Gå till innehåll

Byte av förarhytt


Gäst Yoggi

Rekommendera Poster

Gäst Yoggi

Jag har köpt en TGB13 där förarhytten är rostig. Jag har en kompis som har en aluzink-hytt som jag har planer på att montera. Hur krångligt och svårt är det? Det jag mest är orolig för är det elektriska. Finns det snabbkopplingar på det mesta och självklara ställen att separera kablarna eller ska man helt enkelt bara klippa och märka-upp med tejp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

försök att lossa och märka i stället för att klippa av dem du kommer att ångra dej när grejjerna skall i hop igen, om de är klipta på hytten du skall sätta på så kan du ju ta hela kabelstammarna från din gamla, alltid trevligare med hela kablar som inte är skarvade, det är bara en större risk för el fel i framtiden med skarvade kablar, om du inte är väldegt seriös och löder alla skarvarna och sätter ordentligt med krympslang på varje klipt kabel . jag fick ta en hel del av kabelstammarna rån min gamla hytt då jag bytte, och inte bara kablar olje trycks ledning, koplings rör ,temp kabel, mm : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Aluzinkhytten som jag ska montera sitter idag redan på en bil, så den kommer jag få montera bort själv. Med andra ord sitter de flesta av instrumenten i också. Det bör väl inte vara så många kablar som går ifrån hytten ut till annat? Belysningen bak, lite mätare till motorn. Eller är det mycket mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja nu var ju det en 3314 jag bytte på så det är väll lite vakium slangar och annat som skall med över men försök att lossa på det du kan, det borde vara någon här som vet mer än mej om vad som skall över på en 13 bil. lycka till och om du har kamera så kan du väll dokumentera lite om hur du gör och visa oss hur du gör så får fler nytta av dina ny vunna erfarenheter som du garanterat kommer att få, och så kan ju fler hjälpa dej om du får problem någon gång under jobbets gång Mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Håller med Hasse. Märk ALLT noga innan du lossar kablarna. Inte knipsa. Jag böt hela elsystemet på en Saab V4 för några år sen, tack vare märkning. Då körde jag med vit frystejp och svart permanent tuschpenna. Kan läsas trots att det blir smutsigt och tejpen misshandlad, vit eltejp riskerar att halka av... Benämn varje strömbrytare med tex A,B,C osv. varje anslutning får sedan löpnummer. A1,A2 osv, B1,B2,B3 etc. Märk komponenten och kablen samtidigt. Tänk på att du bara får ha en lös kabel omärkt åt gången, annars blandar du nog i hop dom garanterat. ...

 

 

 

Lycka till!

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Det kommer nog dröja ett tag innan jag byter hytt. Jag hämtade bilen igår kväll och efter 4-5 kilometer så rasade fördelningslådan, så jag har lite att göra först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vad jag HÖRT ska hytten vara ENKEL elektriskt att byta. Det mesta elektriska sitter ju redan i hytten självt, så det går inte så många kablar ur den. Jag kan inte svära på det, men vad jag förstår är det mesta koncentrerat till en kabelstam som slutar i en låda på höger insida av ramen strax bakom boggin. Om det till och med är ett kontaktstycke, men det ska alltså gå att dela stammen från ramen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Daniel H hade väl av sin hytt när han monterade dieselsnurra i sin bil så han kanske har lite tips.

 

 

det är hyggligt lätt att skruva loss hytten' date=' och om kablaget är helt på den nya så använd den för det sparar en massa tid , även instrumentbräda

 

i princip så behöver du lossa på:

 

växelreglaget på växellådan

handbromswiren vid spaken

vakumslangar på motorn

ventilationsslangarna till bromsservorna

gaswire

kabelhärvan till generatorn

kabelhärvan bak vid boggin(märk upp färg och platsnr)

slang till värmekranen

kylslang

slang till cellpaket vid kylaren

vakumslang till framhjulsdrift

vakumslangar till diffspärrar(både på ram och vid kontrollerna)

styrsnäckan skall ut

fläkt"kåpan" skall lossas mot fläkten

4 bultar som håller hytten mot ramen 2 fram på en tvärbalk under golvet och 2 bak på hytten

 

det är vad jag kan komma ihåg nu på rak arm men det går väldigt snabbt att lossa allt så den är klar för lyft som är det största problemet

 

 

edit:

2 bromsrör glömde jag av, och vid närmare tanke så kanske man inte behöver lossa på vakumslangarna vid diffspärr kontrolen

 

 
Daniel.L2007-06-18 23:38:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

När jag lyfte av karossen på min valp använde jag ett par 1000kg lyftblock från Biltema. Jag fäste blocken i en träbalk i logen. Det funkade väldigt bra, lätt att kontrollera lyften och så ser man om man glömt någon skruv eller sladd.

Jag kan rekommendera detta sätt, problemet är om man inte har en loge med högt i tak.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...