Gå till innehåll

Malande på fyrhjulsdriften


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Hejsan hoppsan

 

Så har man varit ute och kört som bara det. På slutet av söndagen på Trandum började

jag få lite missljud från framaxeln på 11:an. Det skrapar inte, ej heller låter det som en

stenkross.

 

Ljudet är mer vibrationer upp genom bilen, och så låter det Bbbbrrrrrrrrrrrrr... när man kör.

Kör jag på bara bakhjulsdrift så är det knäpp tyst.

 

I morgon skall alla pluggar ut ur framaxeln och all olja skall ut. Så får jag se om det

kommer med någon skit ut.

 

Är det någon som har några idér på vad det kan vara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

på min valp så får jag den efekten om jag kört ett tag och inte smort själva axeln på kardanen fram det blir lite glapp och då får jag vibrationer som jag länge trot kommit från fram axeln, men som med några pumptag med fettsprutan på kardanaxelnipeln slutar omedelbart. Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Nu har jag haft ner främrekardan. Kardanknuten på utgående från fördelningslådan var

bara en oidetifierad ler klump som inte tog i mot fett. Tvättat, borstat och mjukat upp

den. Tryckte i en massa fett och monterade tillbaka den.

 

200 meter in på provrundan så slutade det att vibrera när fyrhjulsdriften var i. Körde ett

par km utan några större problem. Men jag kommer att tappa ur all olja ur framaxel och

hjulväxlar för säkerhets skull.

 

 

Andreas.E2007-05-28 12:20:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Andreas.E

Nu håller jag på att byta oljor på totalt allt som finns på hela bilen, specielt efter sista turen på Trandum då den fick bada ordentligt.

 

Så nu till ett "litet" problem. När jag tappar ut höger hjulväxel så kommer det ut "Oboy" och mycket mer än den mängden som skall vara i hjulväxeln. Så nu ett par frågor till dom visa på forumet.

 

- Var kan det komma in vatten i axeln ?

 

- Är det förbindelse mellan diffen och axelväxlarna, i och med att hjulväxeln har så mycket mer innehåll än själva nivån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Mycket olja från diffen rinner ut till hjulen när det lutar,,,

kolla även alla slangar till axeln,,,

luftningen till bakre axeln på min hade lossnar i våras,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Är det förbindelse mellan diffen och axelväxlarna' date=' i och med att hjulväxeln har så mycket mer innehåll än själva nivån.

 

[/quote']

 

Andreas, kontrollera om det är låg oljenivå i diffen om inte så läcker det sannolikt in vatten i axelväxlarna ( Kontrollera även oljan så att det inte finns vatten i diffen )

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Det var lite blandat i själva diffen, men jag hittade en slang som jag är ganska säker vattnet kommit in via, så den skall bli bytt. Slangen var helt röten och det är absolut inga problem för en hel sjö att komma in den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...