Gäst monkysa Postad 30 Maj , 2007 Rapport Share Postad 30 Maj , 2007 <?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Lossa bultarna på hjulet ett varv! Palla upp bilen. Demontera hjulet. Demontera styrstaget. Lossa bromslangarna och täpp igen dem med två svetstänger på slangen. Töm oljan i axeln. Lossa de bultar som håller fast portalen mot axeln. 8. Använd dig av en domkraft med ett originaltillbehör på den. 9. Lägg portalen med bultarna neråt och slå ut den gamla damasken med ett don. 10. Tryck ner den nya damasken i Original verktyget. 11. Sätt verktyget på potralen och använd en hammare för att slå ner damasken. Slå ca. 10-15 ggr så den verkligen sitter! 12. Lyft upp portalen i domkraften och montera ihop i ovan omvänd ordning. 13. Kan vara bra att fylla på olja också. 14: SLÄNG DEN GAMLA DAMASKEN!!!! Det tar ca 45min -1h att byta en portaltätning om man är 15 år och jobbat med bilar i 4 av dem! Dock så är Portalen lite tung för mej, men det funkar! Kort om hur jag gjorde: Lossa bultarna på däcket, pallade upp bilen, lossade däcket, satte klämmor på bromsslangarna och lossade dem. Sen så lossade jag styrstaget och de bultar som håller fast portalen mot axeln och lyfte ner portalen, knackade ur damasken, satte den nya i verkyget och ner på portalen och slog fast den på portalen. Sen så satte jag ihop den igen! Mkt enkelt! // Alexander N. monkysa2007-05-30 23:54:12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 30 Maj , 2007 Rapport Share Postad 30 Maj , 2007 Ja detta såg ju mycket enklare ut än vad jag minns En fin och kort beskrivning. Tack monkysa... jag väljer att flytta den in till forumet om 11:a bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 30 Maj , 2007 Rapport Share Postad 30 Maj , 2007 oops! jag kanske la den i lite fel forum, men det va ju bra att du fixa det! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Om man inte har tillgång till betong golv så kan man använda ett spännband till att hålla upp portalen när man monterar ihop den med axeln,, i stället för domkraft det går att justera höjden välldigt exakt med det,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 mm, det kan man ju använda ju! Fast när du har originalverktyget till damasken så blir den mkt lättare att byta den! Fast var fäster ma spännbandet i portalen då?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Ena änden i framstolens underrede och andra änden i ett snartag runt portalen,, Sedan får man justera höjden med bandet så drivaxeln är horisontal när den kommer in till axeln, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Jag fäste bandet i dörren så det va lättare att få den ur å in. Genom att öppna å stänga dörren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Henrik Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Varför inte sätta 2 st gängade stänger i bulthålen till skruvarna för portalen. Så kan man lätt flytta klumpen vid demontering eller montering. Plus att den hamlar i rätt höjd när du ska ha dit drivaxlen. Enkelt å lätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Hänga ett spännband i dörren var ju fiffigt... varför inte kombinera båda sakerna spännband i dörren och två bultar utan skallar som styrstift... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Alla sätt är bra utom de dåliga. Utmärkta bilder och utförligt men kort och koncist beskrivet, exemplarisk skola i Teknisk Information, Alexander! För de som vill göra LITE annorlunda kan kika på artiklar under huvudsidan här på Terrängbil. Där ligger en beskrivning på hur jag gjorde, vilket knappast skiljer sig så mycket egentligen, det är ju samma bil så att säga. Jag använde mig av "spännband i dörr-metoden", såsom av putte beskriven ovan, fast jag minns inte om jag drog hjul-enheten hela vägen med dörrn. Jag tror jag använde en garagedomkraft när jag fått ut grejorna en bit. Sist jag bytte hade jag min verkstadskran ("motorlyft")till hjälp, men förutom att den är fin att lyfta och ställa in exakta höjder med, så är den duktigt ivägen den klumpedunsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Kan någon lägga den här tråden i "Garaget" tack?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Hur får man 'originalverktyget'? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Det till att slå ner damasken med? Det kan man tillverka, bara måtten stämmer (längd. diameter, djup mm) så går det! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Alla sätt är bra utom de dåliga. Utmärkta bilder och utförligt men kort och koncist beskrivet' date=' exemplarisk skola i Teknisk Information, Alexander! [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img] För de som vill göra LITE annorlunda kan kika på artiklar under huvudsidan här på Terrängbil. Där ligger en beskrivning på hur jag gjorde, vilket knappast skiljer sig så mycket egentligen, det är ju samma bil så att säga. Jag använde mig av "spännband i dörr-metoden", såsom av putte beskriven ovan, fast jag minns inte om jag drog hjul-enheten hela vägen med dörrn. Jag tror jag använde en garagedomkraft när jag fått ut grejorna en bit. Sist jag bytte hade jag min verkstadskran ("motorlyft")till hjälp, men förutom att den är fin att lyfta och ställa in exakta höjder med, så är den duktigt ivägen den klumpedunsen. Det behövs faktiskt ingen mer bättre, längre beskrivning, bara man fått ner portalen tar det 5 min att byta damasken! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 monkysa New Member Joined: 09 Apr 2007 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 9 Posted: Today at 6:37pm Kan någon lägga den här tråden i "Garaget" tack?? den har flyttas hit då den hör hemma under den här rubriken mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 31 Maj , 2007 Rapport Share Postad 31 Maj , 2007 Hur får man 'originalverktyget'? Vi ska iofs tillverka verktyg för att slå ner damasken på portalen (se nummer 10) och man kan beställa dem ungefär HÄR (om det går bra) Exakt kopia av originalet på måtten. Svarvade i ett stycke. Pris: 400-500 kr (beror på hur många som vill ha!) Dock så kan de inte leveleras förräns i augusti! Går även att ordna bromsluftning- och bromsjusteringsverktyg, samt hållare till domkraft (se nummer 8). //Alexander Nå mej på nr: 0735-713068 kvällstid (mellan kl. 16:00-00:00)monkysa2007-05-31 23:54:06 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 1 Juni , 2007 Rapport Share Postad 1 Juni , 2007 Låter väldigt intressant Alexander. Det är ju knappast sista gången jag byter damasker på en TGB . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 1 Juni , 2007 Rapport Share Postad 1 Juni , 2007 Låter väldigt intressant Alexander. Det är ju knappast sista gången jag byter damaskerpå en TGB . Näe precis! de behöver ju bytas iaf minst vart tionde år (om bilen liksom bara står stilla) anars kan det ju vara nästan varje år: parkerar lång tid med däcken svängda åt nåt håll eller att de går sönder av en gren lr. likn.monkysa2007-06-01 22:51:39 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.