Gå till innehåll

Laddningsproblem :-(


Gäst mikal

Rekommendera Poster

Gäst mikal

Jaha. Besiktning idag då som sagts i tidigare tråd. Tur då att inte laddningslampan lyste imorse. Men nu ikväll lyser den.

Blir lite irriterad.

Jag har skruvat bort generatorn, även om det föga gör nån nytta.

Den lär ju inte starta bättre utan. PDT_Armataz_02_05.gif

 

Undrar också lite över det där relät vid passagerarstolen.

 

Om jag ska mäta spänningen på generatorn,

hur många volt ska den då ge? Lite mer än 24V antar jag?

 

 

Jordfel, vem vet... Det kan ju vara idé att kolla lite anslutningar

både här och där.

 

Annars då? Tips!? PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag måste bereda dig på det värsta. Hoppas så klart att inte det är det, men det är MÅNGA tgb:er som har kass laddningsrelä. Två av mina har råkat illa ut, den ena med radioavstörning med 70 amp generator. Där hade en SKRUV lossnat från övre innerdelen och ramlat ner på relät och kortslutit det... Det verkar lite si och så med den långlivade kvaliten på dessa gamla reläburkar, hade jag resurs att bara knalla in på närmaste bil-el-firma så skulle jag omedelbums spetta in en modern generator med inbyggt relä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Jo jag kan tänka mig det att det är relät.

 

En sak farsgubben märkte ikväll var att den tjocka bulten som fäster generatorn

i motorn hade gått av där den fäster i motorn.

Det märkte jag inte när jag skruvade bort den.

 

I BÄSTA fall så är det så att den trasiga bulten har gjort så att generatorn har

suttit lite löst så att remmen har slackat. Men varför skulle man ha sån tur... PDT_Armataz_02_18.gif

 

Ja annars då. Läste att dom där reläna var dyra om man ens lyckades få tag på ett.

Kan man "bara" sätta dit ett annat typ av relä?

 

Tack på förhand. PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Kan jag kolla upp relät genom att mäta på nåt sätt?

Vet inte hur dom funkar. PDT_Armataz_02_08.gif

 

Det är ju bara tre trådar som går till relät. Äääsch kan det va så viktigt dårå!? PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Öh hej igen.

 

Jag var nyss ute och felsökte lite.

Generatorn monterad igen så jag anslöt lite kablar och felsökte lite mer.

Det verkar faktiskt som om det är ett jordfel som gör att ladd-lampan lyser.

När jag mixtrar med ljusautomatik-knappen så beroende om den är till eller från

så lyser laddlampan eller så slocknar den.

 

Dags att göra om halvljusautomatiken kanske. PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TG1111

HejPDT_Armataz_02_30.gif Ett varnligt fel är att instrument panelen får dålig jord,... Då får man en massa konstiga fel typ att vissa lampor lyser & mätarna visar konstiga värden... Så prova att jorda insrument panelen med en extra jord kabel....MVH TG1111

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst muirhill

När jag krånglar med laddning på nått fordon brular jag ansluta voltmeter till batteri, notera spänningen o sen starta o se om den ökar. På en 12-voltare ska den max vara 14,4 volt vill jag minnas men det ser man sällan, mer vanligt med dryga 13 volt. Så på en 24-voltare borde det kanske vara 26-28 volt om den laddar riktigt (om batterierna inte är urladdade, då tar dom en massa ström o spänningen ökar gradvis allt eftersom dom blir laddade)

Vet inte vad det är för generator du har men är det bosch eller liknande så borde det väl gå att hitta laddrelä som är inbyggt i kolhållarhistorien.

Misstänker du dålig jord nånstans så prova o sätt en startkabel eller liknande direkt på batteriet o anslut sen andra änden till det du misstänker har dålig jord o kolla om spänningen ökar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Hej grabbar.

Tack för tipsen!

 

Jag börjar igen misstänka att det inte är dålig jord.

Jag vet att jag har dålig jord på vissa ställen under instrumentpanelen men jag har

även prövat som du muirhill skrev att mäta på batteripolerna och sedan slå igång

bilen men den ökar inte i spänning.

