Gå till innehåll

Växlings problem


Gäst lfca

Rekommendera Poster

Har problem att få i ettans växel och även backen, kopplingen tar som den ska, problemet är endast när motorn är i gång.... nån som har råkat ut för detta? ....... BAcken är stört omöjlig att lägga i utan att räkna kuggen i lådan PDT_Armataz_02_38.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Funkar länkaget nåt sånär som på C300, så är det en backspärr från spaken ner genom damasken. Om den går trögt, eller är feljusterad så blir det bök med växlingarna. Lyft på damasken och smörj med tex 5-56 och jogga grejorna tills de funkar. Smörj också alla länkar i länkaget när du ändå håller på.

 

Jag hade problem med länkaget i 13-bilen när jag köpte den, fast då var i stället backspärren helt ur funktion. Kändes som rena äggvispen att växla, visste inte vad som skulle gå i. Efter smörjning känns nu allt som det ska.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sugga

Har haft samma problem jag med, fick problem med framförallt hög/låg växling.

Kolla alla leder att de är åtdragna, det finns även en justerskruv för backspärren vid änden av växelspaken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag har fått justera om växelspakarna efter karros bytet för då ville inte alla växlar vara där de skulle och efter omfattande testkörning så visade det sej att hög låg lådan lära ha sej en omgång till på juster skruven. men jag skulle tro att det har något att göra med att både låder och karross varit bort och inte hamnat i exakt samma lägen och efter lite ruskand och skumpand har grejerna hamnat där de skall.

mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sugga

Tror jag missade lite, mitt inlägg handlade om 303:an och nu när jag läser igen så var det fel. Men å andra sidan har valplådan strulat den också.

Då bytte jag tre små "plattor" vid synkningen som hamnat fel och skadats, problem var att få i 1:an, 2:an och back har jag för mig, problemet verkar ha uppstått då jag delade fördelnings- och växellåda.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja de plattorna var borta på min gamla låda på 3-4  växel och de fick jag problem med att få i dem, men nu efter renoveringen så kröp samma plattor ut under första provturen och lådan låste sej på 3 ans växel men då jag tog bort de och spänn ringen så släpte det och växelådan fungerar skalpligt men då är det friska chims ringar i den nu så med tiden så kommer det med stor säkerhet bli problem med just att räkna kugg på 3 an och 4 ans växel . Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...