzink bil?

 

Tacksam för alla svar och synpunkter.

Se bilderna på http://www.bamze.nu/tgb13/

 

Yoggi2007-05-09 20:28:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

kan du få allt som saknas billigt kanske det är värt jobbet.

och plåten i sjukhytten är aluminium, men vattenskador i golv och tak verkar vara rätt vanligt istället
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Frågan är väl bara vad de delar som saknas kostar. Börjar man köpa delar för 5-10 000 så börjar det snart löna sig att köpa en helt färdig istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jeep

Köp den inte, det blir billigare att åka till nästa auktion och  köpa en komplett bil. Även om du har möjlighet att komma över axlar, så fattas det vakumklockor, förgasare, växellåda(or) och det finns säkert mer smådetaljer som saknas. Motorn vilket skick är den i, den går ju inte att starta.

 

 

Mvh Rune M
Jeep2007-05-09 21:20:50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Tror jag håller med dig Rune, däremot kanske man kan köpa den och spara delarna som reservdelar. Jag kommer inte betala mer än 1000-1500:- för den. Det borde den vara värd iaf. Men jag börjar inse själv att jag har inte så mycket tid som det skulle ta att göra iordning den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Beau

 Den bilen skall du inte köpa. Låt säga att du får den gratis och sedan köper delar och gör den i ordning så har du förmodligen betalat mer än vad du gör på auktion.

Talade idag med en kille som köpte en tgb 11 aluzink på auktionen i Norrköping för 15000. Han bor här i trakten och kommer nog på Bjurbäckenträffen.

Var det föresten någon som köpte billigare  tgb 11 aluzink än 15000?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Nu hörde jag inte alla 11:a bilarna, men dom jag hörde gick för över 20 tusen. Plus moms. 15.000 låter väldigt lite för en med aluzink...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Det förklarar ju en del. Så fort dom hade lite fel så skönk priset ganska rejält. Men jag tror inte nån gick billigare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_14.gif

Ja den såg väl inte så vacker ut. Det växte mossa på den och camouflagefärgen flagnade men som sagt ingen rost. Men 15000 + moms för en tgb 11 som går att iordningställa är ett bra köp. En ny växellåda, damasker + förmodligen en del annat också krävs säkert.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vad delarna som sitter kvar är värda må var och en anse, men i mina ögon gör du bara killen en tjänst om du tar med dig skorven därifrån. Det enda som är av egentligt värde som sitter kvar på den är framfjäderblana och förmodligen är de utmattade eftersom de inte plockats av från den. Det fattas nog BRA mycket grejor innan det är körbart, så om du inte FÅR skrotet och du dessutom inte ganska gratis har tillgång till en lastbil med kran att lyfta den med, så skulle jag bestämt avråda dig från den där skorven. Bil från auktion + reservdelar från redan utskrotade bilar på BJM och andra skrotar = bättre affär med mindre jobb. omega24v2007-05-10 12:18:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Han som har den kör lastbil så transporten är inga problem, men jag håller med Erik (omega), är nog bättre att köpa en på auktion. Är det någon idé att spara några delar ifrån bilen till framtiden? Motor, bladfjädrar osv..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

rutor, instrument, strömbrytare, vakumventil, fläktpaketet, m.m men det får allt vara billigt för det blir mycket skrot kvar till tippen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Är det inget skrotvärde på en sån? En kompis som plockade ner en suzuki fick fullt skrotvärde bara han lämnade in ramen. Bara det finns ett chassinummer på den. Så det borde väl gå att göra med en sån med eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Frågan är om det finns nån skrotpremie inbetald på den. Jag vet inte hur Försvaret gjort, vissa bilar har visst inte varit förregistrerade ens. Bäst att kolla sånt först. Sen är ju frågan hur skrotpremien skiljer sig mellan lätta och tunga fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Antar att den är köpt på en auktion, för den är tydligen förberedd för inregistrering. Det finns med andra ord inga "normala" registreringspapper på den. Dock militära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja skall du inte köpa en annan 13 snart så är det inte mycket att ha  även om du får lite delar så skall de sälgas eller läggas på hög, och tro mej till slut får man många bra att ha högar, så man vet inte vad man har till slut, börjar bli så hos mej och jag köper ofta nya saker fast jag vet att jag har det liggande någonstans, för det tar så lång tid att leta reda på det man skall ha PDT_Armataz_02_23.gif mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag gav bort 3 bilar i de skicket som du visar,allt för å gynna offroad kamraterna,axlarna gick till Polen,du kan få betalt för skrotet om du kapar ner det i bitar på max 1,meter...då ska de va rent järn skrot ,inte gummi kvar eller liknande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...