Gäst mikal Postad 25 Maj , 2007 Rapport Share Postad 25 Maj , 2007 Jaha. Besiktning idag då som sagts i tidigare tråd. Tur då att inte laddningslampan lyste imorse. Men nu ikväll lyser den. Blir lite irriterad. Jag har skruvat bort generatorn, även om det föga gör nån nytta. Den lär ju inte starta bättre utan. Undrar också lite över det där relät vid passagerarstolen. Om jag ska mäta spänningen på generatorn, hur många volt ska den då ge? Lite mer än 24V antar jag? Jordfel, vem vet... Det kan ju vara idé att kolla lite anslutningar både här och där. Annars då? Tips!? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 25 Maj , 2007 Rapport Share Postad 25 Maj , 2007 Jag måste bereda dig på det värsta. Hoppas så klart att inte det är det, men det är MÅNGA tgb:er som har kass laddningsrelä. Två av mina har råkat illa ut, den ena med radioavstörning med 70 amp generator. Där hade en SKRUV lossnat från övre innerdelen och ramlat ner på relät och kortslutit det... Det verkar lite si och så med den långlivade kvaliten på dessa gamla reläburkar, hade jag resurs att bara knalla in på närmaste bil-el-firma så skulle jag omedelbums spetta in en modern generator med inbyggt relä. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 25 Maj , 2007 Rapport Share Postad 25 Maj , 2007 Jo jag kan tänka mig det att det är relät. En sak farsgubben märkte ikväll var att den tjocka bulten som fäster generatorn i motorn hade gått av där den fäster i motorn. Det märkte jag inte när jag skruvade bort den. I BÄSTA fall så är det så att den trasiga bulten har gjort så att generatorn har suttit lite löst så att remmen har slackat. Men varför skulle man ha sån tur... Ja annars då. Läste att dom där reläna var dyra om man ens lyckades få tag på ett. Kan man "bara" sätta dit ett annat typ av relä? Tack på förhand. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 Kan jag kolla upp relät genom att mäta på nåt sätt? Vet inte hur dom funkar. Det är ju bara tre trådar som går till relät. Äääsch kan det va så viktigt dårå!? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 Öh hej igen. Jag var nyss ute och felsökte lite. Generatorn monterad igen så jag anslöt lite kablar och felsökte lite mer. Det verkar faktiskt som om det är ett jordfel som gör att ladd-lampan lyser. När jag mixtrar med ljusautomatik-knappen så beroende om den är till eller från så lyser laddlampan eller så slocknar den. Dags att göra om halvljusautomatiken kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 En del har tur!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TG1111 Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 Hej Ett varnligt fel är att instrument panelen får dålig jord,... Då får man en massa konstiga fel typ att vissa lampor lyser & mätarna visar konstiga värden... Så prova att jorda insrument panelen med en extra jord kabel....MVH TG1111 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst muirhill Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 När jag krånglar med laddning på nått fordon brular jag ansluta voltmeter till batteri, notera spänningen o sen starta o se om den ökar. På en 12-voltare ska den max vara 14,4 volt vill jag minnas men det ser man sällan, mer vanligt med dryga 13 volt. Så på en 24-voltare borde det kanske vara 26-28 volt om den laddar riktigt (om batterierna inte är urladdade, då tar dom en massa ström o spänningen ökar gradvis allt eftersom dom blir laddade) Vet inte vad det är för generator du har men är det bosch eller liknande så borde det väl gå att hitta laddrelä som är inbyggt i kolhållarhistorien. Misstänker du dålig jord nånstans så prova o sätt en startkabel eller liknande direkt på batteriet o anslut sen andra änden till det du misstänker har dålig jord o kolla om spänningen ökar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 Hej grabbar. Tack för tipsen! Jag börjar igen misstänka att det inte är dålig jord. Jag vet att jag har dålig jord på vissa ställen under instrumentpanelen men jag har även prövat som du muirhill skrev att mäta på batteripolerna och sedan slå igång bilen men den ökar inte i spänning. Jag mätte på generatorn nyss, mellan plus och jord. Då får jag 21,7V. Alltså inte så konstigt då att laddlampan lyser antar jag. Den ska väl åtminstone mäta över 24V direkt på generatorn. Nästa steg!? Att ta generatorn till en provbänk så nån vettig människa får kolla om det är slut? Eller? Inte så jäkla hemma på sånt här, men en gör så gott en kan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Trond Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 Spenningen ut fra generatoren (når motoren går) skal være 27,5 volt. Om den er mindre enn 26 volt er det noe feil. Da gir den ikke nok til å lade batteri og samtidig holde lys og andre ting i gang. