Gå till innehåll

missljud i framaxeln


Gäst yoda

Rekommendera Poster

var och bes 20 bilen idag men märkte att jag hade missljud i framaxeln

när jag gasade blev det mindre ljud och när jag lade i fram hjulsdriften så slutade det förutom när jag bromsade så då lät det igen

 

vad är det för fel tror ni?

är det bara att skafa en axel eller?

 

 

david

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ska mycket till innan man krasar en axel, så det är i varje fall inte min tanke. Kolla oljenivåerna till att börja med. Står bilen länge i lutning, så är risken stor att nivån blir låg i diffen, och att det rinner över i hjulväxeln istället. Det ska vara nivå till pluggens gänga, öppna hjulväxelpluggarna och var beredd med en burk under. Lika med diffväxeln.

Inte helt otroligt med illa smorda knutar i kardanerna heller. Kanske till och med mest troligt. Lär gå att plocka isär och ta bort torkat fett och smörja upp på nytt. Jag vet Andreas skrev att han gjort nåt i den stilen för ett tag sen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

byte precis olja i klumpen och den gamla var som mjölk men den låter likadant med ny olja

kan den ha pajat pga olja var dålig

och den låter mest utan framljulsdrift så då kan det väll inte vara kardanen

 

david
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja kardanen och knutarna kan låta om det är dåligt med fett i dem ,det verkar som om den branta vinkeln skapar obalans eller något när det blir det minsta glapp i dem, jag får samma efekt om jag inte smörjer min främre kardan ganska ofta trodde länge att det var ras i framaxeln på gång och öpnade och kollade men allt såg fint ut sen fettade jag kardarnen och oljudet var borta, men det återkom efter två dagar i skogen och lite landsvägskörning , så in under med fettsprutan och det blev bra igen, har för mej att Andreas hadde det problemet för ett tag sen och han gjorde ren knutar och fettade upp knutarna och kardarnen så blev det tyst på hans 11

 

ja det har ju Erik redan skrivit PDT_Armataz_02_15.gif
H.Hansen2007-06-20 21:26:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Jag rev isär en framaxel på en 11bil.Drog ut båda drivaxlarna och tog ner diffklumpen.Blandanat på g av missljud.Det visade sig att en skruv till kronljulet hade skruvat upp sig och gott av.Om jag var du hade jag rivit isär axelen.Det tar inte mar tid än att man hinner det på en söndag.Lycka till palme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Hmm skumt problem Yoda...

 

Som både Erik och Hasse skrivit hade jag ett liknande problem, men det ser ut som det har försvunnit efter att jag rev ner kardanen och lirkade upp denna. Hos mig satt nästan en knut helt fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag har haft en 11 med missljud ifrån manöverdonet för framhjulsdrift, men då var det ett väl kännbart glapp i medbringaren, och i manöverdonet finns 2 små mässingstift som ska styra klokopplingen vid i och ur läggning av framhjulsdriften, dom brukar bli rejält slitna.

 

kanske kan du finna någonting där?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har haft en 11 med missljud ifrån manöverdonet för framhjulsdrift' date=' men då var det ett väl kännbart glapp i medbringaren, och i manöverdonet finns 2 små mässingstift som ska styra klokopplingen vid i och ur läggning av framhjulsdriften, dom brukar bli rejält slitna.

 

kanske kan du finna någonting där?
[/quote']

 

 

Manöverdonet var sitter det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...