Gå till innehåll

Klickande startmotor


Gäst lfca

Rekommendera Poster

Har ett litet problem, med starten ibland (hörs ett klickande ljud) ibland när man trycker på start knappen händer nada...... men håller man på ett tag så startar den om man har tur, antar att det är dålig jord på nåt ställe, nån mer som har detta lilla problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Troligen solenoiden,,

Eller startreläet, (om det sitter på valparna)

Kan hjälpa att ta isär och göra rent kontaktytorna,,

Se till att alltid ha laddade batterier så håller det.

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Har detta problem på min dagligbil, en Opel. Jag har inte kunnat konstatera var felet är, men jag lutar mer och mer mot startlåset på min bil. Förra året gjorde jag några åtgärder kring problemet, bland annat bytte jag en del av kabeln ner till solenoiden och det vart bättre, men sen har det försämrats igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Om det är på en Lillvalp (L3314 mfl) så kan jag meddela att det sannolikt är startknappen eller tändningslåset. Vi hade samma problem på vår L3314SU (TGB-903). Det klickade (solenoiden drar) men dålig kontakt i tändingslås/startknapp gjorde att det inte kom fram nog med ström för att driva startmotorn. Så det fick man då lösa genom att krypa under bilen och bygla med skruvmejsel direkt på startmotorn. Ja, man fick se till att inte ha växeln i då man kröp under. Även lite svårt att komma under om man satt fastkörd i en blötmyr.....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja på den gamla karrossen så hadde någon klåpare varit framme ovh fixat med kablarna så de gick het när man tryckte på start knappen och trots grövre kablar så fick jag i bland dra tjuvar då kablarna blev bränd och det ville inte funka riktigt med start knappen , men jag tog för säkerhets skull ner start motorn och böt kol och rengorde solinojden, de har en förmåga att få in vatten i sej när man badar och som stannar kvar som lite fukt och då börjar det snart kärva, sist så lära jag skick in en annan förere in under och knacka med kofoten på startmotorn när jag hadde plågat den under vattnet på tuna, men nu funker den igen, men en en reservare skall inskaffas, det skall tydligen gå med de flesta starmotorer som är till volvo då det enda som skiljer är om det är gängor i fäst öronen eller inte så du behöver inte jaga en till just B18 utan det skall gå lika bra med en från en B21a.

Mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jasså jasså ja jag skulle behöva en reservare vi får väll mötas upp någon dag när jag skall in till viken så slipper jag åka på skroten och skruva bort en själv PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon har uttalat besvärjelser mot min leksak PDT_Armataz_02_06.gif

Eller så har hansens problem smittat av sig, för nu har jag bytt min andra startmotor på kort tid. Båda har klickat en längre tid, tills de plötsligt inte gjort annat än just klickat. Den första såg torr ut ( har inte tagit i sär den ännu ), medans denna var misstänkt fuktig och ler eller oljeindränkt vid startdrevet.

 

Ändå tycker jag inte att jag badat startmotorerna nämnvärt. Ingen direkt påtaglig lerbeklädnad har synts på dem efter de lerbad jag tagit.

Är de så känsliga verkligen, eller har jag haft en väldig otur bara?

 

Helt väderskyddade sitter de ju inte i en bil heller, om det ösregnar och man kör på vägen. Men kan inte minnas att jag verken sålt eller bytt speciellt många startmotorer trots att jag ägt ett stort antal 240

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Kolla vad som är fel på startmotorn när du tagit ur den. Provkör solenoiden på golvet och kika så att det lilla drevet hoppar ut en bit. Kan ju vara drevet som kärvar på axeln med. Vid solenoiden sitter även en kontakt som slår till strömmen till startmotorn. Om den inte sluter ordentligt så kommer det bara att klicka, dvs det lilla drevet hoppar ut som det ska men motorn går inte runt. Mät mellan skruvarna på solenoiden, där det sitter en kabel till batteriet och en som går in i motorn. Ska bli kontakt där när solenoiden drar.

 

Fungerar det att starta med en skruvmejsel när startmotorn sitter i bilen så är det något fel i elsystemet i bilen. För lite ström för att få solenoiden att dra tillräckligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tjuvkoppla startmotorn med direktström, gav ungefär samma effekt som att lägga pluskabeln direkt på minuspolen...

Så något är kortslutet rejält inuti misstänker jag.

Skall obducera den så fort tillfälle ges. Arbete, husrenovering, födelsedagar, klubbträff mm kommer lite i vägen närmsta tiden. Men vilket år som helst så...

 

 

biltemas startmotor fungerar utmerkt  PDT_Armataz_02_02.gif
Har du provat?

 

De är förvånandsvärt billiga måste jag säga, så de är ju absolut ett

alternativ den dagen då mitt förråd av begagnade startmotorer sinar.

Med detta tempot så blir det väl runt nästa vår...

 

Wallys2007-08-02 07:45:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

tror det kommer fukt in i dem när vi badar Anders.  tog i sär min gamla oh regorde den körde i en massa 5-56 och den funkade en stund tyvär blev del liggandes på flaket så nu kärvar den igen PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man isär en startmotor?

 

Lossade skruvarna bak i gaveln, men drevet verkar behöva lossas också.

Tittade inte nämre på det igår kväll, då klockan började bli mycket.

 

 

Ehhh, när VI badarPDT_Armataz_02_28.gif

Du får det att låta så, ehhh... Intimt PDT_Armataz_02_15.gif

 

Wallys2007-08-02 11:55:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Jag har en B21 motor i båten och den uppvisade liknande fel vid start och vid gång.Jag fann felet i tändfördelaren med brytare.Det helt enkelt rosta ihop,gnistan kom inte fram,Bytte till brytarlöst ,å så fint motorn gick sen.Dessutom var en fjäder på slungorna av ,tomgången var orolig.Men det fixa firman ronwill,D.V.S hela paketetDet börjar oftast med ett litet fel som sedan växer.PDT_Armataz_02_24.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick isär startmotorn idag ( och Haynes hade inte en bokstav om isärtagning ), och konstaterade att i vart fall solenoiden är kortsluten. Resten var mycket skitigt, men i okänt skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Fixa en ny. Inte värt att lägga ner tid på den då. Ny på biltema eller bättre beg på skroten. Nästan alla volvo passar. Om du inte har 24volt. Då är det lönt att skruva PDT_Armataz_02_12.gif

 

tessier2007-08-03 20:44:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gäng liggandes efter alla 240 jag skrotat. Men det vore kul att få fart på den "trasiga" likväl. men är solenoiden trasig, så är det väl knappt lönt att rengöra resten heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...