Gå till innehåll

Röda Faran


eimsy

Rekommendera Poster

Från att ha varit en fd. brandbil......

post-9591-0-49883600-1467146524_thumb.jpg

 

så har bilen nu antagit en mer passande färgskala.

post-9591-0-34886500-1467146695_thumb.jpg

 

Passade även på att få lite färg på anslutningen för husvagnskabeln jag köpte på Biltema.

post-9591-0-99761600-1467146890_thumb.jpg

 

Är inte helt klar, det lyser fortfarande rött i en del dörrspringor, men den börjar iaf se mycket trevligare ut nu  ^_^

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Dax att uppdatera min egen tråd här.

Har haft problem att batterierna tar slut om jag försökt starta bilen när den stått mer än en vecka.

Vid laddning blev ett av batterierna klart efter 15-20 min, och det andra tog betydligt längre tid på sig.

Nåväl, helgen efter var det i det närmaste dött igen. Mätte upp 10,43 V på det ena och 12,00 V på det andra.

Laddade igen och startade för att kolla laddningen. Med lite gas så hade jag runt 30 V, och gasades det mer hamnade jag runt 31,3 V.

Ser ut som det blir till att byta både batterier och regulatorn.

Mitt problem är nu att det är en radio 11 och enligt verkstadshandboken har den en annorlunda regulator mot standard 11.

Kollar jag på bilder så liknar den som sitter i bilen inte dom som brukar vara i radio 11:n.

Enda märkningen jag hittat (har inte tittat på baksidan) är TWC som sitter under kablaget.

Strax innan det här strulet så la helljuset av också, eller rättare sagt, det låser inte när man drar i spaken utan blinkar bara.

Kan ju vara till följd av laddningsproblemet.

Är väl reläet som lagt av om jag ska tolka dom trådar jag hittat innan om liknande.

Någon som kan peka på vilket relä jag ska köpa hos Tatanka ?

post-9591-0-30193600-1485201027_thumb.jpg

post-9591-0-73918500-1485201029_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men generatorn i en radio 11 ska ju ha dubbla lindningar där regulatorn styr om det är en eller båda som ska ladda.

35A på lägre varv och 70A på högre. 

Hade det varit den vanliga 35A generatorn så hade jag inte funderat, men det blir lite krångligare att få ihop det med den generatorn som sitter i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Du har en TWC regulator.

 

De konstruerades på tidigt 80-tal av Roger Sagdahl och Tommy Wahlström. Det var nytänkande då och regulatorn var vanlig i båtar. Dyr som tusan och betraktades som det bästa som fanns att få.

 

Det nya var bl a att den mätte spänning och temperatur vid batteriet och att den "pulsade" laddningen så att batteriet blev effektivare laddat. Mer ström i batteriet på kortare tid.

 

Du hittar kopplingsschema och annat bra att ha på http://www.sagdahl.se/twc.htm

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tag på herr Sagdahl idag och kom överens om att skicka in regulatorn. :)

Kostar ca.3-400 att få den fixad, och det tar jag gärna för att slippa problemen.

Sedan blir det till att byta ut batterierna och kolla vilket relä som gör att helljuset krånglar. :unsure:

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...