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 26 Maj , 2007 Rapport Share Postad 26 Maj , 2007 Tack! Anade det efter mätningen. Då får jag skruva bort den och åka till nån som kan kontrollera den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 Hade liknande problem på minn förra TGB-13. Den ville inte ladda riktigt. Laddlampan börja lysa svagt, sen starkare efter ca 8 timmars körning. Misstänkte den efteronterade halvljusautomatiken. Den var dåligt jordad, men den laddade fortfarande inte riktigt. Hade 26,5 voltpå tomgång, lite lågt. Bytte både generator och laddregulator, ingen skillnad. Tröttnade på felsökningen, jag är mekanist, inte elektriker. Köpte ny 13-bil. Sålde den gamla. Problemet löst. // KlasKlas_B2007-05-27 00:57:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 Hehe, ok? Så ditt råd till mig är att sälja den då? Äh jag ska skruva bort generatorn så får nån människa som kan sätta den i bänk och prova om den är slut eller vad det kan vara. 21,7V känns inte riktigt friskt. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 låta en Bil-El firma titta på den är nog billigare än att byta fordon, kan ju ha tur att det bara är att byta kol eller nåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 Jo det ska bli så. Så får man ju svart på vitt. Nästan så jag hoppas att det är nåt med generatorn för det är lite jävligt att dyka i elsystemet på en sån där gammal bil. Laga ett fel och två nya uppstår. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kålle mä valpen Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 kolla stora jorden,, hade det problemet en gång kan kanske vara det! ha det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 Jo, stora jorden kan vara en sak. Sitter en fläta under karrossen som skall jorda kaross i ram. Under batterilådan fast på utsidan av karossen, i bakkant av förarsidans hjulhus. Tror inte det är nå fel på varken generator eller laddrelä... det är nå annat spök. Jordningen av instrumentbrädan kanske? Magnetiseringsströmmen till generatorns lindning går ju igenom laddningslampan.... Micke >> jag menade inte att du ska sälja pärlan. Din bil är bra mycket fräschare än min förra. Anledningen till att jag sålde den var att den började bli lite kexig i karossen, samt hade 7500 mil på mätaren. // KlasKlas_B2007-05-27 13:26:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kålle mä valpen Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 ja va fan om det går och köra med han så bara dra bort sladden till lampan, billig lösning som kan bli dyr! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 Jag vet vart den jordflätan sitter. Har sett den. Jag får titta lite närmare på den och lite andra jordpunkter. Instrumentbrädan känns inte så kul att riva loss och greja med. Jag tog bort alla knappar där när jag fick hem bilen, putsade lite och sattetillbaka skiten. Inte så kul att montera tillbaka allt måste jag säga. Det var så korta kablar så att det knappt gick att få in fingrarna och pilla dit kontakterna. Jaja nånstans måste man ju börja så jag får väl ta det lite pö om pö... Tack för alla tips! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst muirhill Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 Om du inte har kollat kolen så är det väl inte helt otroligt att det är dom som e slut. Jag vet ju inte hur generator ser ut på din bil men det brukar bara vara 2 skruv att lossa o sen har man kol o kolhållare i handen, (om man nu kommer åt generatorn). Om dom är utslitna, dvs dom når inte fram till kopparbanorna i generatorn måste dom bytas. Ska dom bytas måste dom lödas loss, ta det lite försiktigt dom e ju fjäderbelastade o kan flyga en bit sen är det till att åka till macken (ta med gamla kolen för jämförelse) o hitta rätt dim, löda dit dom nya o be en bön Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 27 Maj , 2007 Rapport Share Postad 27 Maj , 2007 Kolen såg fina ut så jag vet inte jag ... Jag låter det bli nästa helgs bekymmer. Jag ska bort till torsdagkväll igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.