Gå till innehåll

Lägre utväxling i skogen i med 11:an


Tamaz

Rekommendera Poster

Ytterligare en fundering...

 

Jag upplever att bilen går lite för snabbt fram i skogen, skulle gärna ha lite mer av "stenkryparlåda" så man slipper slira så mycket på kopplingen när det är mycket sten och stubbar skogen.

 

Vad finns det för möjligheter att få ner kryphastigheten på en 11:a? Kan man dreva om fördelningslådan? Finns det drev att hitta för det? Går det att dreva om 1:an till den 1:a som är i 20-bilarna? Fast när jag räknar på utväxlingen verkar det bara skilja ett par procent (3,85:1 i 11:an och 3,92:1 i 20-bilarna).

 

Att byta diffar till de från en 13 eller 20-bil skulle ju vara det enklaste, nackdelen är att man tappar ytterligare på den redan låga utväxlingen för landsväg, så då är alternativen att ändra något i växellådorna bättre.

 

 

Just nu känns det mer som att annan motor och låda skulle vara enklast, men tänkte ställa frågan här ändå och se vad ni andra haft för funderingar. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma funderingar att jag behöver en lägre växlad bil, kör med 38,5 tums hjul på en av mina 13-bilar, och funderar på större. I grov och riktigt stening terräng går bilen aningen för snabbt på låg-ettan, lätt att få tjuvstopp. Enklast är att byta fördelningslåda. Drevsatser typ stenkrypare finns inte till FD-51. Land Rovers LT-230 finns i ett flertal varianter med olika utv på högväxeln, tex 1.003, 1.222, 1.410 och 1.667. Vanligast är 1.222 som satt i Disco2 mfl.. Alla varianter har 3.321 på lågen. Detta att jämföra med FD-51 som har 1.00 på hög och 2.39 på lågväxeln. Det är samma delning och dimension på medbringarna på LT-230 och FD-51, så TGB-kardarnerna passar. LT-230 har mittendiff som kan spärras, vilket är bra för en 4x4. Dock är LT-230 lite längre än FD-51, så om man behåller bakre kardanen (i kortaste laget redan som orginal), så får man flytta fram motorn lite (typ 60 mm har jag för mig) och korta framkardanen lite (typ 120 mm har jag för mig..). LT230 ska enligt ryktet vara driftsäker och hållbar ( jo, jag vet att det låter osannolikt för en brittisk produkt), en av få positiva saker som man kan säga om LR. Det är iaf en stadig klump om man jämför mängden stål med FD-51, har en LT-230 liggandes på garagegolvet sen nått år tillbaka. Jag ska bara .... osv..... Ligger kvar där än.

 

Finns lite å läsa på http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11716-engine-conversion-and-gearing-new-idea/page-2

 

// Klas

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...