Gå till innehåll

Olja i axlarna


Gäst Johan11

Rekommendera Poster

Gäst Johan11

Tänkte byta olja i axlarna på 11:a bilen och var på Volvo o köpte olja.

Fanns några att välja på så nu undrar jag om det funkar bra med Mobil Mobilube1 SHC SAE 75W/90 Fullsyntet.

Det står på den att den uppfyller API GL-4 och 5.

Är det rätt olja?

Mvh Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det ska i vart fall inte vara Limited Slip-tillsats i axelväxlarna. Sen verkar det finnas olika versioner av smörjschemor på drift. Själv gick jag efter det schema som föreskriver 80W-140 i axelväxlarna (till anläggningsmaskiner och traktorer), 5W-30 motorolja helsyntet i motor, växellåda, fördelningslåda och hjulväxlar. omega24v2007-05-18 17:33:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Det står inget på den om att den skulle innehålla Limited slip.

Det som står på den är:

 

För användning i manuella växellådor, kraftöverföringar och drivaxlar i kommersiella fordon och personbilar. Avsedd att användas där det kan förekomma stora temperaturskillnader och där man kräver prestanda enligt antingen API GL-5 eller GL-4.

 

Någon som vet om det är en bra olja för axlarna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Henrik

Du ska INTE använda GL5 i växelådorna!!!! Kommer inte ihåg om den funkar i axlarna....finns det nån gulmetall i axlarna så ska du inte använda den där. Vet att det finns i gummidamaskerna men e ju ingen förslitnings grej mer än gummit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Tänkte inte använda den till växellådan, där blir det motorolja.

Frågan är om den passar i axlarna. Har för mig att jag läste nånstans att det SKULLE vara GL-5 i axlarna men hittar inte det nu. Verkar som att sökfunktionen inte funkar, eller så är det bara här...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Korrekt, det skall vara transmissionsolja av klass GL 5 till fram- och bakaxel. Du kan själv verifiera informationen i verkstadshandboken som finns utlagd här på sidan under "Fakta om tgb 11, 13 och 20". Uppgifterna om oljekvaliteter i kraftöverföringssystemet finns under länken märkt "Drivlina 1".

 

Inget av tillgängliga smörjscheman (försvarets respektive Volvos civila) rekommenderar vikositeten 75W/90 som du köpt. Därmed inte sagt att den inte går att använda, den är antagligen bara lite tunnare kall än t ex 80W/90 som föreskrivs. Det viktigaste är att det är en GL 5 olja. T ex OKQ8 har tekniskt support på sin hemsida så där kan du säkert få ett expertsvar om 75W/90 alltid kan ersätta 80W/90.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Hittar inget där dom säger om det går att byta mot den, men dom rekomenderar 75-90 till flera "märkesslutväxlar". Är det samma sak som en axel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Var o kollade på Volvo och dom hade även 80W/90 API GL5 utan Limited slip. Den kostade dessutom bara hälften av den andra oljan. 50 kronor litern så då kan man ju byta ofta.

Vad kör ni andra med för viskositet i era axlar?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_08.gif Jag samlar på smörjscheman till tgb 11, 13 och 20. Alla olika.

 

Ang. Hjulväxlar och kardanklumpar föreskrivs följande tre varianter:

 

Hjulväxlar:   1.  20W30 motorolja

 2. API GL1 SAE 85W/90 or 80W/90 or engine oil SAE 40

  3.  5W/40 syntet motorolja

 

Kardanklump: 1.  MP80

 2.  API GL5 SAE 90W or SAE 80W/90

 3.  Transmissionsolja 80W/140

 

 

Det viktigaste verkar vara att du inte kör "tomt". Det mesta tycks passa. Motorolja eller växellådsolja rekomenderas om vartannat

 

PS. På instrumentbrädan på min bil sitter en skylt som säger 5W/30 vilket inte finns med på något av mina smörjschema.
Beau2007-05-23 23:17:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst [ion]

Att det diffar lite mellan olika smörjscheman kan bero på vart man rent geografiskt är belägen. Kollar man i manualen för c303/4/6 så rekommenderas ett antal olika oljor beroende på vilket klimat man befinner sig (eller om man befinner sig på hög höjd). Som de flesta vet så har oljor olika "arbetsområde". Det kommer även nyare oljor med förbättrat arbetsområde allteftersom forskningen framskrider på området, har man svårt att hitta 5w/30 kan man lika gärna använda 5w/40 som har en liknande viskositet fast under lite bredare temperaturspektrum. Om jag skulle delta i ParisDakar med min tretton PDT_Armataz_02_22.gif så skulle jag välja en mer trögflytande olja medans en safari i sibirien skulle kräva en mer lättflytande.

 

Jag är precis i färd att byta samtliga oljor och jag tänkte spilla i 5w/40 i motor, växel- och fördelnings-låda, samt portaler. Till Diffklumparna och styrsnäckan blir det 80W/140. Dessa fungerar bra till det klimat vi har här i norden.

 

Men för att återkomma till orginalfrågan, 75w/90:n funkar kalas i dina diffar, speciellt om du kommer att köra mycket vinterkörning.

 

Man behöver inte stirra sig blind på smörjscheman. Om man inte hittar just "sin" olja och känner sig lite osäker så kan man oftast få goda rekommendationer på ett likvärdigt smörjmedel hos en välsorterad återförsäljare. Happy driving!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Testade något helt annat än vad alla säger.

Hällde i 15w40 mineral i motor, v-låda, f-låda och portaler.

80w90 i axlarna. Borde funka helt ok. Kanske att jag får ta något annat i fördelningslådan.

