Gå till innehåll

Hur man byter en portaltätning på enklaste sättet


Gäst monkysa

Rekommendera Poster

Gäst monkysa

<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Lossa bultarna på hjulet ett varv!

Palla upp bilen.

Demontera hjulet.

Demontera styrstaget.

Lossa bromslangarna och täpp igen dem med två svetstänger på slangen.

Töm oljan i axeln.

Lossa de bultar som håller fast portalen mot axeln.

 

20070530_230155_P5070025.JPG

8. Använd dig av en domkraft med ett originaltillbehör på den.

 

20070530_230551_P5070020.JPG

9. Lägg portalen med bultarna neråt och slå ut den gamla damasken med ett don.

 

20070530_230656_P5100012.JPG

10. Tryck ner den nya damasken i Original verktyget.

 

20070530_230755_P5100013.JPG

11. Sätt verktyget på potralen och använd en hammare för att slå ner damasken. Slå ca. 10-15 ggr så den verkligen sitter!

 

20070530_231015_P5100018.JPG

12. Lyft upp portalen i domkraften och montera ihop i ovan omvänd ordning.

 

13. Kan vara bra att fylla på olja också. :D

 

14: SLÄNG DEN GAMLA DAMASKEN!!!!

20070530_231742_P5070021.JPG

 Det tar ca 45min -1h att byta en portaltätning om man är 15 år och jobbat med bilar i 4 av dem! Dock så  är Portalen lite tung för mej, men det funkar!

 

 

Kort om hur jag gjorde:

Lossa bultarna på däcket, pallade upp bilen, lossade däcket, satte klämmor på bromsslangarna och lossade dem.

Sen så lossade jag styrstaget och de bultar som håller fast portalen mot axeln och lyfte ner portalen, knackade ur damasken, satte den nya i verkyget och ner på portalen och slog fast den på portalen. Sen så satte jag ihop den igen! Mkt enkelt!

 

// Alexander N.

 
monkysa2007-05-30 23:54:12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Ja detta såg ju mycket enklare ut än vad jag minns PDT_Armataz_02_11.gif

 

En fin och kort beskrivning. Tack monkysa... jag väljer att flytta den in till forumet om 11:a bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Om man inte har tillgång till betong golv så kan man använda ett spännband till att hålla upp portalen när man monterar ihop den med axeln,,

i stället för domkraft

det går att justera höjden välldigt exakt med det,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

mm, det kan man ju använda ju! :D Fast när du har originalverktyget till damasken så blir den mkt lättare att byta den!

Fast var fäster ma spännbandet i portalen då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Ena änden i framstolens underrede och andra änden i ett snartag runt portalen,,

Sedan får man justera höjden med bandet så drivaxeln är horisontal när den kommer in till axeln, PDT_Armataz_02_02.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Henrik

Varför inte sätta 2 st gängade stänger i bulthålen till skruvarna för portalen. Så kan man lätt flytta klumpen vid demontering eller montering. Plus att den hamlar i rätt höjd när du ska ha dit drivaxlen.

Enkelt å lätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänga ett spännband i dörren var ju fiffigt... varför inte kombinera båda sakerna spännband i dörren och två bultar utan skallar som styrstift...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Alla sätt är bra utom de dåliga. Utmärkta bilder och utförligt men kort och koncist beskrivet, exemplarisk skola i Teknisk Information, Alexander! PDT_Armataz_02_43.gif

 

För de som vill göra LITE annorlunda kan kika på artiklar under huvudsidan här på Terrängbil. Där ligger en beskrivning på hur jag gjorde, vilket knappast skiljer sig så mycket egentligen, det är ju samma bil så att säga. PDT_Armataz_02_23.gif Jag använde mig av "spännband i dörr-metoden", såsom av putte beskriven ovan, fast jag minns inte om jag drog hjul-enheten hela vägen med dörrn. Jag tror jag använde en garagedomkraft när jag fått ut grejorna en bit. Sist jag bytte hade jag min verkstadskran ("motorlyft")till hjälp, men förutom att den är fin att lyfta och ställa in exakta höjder med, så är den duktigt ivägen den klumpedunsen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa
Alla sätt är bra utom de dåliga. Utmärkta bilder och utförligt men kort och koncist beskrivet' date=' exemplarisk skola i Teknisk Information, Alexander! [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img]

 

För de som vill göra LITE annorlunda kan kika på artiklar under huvudsidan här på Terrängbil. Där ligger en beskrivning på hur jag gjorde, vilket knappast skiljer sig så mycket egentligen, det är ju samma bil så att säga. PDT_Armataz_02_23.gif Jag använde mig av "spännband i dörr-metoden", såsom av putte beskriven ovan, fast jag minns inte om jag drog hjul-enheten hela vägen med dörrn. Jag tror jag använde en garagedomkraft när jag fått ut grejorna en bit. Sist jag bytte hade jag min verkstadskran ("motorlyft")till hjälp, men förutom att den är fin att lyfta och ställa in exakta höjder med, så är den duktigt ivägen den klumpedunsen.

 

Det behövs faktiskt ingen mer bättre, längre beskrivning, bara man fått ner portalen tar det 5 min att byta damasken!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

monkysa

New Member

1_star_rating.gif

20070530_234037_P5040171.JPG

 

Joined: 09 Apr 2007

Location: Sweden

Online Status: Offline

Posts: 9

quote_icon.gif reply.gifbullet.gif Posted: Today at 6:37pm

Kan någon lägga den här tråden i "Garaget" tack??
den har flyttas hit då den hör hemma under den här rubriken mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa
Hur får man 'originalverktyget'?

Vi ska iofs tillverka verktyg för att slå ner damasken på portalen (se nummer 10) och man kan beställa dem ungefär HÄR (om det går bra)

Exakt kopia av originalet på måtten. Svarvade i ett stycke. 

Pris: 400-500 kr (beror på hur många som vill ha!)

 

Dock så kan de inte leveleras förräns i augusti!

 

 

Går även att ordna bromsluftning- och bromsjusteringsverktyg, samt hållare till domkraft (se nummer 8).

 

//Alexander

 

Nå mej på nr: 0735-713068 kvällstid (mellan kl. 16:00-00:00)
monkysa2007-05-31 23:54:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa
Låter väldigt intressant Alexander. Det är ju knappast sista gången jag byter damasker

på en TGB PDT_Armataz_02_22.gif.

 

Näe precis! de behöver ju bytas iaf minst vart tionde år (om bilen liksom bara står stilla) anars kan det ju vara nästan varje år: parkerar lång tid med däcken svängda åt nåt håll eller att de går sönder av en gren lr. likn.
monkysa2007-06-01 22:51:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...