Gå till innehåll

Mitt prosjekt


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Tänkte skriva lite om mina planer med min TGB11:a

 

  • Gå igenom fönsterlisterna i frontrutan.
  • Byta styrväxel.
  • Gå igenom samtliga slangar till vacuum systemet.
  • Göra så att bakre lastgaller kan fällas för att snabbt kunna få in bårar i taket.
  • Se om man kan sätta in en vedkamin.
  • Få på däck med dubbar.
  • Måla bilen en sista gång på utsidan.
  • Måla inne i bilen.

Listan uppdateras och kan bli längre eller kortare smiley36.gif

 

 

 

Andreas.E2006-10-10 09:13:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Då ska jag se om jag kan posta upp några bilder på hur jag gjorde iordning rutramarna på min hytt. Och vad beträffar färg inne i bilen, det ska visst finnas färg som dämpar ljud. Det är diskussioner om det på yahoo-303. Nån som VET hur pass bra sådan färg är och har praktisk erfarenhet? Klas, du hade väl jobbat med ljudisolering, vet du nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljuddämpande färg? Det man eventuellt kan dämpa är vissa stomljud, men det har bara med den svängande massan att göra. Mer massa, annan svängfrekvens. Underredamassa hjälper. Det enda färgens sammansättning kan bidra med i dämpning ligger nästan utanför det hörbara området, så där är jag skeptisk på nyttan....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hmm, skumt. Jag har bara hört talas om sådan "noise-killer", men jag ska kolla vad det var för produkt och posta här, så får vi kika på vad det kan vara för bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm' date=' skumt. Jag har bara hört talas om sådan "noise-killer", men jag ska kolla vad det var för produkt och posta här, så får vi kika på vad det kan vara för bluff.[/quote']

 

 

 

 

 

"noise-killer" och ljud dempning rett enkelt det,vi har da gamla militær fordon ?????

 

 

 

20061010_142110_54729.jpgsmiley36.gifsmiley36.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vedkamin...varför inte en pod med kopparslinga till motorn...så värms den samtidigt och pod drivs med fotogen som man även har till lampan hängandes i taket? mindre rök/sot ingen aska dock bör man väl ha ett litet ventilationsrör så den kan osa ut i stället för in tills den är varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Jag har en fotogenkamin i min 903:a. Funkar alldeles utmärkt. Tänkte göra en likadan installation i 11:an. Kollar man marknaden lite kan man hitta bra kaminer för fotogen/Parafin som även har en kokplatta högst upp. I kapellvalpen räckte det läckage som finns runt sidodörrarna som ventilation. I 11:an kanske man för säkerhetsskull ska lösa ventilationen mer ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Testade fotogenvärmare i 11an när vi var i bjurbäcken,,,

INTE tillräcklig ventilation där i allafall,,

Går nog att fixa med en skorsten. smiley17.gif

om det inte blir en 20 bil i stället åsså den med mudzilladäck,,smiley2.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ljud issolering fins i massa olika matreal och former ha använt en slags matta som man skar till och värmde fast med varmluftpistol, ca 5 mm tjock av något svart matreal kommer ej i håg namnet men kan kolla använde det till att ljudissolera hjulhusen ,golv och karros sidor invändigt på en wv golf som skulle lastbils reggas, det var väldigt lätt format och stelade ganska fort efter uppvärmning och det gick utmärkt att lackera över med gott resultat, skarvarna gämnades lätt till med spackelspade så det syntes nästan inte att det satt något bakom lacken och det blev relativt tyst i bilen med tanke på att det var en gammal wv golf. mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smiley1.gif

Så här såg det ut i min Valp i vintras när vi var i Trandum. I taket på radiovalpen finns en lucka som jag öppnade och la in en skiva med hål i för skorstenen. Kaminen bör eldas med koks när man sover annars får man lägga in ved minst en gång/timma.

Köpa koks är dock inte så lätt! Men det går. Hur många kokshandlare finns det där ni bor? Vi hade tält med kamin och sov inte i bilen.20061010_220548_Kamin.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Gäst [ion]

Hej, nu har ju den här tråden några dagar på nacken, men det skulle vara intressant att höra om du kom fram till något med kaminideérna. Vedkamin i bilen tycker jag låter som en alldeles genialisk idé! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Hej!

 

Pillar in några bilder på en kamin jag slängde ihop till en båt jag hade.

 

Tanken var vedeldning som den enda värmekälla, på bilderna är kaminen aningen rostig då den aldrig hamnade i båten (Sålde båten).

Men hade den hamnat i båten hade den bränts in enl. konstens alla regler. PDT_Armataz_02_30.gif

 

Ved/koks är en säker och effektiv värmekälla om ventilationen är god!

 

Hare Gôtt

 

/Lasse

 

img_468d20f43a248.jpg

 

img_468d210fef73a.jpg

 

img_468d21265f02c.jpg
Lasse2007-07-05 19:05:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Tack för tipset Bull

 

Fortfarande inte landat helt på vad det skall bli.. en vedkamin ger ju så många fler möjligheter till bränsle när man är ute i skogen. Men fotogenkamin är ju bra mycket smidigare när man inte behöver sitta eldvakt.

 

Hmmm får fundera lite till PDT_Armataz_02_22.gif Det är ju en stund tills hösten/vintern kommer.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...