 

Kommentera gärna...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det var attan, killen som VERKLIGEN underhåller bilen! PDT_Armataz_02_43.gif

 

De oljor som jag servade din bil med innan du köpte den var Mobil 5W-30 semisyntet (trodde förut det var helsyntet) överallt utom i diffarna där det istället var Mobil 80W-140. Om jag förstått det hela rätt, så är en semisyntet-olja blandbar både med helsyntet och mineral, så det borde inte bli nåt krångel med att oljorna vill dela sig. Vad diff-oljorna beträffar har jag däremot inte ens "hörsägen-koll".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ska jag hjula ner till växjö nästa helg vill jag ha fräscha vätskor i.. väldigt mycket spån i växelådan. tänkte åka ut och provköra om en timma eller sådant och känna om det blir varmt eller liknande..  Såg du hur fint garage jag skruvar i, 4 pelar lyft med domkraft :)  och allt man kan tänka sig utom hyllsa 28! fick köpa en på biltema i panik..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

@ sam

 

Det viktigaste är väl egentligen att oljan i axlarna är av kvalitet GL-5. Men det är väl sådan du fyllt upp med i axlarna antar jag. Dina val i övrigt är det säkert inga problem med heller, vilken simpel olja som helst idag överträffar oljekvaliteten som gick att uppbringa då fordonen konstruerades.

 

Att försvaret i sina senare utgåvor av smörjschema anger syntetolja med annan viskositet beror gissningsvis på att man dels vill åt längre bytesintervall -

många fordon står förrådsställda. Dels är den olja man förordar lättflytande vid låga temperaturer, bra vid vintertjänst.

 

B30 motorer som gått lite längre eller är slitna har en tendens att inte hålla oljetrycket upp som tänkt. Oljepumpen i B30 är densamma som i B20 vilket gör att den får ett tufft jobb. Då kan det vara en fördel med en lite tjockare olja som ger högre tryck vid start. Nackdelen är förstås att samma olja blir trögflytande då det är kallt. Det är en speciell specifikation på försvarets syntetolja 5W - 30, hittade den på FMV´s webbsida, men minns inte var. Så vilken olja som helst med den viskositeten förmodligen inte jämförbar med försvarets olja.

 

Själv använder jag delsyntet 10W - 40 i motor, byts varje år oavsett körsträcka.

Växellådsolja 80W 90  GL-1 i växellådorna och hjulväxlarna. Slutligen 80W - 90 GL-5 i axlarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Varför motorolja i växel och fördelningslåda?? Det har ju alltid varit brukligt med växellådsolja 80w-90 eller liknande i transmissioner.Har själv varit inne på att slå på v-lådsolja på mina "lådor",men eftersom det står att det ska va 5w-30 eller liknande så har jag använt det.Borde det inte va bättre med riktig v-lådsolja,eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Anledningen till 5/30 oljan e vad jag hört, lägre bränsleförbrukning inom försvaret och att de kunde ha mindre antal olika oljor,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött med lite tänkande. Kört en cirka 4 mil idag och bilen går bättre!  Tystare i lådorna och känns väligt bra. Men som ni säger om oljan i lådan så kan den kommas att bytas ut men cyntet i motorn, nej tack. Det hae jag lärt mig att i en gammal motor ska men ej ha i cyntet olja om den gått med mineral från början. Detta gäller även nya motorer med (5-6000 mil) Att byta från cyntet till mineral bör ej vara någon fara?  Testar framöver och ser vad som händer..

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Vet inte men det är mycket med oljerekommendationer som man inte begriper sig på. Jag skulle byta olja i diffklumpen på en MB 220D -71 en gång i tiden och den skulle det av någon anledning vara ATF-olja i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag minns inte vad som skrivits tidigare i tråden, men man ska passa sig för att använda oljor som inte är rekommenderade. Det har hänt en del på området metallanvändning sen våra bilar byggdes och vissa detaljer i äldre lådor tål inte oljor med modern uppbyggnad. Vissa oljor är gjorda för att reagera med ytan på lådans delar och är inte metallen avpassad för det förstör oljan lådan istället för att få den att må bra.

 

Spån i lådan, Sam, det låter inge kul alls... Jag får försöka hjälpa dig på nåt vis om du behöver byta framöver. Det där garaget såg ju inte alls tokigt ut, kunde gärna ha varit mitt... men jag får nöja mig med "blå hallen" som nån uttryckte saken.
ErikC3042008-04-06 10:05:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Som Danne sagt tidigare. Inom försvaret har man sedan länge använt en allroundolja, helsyntet 5W-30. Den användes i princip till allt vad gäller motorfordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Erik.

Det var ganska mycket spån dessvärre. Oljan i främre diffklumpen var gröig så det blir till att hålla koll på dessa två saker. Skulle sakerna gå åt pipsvängen finns det fler bilar att köpaPDT_Armataz_02_11.gif alldrig fel med reservdelar iform av en extrabil.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hmmm. Om du inte parkerat i nåt gegg så finns det bara ett skäl till gröten och det är att oljan jag tankade i växeln har löst upp det som stått till sig under militärens fleråriga förvaring innan auktionen för ett år sen. Än så länge finns det gott om skrotade bilar, så en låda behöver knappast bli nån större utgift. Är det bara nåt enstaka kugg som gett upp, så har jag en låda vi kan plocka isär och ta grejor ifrån. Den lådan skramlar så nåt är fel, men det behöver ju inte innebära att ALLT är kass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte fått möjligheten att besöka några lerhål ännu så det är troligt att det är gamla avlagringar som grötar te sig... Rasar det så rasar det, håller det så är det ännu bättre.. Måste ju testa, allergisk mot cyntet material, hehe..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...