Gå till innehåll

stark avdragare


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej jag har ett litet tips till alla som skall byta handbroms på de bilar med handbromsen på kardarnen. jag har hållt på i timmar i dag med att försöka få loss muttern som håller infästningen för kardanem och broms trumman i fördelnings lådan, en mutter med storlek 32 mm , och först så provade jag att bara sätta på förlängning på spärskaftet och dra men de ville inte släppa, så fram med gasol och värma en bra stund och prova en gång till med spärskaft och förlängnings rör men icke, då trötnade jag ur och satte helt sonika i spärrskaftet och rör spände dem mot marken, startade valpen lade i fyrhjuls driften, lågväxel och backen gasade på ordentligt och släpte upp koplingen, och det small till valpen gjorde ett litet skut och jag trodde att något allvarligt hadde gått sönder, så under och kikade men såg inget så dit med spärrskaftet och kände på muttern och den var lös PDT_Armataz_02_23.gif , så den satt skapligt om det behövdes en B18 med lågväxel för att dra loss mutern PDT_Armataz_02_02.gif . nu skall allt tvättas nya broms band nitas fast och så tillbaka med allt igen men det verkar ju enkelt mot att få lös mutter eländet PDT_Armataz_02_11.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

@ H.Hansen

 

Jag var i samma situation som dig. Kronmuttern satt som helvete och ville inte lossna. Till sist så tog jag spärrskaftet och placerade det i lämplig vinkel. Ställde domkraften (inte originalet) inunder och började pumpa. Skaftet böjde sig mer och mer tills jag trodde "att nu går det väl av....". Men, till slut så lossade muttern som vid det här laget hade fått ett nytt namn, mutter-jäveln, och jag kunde göra rent i kåpan. Tiden det tog att få tag på rätt storlek på hylsan, alla duschningar av allehanda rostmedel, att jag inte var ledig och eldande av blåslampa gjorde att jag nästan blev religiös då den lossade. Enda misstaget jag gjorde var att inte smeta på lite kopparpasta då jag drog fast allt igen. /Ola (fortfarande icke troende)PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...