Gäst Yoggi Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Jag har köpt en TGB13 där förarhytten är rostig. Jag har en kompis som har en aluzink-hytt som jag har planer på att montera. Hur krångligt och svårt är det? Det jag mest är orolig för är det elektriska. Finns det snabbkopplingar på det mesta och självklara ställen att separera kablarna eller ska man helt enkelt bara klippa och märka-upp med tejp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 försök att lossa och märka i stället för att klippa av dem du kommer att ångra dej när grejjerna skall i hop igen, om de är klipta på hytten du skall sätta på så kan du ju ta hela kabelstammarna från din gamla, alltid trevligare med hela kablar som inte är skarvade, det är bara en större risk för el fel i framtiden med skarvade kablar, om du inte är väldegt seriös och löder alla skarvarna och sätter ordentligt med krympslang på varje klipt kabel . jag fick ta en hel del av kabelstammarna rån min gamla hytt då jag bytte, och inte bara kablar olje trycks ledning, koplings rör ,temp kabel, mm : Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Aluzinkhytten som jag ska montera sitter idag redan på en bil, så den kommer jag få montera bort själv. Med andra ord sitter de flesta av instrumenten i också. Det bör väl inte vara så många kablar som går ifrån hytten ut till annat? Belysningen bak, lite mätare till motorn. Eller är det mycket mer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Ja nu var ju det en 3314 jag bytte på så det är väll lite vakium slangar och annat som skall med över men försök att lossa på det du kan, det borde vara någon här som vet mer än mej om vad som skall över på en 13 bil. lycka till och om du har kamera så kan du väll dokumentera lite om hur du gör och visa oss hur du gör så får fler nytta av dina ny vunna erfarenheter som du garanterat kommer att få, och så kan ju fler hjälpa dej om du får problem någon gång under jobbets gång Mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Håller med Hasse. Märk ALLT noga innan du lossar kablarna. Inte knipsa. Jag böt hela elsystemet på en Saab V4 för några år sen, tack vare märkning. Då körde jag med vit frystejp och svart permanent tuschpenna. Kan läsas trots att det blir smutsigt och tejpen misshandlad, vit eltejp riskerar att halka av... Benämn varje strömbrytare med tex A,B,C osv. varje anslutning får sedan löpnummer. A1,A2 osv, B1,B2,B3 etc. Märk komponenten och kablen samtidigt. Tänk på att du bara får ha en lös kabel omärkt åt gången, annars blandar du nog i hop dom garanterat. ... Lycka till! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Daniel H hade väl av sin hytt när han monterade dieselsnurra i sin bil så han kanske har lite tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Det kommer nog dröja ett tag innan jag byter hytt. Jag hämtade bilen igår kväll och efter 4-5 kilometer så rasade fördelningslådan, så jag har lite att göra först. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Oj då lite otur det börjar inte bra synd : Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Nej det började inte bra men man får hoppas på att det blir bättre framöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Vad jag HÖRT ska hytten vara ENKEL elektriskt att byta. Det mesta elektriska sitter ju redan i hytten självt, så det går inte så många kablar ur den. Jag kan inte svära på det, men vad jag förstår är det mesta koncentrerat till en kabelstam som slutar i en låda på höger insida av ramen strax bakom boggin. Om det till och med är ett kontaktstycke, men det ska alltså gå att dela stammen från ramen där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Daniel H hade väl av sin hytt när han monterade dieselsnurra i sin bil så han kanske har lite tips. det är hyggligt lätt att skruva loss hytten' date=' och om kablaget är helt på den nya så använd den för det sparar en massa tid , även instrumentbräda i princip så behöver du lossa på: växelreglaget på växellådan handbromswiren vid spaken vakumslangar på motorn ventilationsslangarna till bromsservorna gaswire kabelhärvan till generatorn kabelhärvan bak vid boggin(märk upp färg och platsnr) slang till värmekranen kylslang slang till cellpaket vid kylaren vakumslang till framhjulsdrift vakumslangar till diffspärrar(både på ram och vid kontrollerna) styrsnäckan skall ut fläkt"kåpan" skall lossas mot fläkten 4 bultar som håller hytten mot ramen 2 fram på en tvärbalk under golvet och 2 bak på hytten det är vad jag kan komma ihåg nu på rak arm men det går väldigt snabbt att lossa allt så den är klar för lyft som är det största problemet lycka till[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img] edit: 2 bromsrör glömde jag av, och vid närmare tanke så kanske man inte behöver lossa på vakumslangarna vid diffspärr kontrolen Daniel.L2007-06-18 23:38:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 Tack Daniel! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 18 Juni , 2007 Rapport Share Postad 18 Juni , 2007 har du någon maskin som kan lyfta av och på hytterna? eller blir det muskelkraft med samtliga grannar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 19 Juni , 2007 Rapport Share Postad 19 Juni , 2007 Har tillgång till traktor med skopa/gafflar längst fram. Är dock tveksam till att den kan lyfta såpass högt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 19 Juni , 2007 Rapport Share Postad 19 Juni , 2007 När jag lyfte av karossen på min valp använde jag ett par 1000kg lyftblock från Biltema. Jag fäste blocken i en träbalk i logen. Det funkade väldigt bra, lätt att kontrollera lyften och så ser man om man glömt någon skruv eller sladd. Jag kan rekommendera detta sätt, problemet är om man inte har en loge med högt i tak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.