Gå till innehåll

generatorer klipt från blinkers tråden


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Men nu har jag nästa problem att brottas med, den vill inte ladda märkte att laddampan lös så jag mätte på kabeln från generatorn som går till laddrelät och hadde 1 v , som tur är sloknar inte ladnings lampan av det, på andra sidan så var det 12,63 v men det kom ju från batteriet, så vad göra byta och sätta i en växelströmmare eller försöka få fart på likströmmarn, antagligen kolen som är slut på den det brukar inte vara så mycket mer, hur som helst lär generatorn skruvas bort och då skall jag kolla om det är mycket som lär ändras för att sätta dit en växelströmmare , jag har en liggandes till B 21 och om jag inte lär bygga allt för grongliga fästen så byter jag.

av H.Hansen

 

 

av Johan Hej, på min valp har jag en generator från en Ford Scorpio V6  90A. Batteriet är på 100 A. På den andra valpen blev det en Volvo 740  80A. Startmotorn kom från min skrotade Volvo 360. 

 

av H.Hansen Hadde du stora svårig heter att bygga nya fästen eller är det något man klarar av med en svets och rondell ute i en mörk bod ? jag skall ladda ett optima gul med min valp och har en volvo generator samt en audi genarator och en till som jag ej kommer i håg vart den kommer i från liggandes det bord ju gå att få dit någon av dem. : Hasse

 

av Johan Hej, släng den och den andra också, sätt skarv hylsor i stället så slipper du problem, har jag gjort.

 

av H.Hansen menar du att det räcker med att sätta skarv hylsor vid fästet så går växel strömarn dit Johan ? jag skall ut i finvädret och skruva bort generatorn så fort jag har läst klart vad som hänt här mvh hasse

 

av H.Hansen ja efter att ha skruvat bort liket så mätte jag vad som saknades för att få dit en växelströmmare, valet föll på en bosch 75 amp, tror det är till någon volvo men det var en ur bra att ha högen så någon säkerhet fins ej.

 

en gammal växelförare till fördelningslådan kapades i lämplig länd ca 7 cm från gängorna, och i röret svetsades det fast en M 8 mutter och så letade jag på en gängstång svetsade fast en till M 8 mutter på den och kapade på ca 9 cm, sedan vände jag på spännarmen så vinklingen blev rätt, tillverkade nya kablar och skruvade dit först röret på bakre fästet lade generatorn på plats och drog igenom gängstången och fast i röret, provade fram en fläktrem som hadde lämplig längd 9,5 x 980,

Koplade kablarna och provstartade och ladnings lampan sloknade, mätte vad den gav ut och fick reultatet 13,82 v ganska normalt med tanke på att det sitter ett 14 v ladrelä och kol hållare på den, så nu skall den väll orka med ett par extra lysen samt en rejäl back lampa och med optima batteriet så borde det hålla för några minuters winchning också, hur som helst jag är nöjd och valpen är lite uppdaterad i elektroniken mvh Hasse PDT_Armataz_02_41.gif

detta är tagit ur posten blinkersproblem då jag tyckte att det borde få en egen tråd Hasse

H.Hansen2007-05-12 17:43:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en liknande operation på Datsun:en... Volvo generator och kopplade tändspole + via laddlampa till "magnetiserings-slingan/uttaget" på generatorn... dvs lampan lyser vid start och matar igång generatorn som då byter från "jord" till pluspol på det uttaget = lampan slocknar... frid och fröjd.

 

Fästet är ju det besvärliga att tillverka..... gillar Audi koncepetet med kuggtand på spännaren, bara vrida med nyckel så spänns det och så drar man fast...inga brytjärn där inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag drog + kabeln till utgående på det gamla laddrelät och skruvade i hop den med de gamla kablarna och - till samma som det gamla hadde suttit vid samt kabeln till laddningslampam koplade jag samman med den som satt på relät tidigare och det funkar fint.

 

Inge krongel med tändspolen behövdes för min del det funkade så fint endå ? PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog ström från tändspolen då den satt så nära generatorn och är kopplad till just tändningen... man får se upp så man kopplar rätt sida om förkopplingsmotståndet om man väljer den anslutningen... nu var det en "modern" generator med inbyggd laddregulator i kolhållaren... s-os2007-05-15 20:47:03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det är det jag har satt i också en "modern" generator med inbyggd laddregulator i kolhållaren, på min sitter generatorn på andra sidan motorn så jag drog kablarna kortaste vägen och det blev till det gamla laddrelät som nu mer bara används som koplings punkt för + kablarna då det satt så fina skruvar att samman föra kablarna vid på det PDT_Armataz_02_30.gif och alla nödvändiga kablar ändå gick dit : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Helt riktigt Hasse

 

Det funkar och jag tänkte passa på att förtydliga lite.

På en generator med inbyggd laddregulator behöver du normalt bara ansluta två kablar.

 

B+ som ska gå till lämplig batteri+. Tänk på att det går en hel del ström igenom den så använd minst 6mm2 om du drar nytt.

 

D+ som ska gå till laddningslampan.

 

DF och D- som går mellan den gamla generatorn och det externa laddrelät kan tas bort eftersom motsvarande anslutningar går internt på den "nya" generatorn.

 

Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det som gjorde att jag även drog en - kabel var att upphängningen var gummi upphängd och då har generatorn ingen jord alltså blev det tre kablar annars så hadde jag nog gjort som du beskrev,ju mindre kablar ju mindre som kan krongla PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

På min generator har jag två 16mm2 kablar direkt till batteriet, en + och en -. Och en till ladd lampan.  Det är ibland en extra annslutning på generatorn, det har jag för mig att det är till varvräknaren på en diesel bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Det är ju givetvis aldrig fel att dra en minus också, även om den inte är gummiupphängd. Man slipper ju en och annan felkälla pga taskiga jordpunkter på vägen genom chassit. PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...