Gå till innehåll

Skruvfjädring


Gäst Gulingen

Rekommendera Poster

Gäst Gulingen

Hej!

 

Det här verkar vara ett bra forum, har just reggat mig! Jag funderar på att byta till skruv eller luftfjädring på min tgb11. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Hej,

 

 

 

håller på att bygga 4-länk och spiraler baserat på C306 axlar (portaler), dvs samma axlar som TGB-11 men med lägre utväxling. Nu är ramen en L3314 (lillvalpen) men du lär behöva något liknande min stag konstruktion för att stabilisera axlarna om du tar bort bladfjädrarna helt. Följ länken i min signatur nedan.

 

 

 

Lycka till med bygget!

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gulingen

Tackar!!PDT_Armataz_02_02.gif

 

Det fanns mycket matnyttigt att titta på. Jag funderar på att behålla de undre länkarmarna som redan sitter i original på 11:an (bakaxeln) och komplettera med två övre för att stabilisera axeln.  När det gäller framaxeln så blir det nog något i stil med din konstruktion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har inte tittat NOGA på Klas konstruktion, men när jag tittat på mina egna bilars upphängningar så kan jag inte låta bli att tänka att de främre bladfjäderfästena på ramen och fjäderfästena på framaxeln borde vara lämpligaste ställena att fästa nedre bärarmar. Den övre blir det lite värre med, åtminstone den längsgående. Men den borde gå att få in om man bygger om främsta runda tvärbalken och förstärker den rektangulära och gör fästet i den. Då bör man kunna få nedre och övre länkarna ungefär lika långa. Tvärlänken måste rimligen gå från en nedbyggnad på ett av rambenen till stötdämparfästet på motstående sida på axeln, eller ovanför där nånstans. Det gäller så klart att hitta vinklarna så att inte axeln flyttar sig mer i sidled än nödvändigt. Plats? Javisst! Det finns i alla fall så länge man DISKUTERAR saken PDT_Armataz_02_23.gif Vad gäller bakfjädringen på en elva, så borde rimligen bärarmarna från en tretton kunna komma till användning. Tretton har tre armar per boggiaxel och motar tvärrörelser med dels styvhet i bussningarna, dels med bladfjädrarnas skålar och dels med begränsningsvajrarna som hindrar för lång utfjädring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

De undre länkarmarna skall man låta vara kvar på bakaxeln.De sitter där så att inte axeln drar sönder sitt fäste i bladfjädern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Länkarmar ja. Dom skall ju sitta på lite olika höjd på axeln, så att dom tillsammans tar upp det tippmoment som bildas när man bromsar/gasar....

 

 

 

Tänkte hjälpa dig tänka lite med bilden nedan... visar bakaxeln...  länkarmarna skall gärna kryssa varann, så att dom tar upp tvärkrafterna när bilen lutar/svänger...

 

 

 

DSC03824.JPG

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...