Gäst Lerkungen Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Månne rekord tro? Var inne till den lokala besiktningsstationen med bokad regbesiktning av min 13bil. Dags att göra B-bil av den ist för nuvarande C-bil. Från det att mitt regnr kom upp på displayen utanför som talar om turordningen tills dess att det var betalt o man backa ut tog MAX 7 minuter. Har fanemej aldrig besiktat nåt så fort förut. Har nån av er besiktat fortare? Bilen fö gick igenom och nu är man stolt 13bilsägare med totalvikt 3500kg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 7 minuter!? Måste har varit lunch strax... Då vi ändå är inne på ämnet, längsta besiktningen för mig var på 45 minuter. Enbart inne i besiktningshallen. Rostig bil och upplärning av nyanställda är en dålig kombination... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Rekord? Ja, kanske. När jag reggade om min andra 13-bil till lätt så var det nära nog under 10 minuter. Ändå besvärade jag besiktningsfarbrorn med att be om fullständigt utdrag ur deras register på min bil. Bara det tog väl 5 minuter extra... Min bil gick igenom utan anm, bortkapade bladfjädrar, samt vägning med mig i bilen... Alltid trevligt när det går smidigt. Dock hade min besiktningsman lång erfarenhet av kontroller på militära fordon, vilket underlättade! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Jag håller mig också på längsta-kanten. Vanlig kontrollbesiktning av Opel Commodore GS/E. Kontrollanten i 30-årsåldern pladdrade konstant om hans jänke-cab han renoverade, tror det var en Eldorado. Det tog nog inte en timme, men lätt tre kvart. En av hans arbetskamrater passerade med ett MYCKET irriterat ansiktsuttryck och efterlämnade sig en syrlig kommentar till honom. Killen ökade takten (lite). Det var kö in till stationen innan också och det är ju begripligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Är det någon som reggat om till lätt-lastbil med ambulanshytten på? Man kanske skulle försöka lätta bilen så mycket som möjligt och regga med ambulanshytten, för i den versionen så får man väl ha 5-6 passagerare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Mitt längsta besök hos besiktningen här i Norge med 11:a är 5 timmar !! Då var det riktigt nog en reg-besiktning, men tidigare har detta gått på 20-30 min. Inte fan vet jag vad dom använde tiden till... för jag satt bara och väntade i eller utanför hytten. Igenom kom den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Då borde du kanske starta en ny tråd... världens söligaste besiktning. 5 timmar.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Är det någon som reggat om till lätt-lastbil med ambulanshytten på? Man kanske skulle försöka lätta bilen så mycket som möjligt och regga med ambulanshytten' date=' för i den versionen så får man väl ha 5-6 passagerare? [/quote'] Det skall gå att besikta med hytten på,, men passagerare i densamma får du inte köra civilt,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Min ambulans går visserligen som tung, men den är godkänd med de 8 passagerare den hade militärt. Lätta maximalt blir ca tre ton. 75kg per passagerare och minst 100 kg last per person, i bästa fall två passagerare i skåpet, eftersom den redan är reggad med en i hytten. Såvitt jag förstått är det bara 1315-versionen, alltså ambulans, som är godkänd med passagerare i skåpet civilt.omega24v2007-06-21 16:10:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Är det någon som reggat om till lätt-lastbil med ambulanshytten på? Man kanske skulle försöka lätta bilen så mycket som möjligt och regga med ambulanshytten' date=' för i den versionen så får man väl ha 5-6 passagerare? [/quote'] jag hade hytten på plats vid regbes till lätt lastbil, vågen stannade på dryga 3000kg men jag åkte in utan all utrustning ex reservhjul,kedjor, samt att skåp och sittsar var bortplockade Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 21 Juni , 2007 Rapport Share Postad 21 Juni , 2007 Min ambulans går visserligen som tung' date=' men den är godkänd med de 8 passagerare den hade militärt. Lätta maximalt blir ca tre ton. 75kg per passagerare och minst 100 kg last per person, i bästa fall två passagerare i skåpet, eftersom den redan är reggad med en i hytten. Såvitt jag förstått är det bara 1315-versionen, alltså ambulans, som är godkänd med passagerare i skåpet civilt.