Gå till innehåll

Besiktning


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Jag vill bara meddela mig med vad som hänt mig med besiktning av en ambulans. Jag tror de flesta fått papper på att bilen ska besiktigas ganska omgående, men att det bara behövs efterkontroll á 330:-. Besiktningsmannen jag var hos i morse vart vansinnig över att jag beställt det. Han lugnade sig för all del när han förstått att jag beställt det som kommit upp på Internetsidan och i deras elektroniska dokument stod det att den var underkänd på kontrollbesiktning. Förmodligen blir det så i samband med förregistreringen som räknas som registreringsbesiktning och registreringsbesiktning är måhända ihop med vanlig kontrollbesiktning, jag vet inte. Min uppmaning är i alla fall: Beställ vanlig kontrollbesiktning, så slipper du att stressa besiktningsmannen, det är inte bra för dig själv heller...

 

PS. Kontrollbesiktningen gick bra. Man tar en 30 år gammal militärbil som stått uppställd i väder och vind i 6 år på ett flygfält och ser allmänt skabbig ut, justerar bromsarna lite, kör till närmaste bilprovning och kommer igenom utan anmärkning. Är det nåt i den historien som säger ordet kvalitet??? DS.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja då kommer frågan vet de vad de skall kolla efter för fel i min skalle PDT_Armataz_02_23.gif , det är väll itne varje dag de får in 6 hjuls drivna lastbilar, men som som säger det är nog lite kvalitet i bilarna med tanke vad de är bygd för, Grattis till god besiktning Erik PDT_Armataz_02_44.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hehe! Jo, men i Eksjö vet de nog vad de ska kolla efter. Skulle tro att det gått många TGB genom besiktningen där efter att stora delar av regementet lagts ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klabbe

det var likadant när jag skulle besikta 1111an, tgb30 och kompisens 20bil, jag ringde och boka tid sa att jag skulle ha vanligbesiknoing de sa att det endastgick att boka efterkontroll. de på besikningsstationerna visete om problemet när man flyttar en militär bil i registren så de gjorde vanlig besikning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_03.gifJag köpte tgb 1111 förra året i Karlstad på auktion. Körde hem den och besiktigade den i Arvika (fick ingen tid i Sunne). Gjorde ingenting med bilen för den var OK. Dom kollade ljus och blinkers. "Mer kan vi inte göra" sa besiktningsmannen. Rent protokoll.

Provtur runt byggnaden där han testade tutan och bromsade försiktigt ingick också.
Beau2007-05-31 00:26:56
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

När jag besiktigade vår 1314 efter jag köpt den i Norrköping var det likadant.

Jag kunde bara boka efterkontroll, men besiktningsmannen fick ändra det till vanlig besiktning.

Han var dock lugn och harmonisk hela tiden, och de hittade inga fel trots att de var tre som kollade.

 

Mårten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, min fd, gjorde lite vanlig småservice innan besiktningen, men tutan var heldöd. Kunde inte för mitt liv få fart i den..

 

Nåväl dagarna gick så det var bara att åka för att få en månad till... Besiktningen går bra (fast på den var karossen ganska så "erfaren"), bes man trycker på tutan o den ger ifrån sig en ton!

 

Fick inte nåt mer liv i den förrän nästa år, vid motsv pre-besiktningsservice. Fast då vart det bara en falnande ton som hördes, BM tryckte en gång till o då var det tyst o det bidde en 2:a...
JDW2007-05-31 19:14:24
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Nåväl dagarna gick så det var bara att åka för att få en månad till... Besiktningen går bra (fast på den var karossen ganska så "erfaren")' date=' bes man trycker på tutan o den ger ifrån sig en ton![/quote']

 

PDT_Armataz_02_07.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Thomas

11an besiktigades igår samma kille som gången innan endast ett snällt påpekande sätt gärna nån sorts lampa som lyser nära nummer plåten när du kommer hem PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Då var den besiktigad med blankt papper.

Det enda jag behövde göra innan besiktningen var att vrida ena framlampan 90 grader. Nån hade satt i den lite fel så ljusbilden var "lite" fel...

Behövde inte ens röra bromsarna.

Kvalitet var detPDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
11an besiktigades igår samma kille som gången innan endast ett snällt påpekande sätt gärna nån sorts lampa som lyser nära nummer plåten när du kommer hem PDT_Armataz_02_02.gif

 

Om du har plåten på originalplats så tvätta ur bottendelen på lyktan. Mina var fulla med skit och dessutom med några lager färg på utsidan' date=' så klarglaset som ska förse skylten med ljus gjorde absolut noll nytta.

 

 

 
omega24v2007-06-01 19:28:48
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

Min tuta var också död när jag testade den första gången. Men jag plockade isär tutan och konstaterade att kontakten var bränd. Med en bit smärgelduk som jag tvingade in mellan kontakterna slipade jag till dem, så nu fungerar den igen.

 

(Tutan fungerar som en gammal ringklocka, när spänningen läggs på drar spolen till sig metall-klumpen. Samtidigt ska kontakten släppa så spolen blir spänningslös och membranet som metall-klumpen sitter fast i fjädrar tillbaka. Då får spolen spänning igen och allt börjar om. Detta sker 400 ggr per sekund och ger det härliga ljud som imponerar så mycket på alla damer man signalerar till)

 

Mårten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Härligt ljud som imponerar på damer kan jag ej hålla med om jag hadde varit ute och provkört för ett tag sen och inte hunnit kopla i hop kablarna till tutan och så drog jag hem till en kompis för lite öl och biljard, då hadde det börja regna hemma och när det blev bött så fick kabeln till tutan jord och stog och bölade i flera timmar grann tjejjen var inte det minsta imponerad då hon ringde mej och jag bad henne att gå ut i regnet och leta på kabeln som blivit jordad och få bort den från metal men till slut gick hon till min land loard och han fick lossa på - polen, så det blev tyst , Undrar hur länge den hadde kunnat stå och tuta innan mitt optima batteri ragit ur PDT_Armataz_02_07.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hahahaha! Ja, det ska ju så klart sätta igång och leva när man inte är hemma...

 

För ett par år sen hade jag en 740 och fick anmärkning på tutan som inte fungerade. Jag trodde så klart det bara var och köpa en ny, när en polare sa: "Prova och spill på så mycket 5-56 som finns, vänta ett tag och banka sen på den me nåt tungt. Prova och tuta och gör om tills signalen är vettig." Ja gjorde så och fick faktiskt liv i den till sist, men grannarna glodde bra snett när jag nån gång i halvtimmen höll på och tuta flera minuter i streck en söndag. Jag lovar att den inte lät bra första vändorna... och det bara RASADE ur rostflagor ur den när hammarn gjorde sitt, så hur den kunde fungera efteråt fattar jag inte.
omega24v2007-06-01 22:50:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer tutor: Hade en som stog före i kön på drive-in en gång: Han hade vart där med sin gamla MC o ingen tuta, åkte till en bensinstation för hjälp, killen där tryckte på tutan o den tjöt. Han åkte tillbaka, tutan funkade. Då frågade SBP-mannen "Vad har du gjort"

 

Inget-sa föraren ärligt, då är den inte godkänd sa SBP-mannen....

 

(Iofs "beryktad" besiktningsman..)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...