 

Jag mätte på generatorn nyss, mellan plus och jord. Då får jag 21,7V.

Alltså inte så konstigt då att laddlampan lyser antar jag.

Den ska väl åtminstone mäta över 24V direkt på generatorn.

 

 

Nästa steg!?

Att ta generatorn till en provbänk så nån vettig människa får kolla om det är slut?

Eller? Inte så jäkla hemma på sånt här, men en gör så gott en kan. PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Trond

Spenningen ut fra generatoren (når motoren går) skal være 27,5 volt. Om den er mindre enn 26 volt er det noe feil. Da gir den ikke nok til å lade batteri og samtidig holde lys og andre ting i gang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Hade liknande problem på minn förra TGB-13. Den ville inte ladda riktigt. Laddlampan börja lysa svagt, sen starkare efter ca 8 timmars körning. Misstänkte den efteronterade halvljusautomatiken. Den var dåligt jordad, men den laddade fortfarande inte riktigt. Hade 26,5 voltpå tomgång, lite lågt. Bytte både generator och laddregulator, ingen skillnad. Tröttnade på felsökningen, jag är mekanist, inte elektriker. Köpte ny 13-bil. Sålde den gamla. Problemet löst.

 

 

 

// KlasKlas_B2007-05-27 00:57:05

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Hehe, ok? Så ditt råd till mig är att sälja den då? PDT_Armataz_02_11.gif

Äh jag ska skruva bort generatorn så får nån människa som kan sätta den

i bänk och prova om den är slut eller vad det kan vara.

21,7V känns inte riktigt friskt. :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Jo det ska bli så. Så får man ju svart på vitt.

Nästan så jag hoppas att det är nåt med generatorn för det är lite jävligt att

dyka i elsystemet på en sån där gammal bil.

Laga ett fel och två nya uppstår. PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Jo, stora jorden kan vara en sak. Sitter en fläta under karrossen som skall jorda kaross i ram. Under batterilådan fast på utsidan av karossen, i bakkant av förarsidans hjulhus. Tror inte det är nå fel på varken generator eller laddrelä... det är nå annat spök. Jordningen av instrumentbrädan kanske? Magnetiseringsströmmen till generatorns lindning går ju igenom laddningslampan....

 

 

 

Micke >> jag menade inte att du ska sälja pärlan. Din bil är bra mycket fräschare än min förra. Anledningen till att jag sålde den var att den började bli lite kexig i karossen, samt hade 7500 mil på mätaren.

 

 

 

// KlasKlas_B2007-05-27 13:26:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kålle mä valpen

ja va fan om det går och köra med han så bara dra bort sladden till lampan, billig lösning som kan bli dyr! B)PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Jag vet vart den jordflätan sitter. Har sett den. Jag får titta lite närmare på den och lite andra jordpunkter.

Instrumentbrädan känns inte så kul att riva loss och greja med.

Jag tog bort alla knappar där när jag fick hem bilen, putsade lite och satte

tillbaka skiten. Inte så kul att montera tillbaka allt måste jag säga.

Det var så korta kablar så att det knappt gick att få in fingrarna och pilla dit

kontakterna. PDT_Armataz_02_33.gif

 

Jaja nånstans måste man ju börja så jag får väl ta det lite pö om pö... PDT_Armataz_02_27.gif

 

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst muirhill

Om du inte har kollat kolen så är det väl inte helt otroligt att det är dom som e slut. Jag vet ju inte hur generator ser ut på din bil men det brukar bara vara 2 skruv att lossa o sen har man kol o kolhållare i handen, (om man nu kommer åt generatorn). Om dom är utslitna, dvs dom når inte fram till kopparbanorna i generatorn måste dom bytas. Ska dom bytas måste dom lödas loss, ta det lite försiktigt dom e ju fjäderbelastade o kan flyga en bit PDT_Armataz_02_11.gif  sen är det till att åka till macken (ta med gamla kolen för jämförelse) o hitta rätt dim, löda dit dom nya o be en bön PDT_Armataz_02_02.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...