[/quote']Måste man räkna med 100kg i last per person? Det är 1315 versionen jag har så jag hoppas på det bästa. Givetvis kommer jag besiktiga den utan reservhjul kedjor och annat kraffs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 22 Juni , 2007 Rapport Share Postad 22 Juni , 2007 Jsg vet inte riktigt hur bilprovningen räknar men om man jämför med min 903 så har den en tjänstevikt på 1600kg och totalvikt på 2250kg. Det gör en skillnad på 650kg som ska räcka till passagerare och last (föraren är inräknad med 75kg i tjänstevikten). Den är regad för 6 passagerare så det blir inte mycket över för packning. Förhållandet är detsamma för personbilen jag har där 420kg ska räcka till 4 pass + last. Lyckas du väga in din på 3000kg borde du kunna få den regad med ca 5 pass i alla fall tror jag. Men som sagt, det kan vara lite lotteri med bilprovningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 22 Juni , 2007 Rapport Share Postad 22 Juni , 2007 Men måste man räkna 75kg/förare? Om jag bara ska köra äventyrsresor för ett dagis då? Yoggi2007-06-22 11:58:20 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 22 Juni , 2007 Rapport Share Postad 22 Juni , 2007 Enda chansen att veta hur det går är att prova. SBP är lotto varje gång. Vissa tittar på bilen och tycker att det ser bra ut och godkänner (jag har aldrig träffat dom personerna men dom ska tydligen finnas). Andra ska ta mig fan riva hela bilen för att snoka rätt på något larvigt fel (dom träffar jag jämt). Samma sak gäller när du ska regbesiktiga. Helt beroende på hur intresserade dom är just då. Och hur mycket dom orkar/vill krångla med dig. Men fortfarande är det skit samma om du har kedjor och sånt med dig när du regbesiktigar. Det är vikten som polisen får med sin våg när dom stoppar dig som gäller. Och är det över 3500kg då så är du rökt oavsett vad som står i papprena. Polisen är inte så intresserad av lastvikt på dessa fordon utan totalvikten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 23 Juni , 2007 Rapport Share Postad 23 Juni , 2007 Givetvis är det polisens vikt på deras våg som gäller, men om man ska lasta många passagerare får man se till att montera ut någonting annat så att man inte överskrider 3500kg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 1 Juli , 2007 Rapport Share Postad 1 Juli , 2007 En annan infallsvinkel ---- Håller just nu på att regga om min 1317 (tror jag, radioskåp) till B-kort från C-kort, men med bibehållen totalvikt på 4500 kg. Detta blir möjligt genom att registrera den som PB klass 2 (husbil o dyligt). Då kommer det att vara möjligt att behålla antalet platser i skåpet bara jag har "trådburen" komunikation mellen hytten och skåpet. Enda hållhaken är att endast personer med körkort taget före juli 1996 kommer att få köra på B-kort -- annars är det c eller d som gäller. Kan vara anvädbart på flera av våra fordon då dom ändå är skattebefriade, annars hade skatten blivigt ganska dyr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 1 Juli , 2007 Rapport Share Postad 1 Juli , 2007 Jag är född 81 så jag hade tyvärr inte körkort 1996. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 Juli , 2007 Rapport Share Postad 2 Juli , 2007 Jag provade personbilsregistrering förra våren med min som då fortfarande hade radiokommunikationsskåpet kvar i sin helhet. Nobben direkt. Fick vända ut ur hallen, behövde inte ens betala för beställd tid. "Ska du klassa om på det viset får du regga den som 2007 års modell." Och det kan man ju gissa hur bra det hade gått... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lerkungen Postad 2 Juli , 2007 Rapport Share Postad 2 Juli , 2007 Ja ett himla lotteri som sagt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.