Gå till innehåll

Bränsletanken


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

På min 13 ser bränsletanken ut som skit. Den är tät men verkar rosta inuti också för jag har problem med att kvaliteten på bränslet blir så dålig efter att ha stått några veckor. Verkar bli vatten i tanken snabbt och de gör att det rostar för det som fastnar i filtret fram under serviceluckan ser ut som orange soppa med flagor i. Bilen går naturligtvis sämre efter ett tag tills dess att man rensat filtret.

 

Nu till saken; vad gör man åt problemet? Köper man ny tank i plast och i så fall var?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Demontera tanken från bilen. Montera den på en sementblandare. Kasta i en näve med muttrar i olika storlekar. Häll i vatten med afettning starta. Gå å drick en kopp kaffe ev några öl å lyssna till din tanktrumlare. PDT_Armataz_02_01.gif Givetvis har du ju pluggat alla anslutningar innan du startar. Naturligtvis måste man demontera tankarmaturen så att den inte skadas. Sedan efter ett tag. Vad den nu är i tid. Typ lagom tror jag. Så slår du ut vatten sörjan å försöker kolla i tanken hur de ser ut. När man tycker att det ser ut att vara bra så skölj ur den med naftabaserad avfettning å sedan ev en skvätt med ren bensin. Har man ingen sementblandare själv lr att någon god kamrat har, Ja, då får man ta barnens gunga ev den offentliga lekplatsen å rigga upp tanken i å låta sej själv vara den som skakar å rör runt. Hoppas det löser sej för dej. PDT_Armataz_02_02.gif  putte2007-06-27 05:55:58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Det var både en rolig och smart ide.PDT_Armataz_02_43.gifPlast tank tycker jag man skall skippa.Det hör liksom inte hemma på våra bilar.Gör rent tanken så funkar den nog bra sedan.Passa även på att byta tankamatarens pakning.den brukar torka och spricka när den blir gammal.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Ja det var underhållande läsning och en bra idé. Finns det någon smörja man kan bestryka insidan av tanken med för att att förhindra att problemet kommer tillbaka? Det måste ju då vara nåt som håller för bensin och inte löses upp. Eller så får man ha full tank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det var en god ide, men om jag får lov att vara negativ så tror jag inte på den. Det är gott om förstärkningsplåtar inne i tanken och jag är inte så säker på att man får nåt bra resultat med ovan nämnda blästermetod. Förstärkningarna är som skvalpskott i längsled i tanken "mellan golv och tak", kanske finns tvärs också. Min erfarenhet av risiga tankar är att en fungerande tank bör bytas till. Men det skadar inte att offra några liter diesel och skvalpa runt med i cementblandaren. Med lite tur hjälper det, eftersom diesel är tvättande och såvitt jag vet rostskyddande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst janper

I välsortetade MC-firmer eller liknade kan man finna en produkt som heter "Tank sealer" som gör att man får en gummi likande beläggnig på tankens insida.

 

m.v.h

JP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...