sdt Postad 10 Mars , 2018 Rapport Share Postad 10 Mars , 2018 Alright, då var man Valp-ägare! Bilen är en C202 av 81-års modell. Den har stått stilla i ganska många år och det finns en hel del att göra innan den är redo för besiktning. I köpet ingick nån extra växellåda, mängder av däck och fälg, snökedjor, dörrar, plog, vinch och en massa annat roligt Det som står på att-göra-listan nu är bla. Bromsrenovering Genomgång av elsystemet Förgasarrengöring Genomgång av kylsystem och motor Nya framstolar Montera passagerarstolar Allmän rengörning Lackering (vintercammo) Jag räknar med att jag har några månaders kvällsjobb innan det blir dags för en besiktning. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Overdrive Postad 10 Mars , 2018 Rapport Share Postad 10 Mars , 2018 Tycker jag känner igen den från en annons. Kul! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 10 Mars , 2018 Författare Rapport Share Postad 10 Mars , 2018 Jajjemen! Den var nyligen ute på Blocket. Som tur var, för min del, var den hos en jättetrevlig säljare som hade alldeles för många projekt. Så sagt och gjort, den blev min 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dma09 Postad 10 Mars , 2018 Rapport Share Postad 10 Mars , 2018 Grattis till köpet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 11 Mars , 2018 Författare Rapport Share Postad 11 Mars , 2018 Tack så mycket! Sitter precis och gör upp någon form av plan på vad jag ska börja med att fixa på den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 17 Mars , 2018 Författare Rapport Share Postad 17 Mars , 2018 Då har jag betat av lite från att-göra-listan. Gaspedalen satt fast och böjde sig när man försökte röra den, så jag svetsade på ett par förstärkningar av tunn plåt (för att bygga på så lite vikt som möjligt), sprutade på lite sprayfärg och smorde upp. Nu funkar den fint med bra känsla i pedalen. Det lite större som hänt är att jag har installerat bromsservo och huvudcylinder från Mercedes E-klass (W124), vilket blev en riktigt fin lösning om jag får säga det själv (Tack till Kjell Niklasson för bilderna på hans installation). För de som är intresserade av hur det funkar att få dit det nya bromsservot så skar jag bort "bullen" på pedalstället som går ut bredvid kopplingscylindern, svetsade dit en rak plåt (5mm 200x130mm) som jag borrade hål i. Sen var jag tvungen att flytta armen på bromspedalen något för att linjera med det nya bromssservot. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 17 Mars , 2018 Rapport Share Postad 17 Mars , 2018 Snyggt! Kul att mina bilder kommer till nytta. Ombyggnad av bromssystemet på min valp är nog det bästa jag gjort med den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 18 Mars , 2018 Rapport Share Postad 18 Mars , 2018 Bromsservo bygget ser riktigt bra ut, går även mjukpanelen att sätt dit? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 18 Mars , 2018 Författare Rapport Share Postad 18 Mars , 2018 Tack! Jo, det blir skivor på min också förr eller senare. Har bara inte bestämt mig för om det blir nu direkt eller om jag sätter ihop systemet med trummor och bygger om till skivor i ett senare skede. Mjukpanelen går nog inte att få dit utan modifiering. Men jag tänker mig nog att jag skär bort lite i nederkant och bygger ut den lite så den går fri. Ev. kan man ju sätta dit någon lucka så man lätt kan hålla koll på bromsvätskenivån. Men där är en hel del annat att göra med bilen innan det är dags att bry sig om inredningen... Se till så det inte regnar in i den t.ex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 19 Mars , 2018 Rapport Share Postad 19 Mars , 2018 Lucka har du ju från sidan på panelen. Räcker huvudcylinders volym till så du inte bottentrampar och har tillräcklig rörelse reserv för besiktningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 19 Mars , 2018 Författare Rapport Share Postad 19 Mars , 2018 Det stämmer ja, där finns ju en lucka, ev. räcker det med att modifiera den bara. Det får väl erkännas att det är lite "skjuta från höften" med bromsmodifieringen. Tanken är som jag skrev innan att bygga om till skivor förr eller senare. Funkar inte cylindern (23,8/19mm) med trummorna så får väl ombyggnaden till skivor bli förr helt enkelt (Alt. att byta till en annan huvudcylinder. Där finns några stycken som passar på detta servot.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 21 Mars , 2018 Rapport Share Postad 21 Mars , 2018 Kommer nog funka om de är väljusterade tror inte min cylinder är större i volym den kommer från wv lt35'a. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 22 Mars , 2018 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2018 Hoppas det ja. Kom förresten att tänka på hur frambromsarna ser ut. Det sitter axlar från urvalpen på min C202a. Då har jag väl bara en cylinder per hjul både fram och bak? Om vi antar att så är fallet så har vi 1tum hjulcylindrar bak och 1-1/8tum fram. De olika förhållandena på huvudcylinder vs. hjulcylinder blir då Fram (huvcyl 23,8=0,833) alt (huvcyl 19,0=0,665) Bak (huvcyl 19,0=0,748) alt (huvcyl 23,8=0,937) Tar jag då 23,8mm huvudcylindern fram och 19mm bak får jag mer tryck på hjulcylindrarna bak än fram. Tar jag 19mm huvudcylindern fram och 23,8mm bak får jag ca 30% mer tryck på hjulcylindrarna fram än bak. Sen är där ju klart bromstrummornas storlek att ta hänsyn till, men som jag förstått det är trummorna 280mm både fram och bak. Antar att det får bli någon form av praktiskt bromsprov efter montering, men det är alltid intressant med åsikter från andra. Någon som har tankar om detta? Räknar jag rätt? Edit: Ändrat inlägget med lite uträkningar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 22 Mars , 2018 Rapport Share Postad 22 Mars , 2018 Största kolvarean för framhjulen. gissar att främre/andra steget hydrauliskt påverkat i huvudcylinder och då ska detta såklart vara för bakhjulen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 23 Mars , 2018 Författare Rapport Share Postad 23 Mars , 2018 Ja, det förefaller ju vara det rimligaste alternativet. Hur menar du med att andra steget är hydrauliskt påverkat? Om det behövs (vilket jag tror att det kan göra) får jag sätta en reduceringsventil på röret till bakbromsarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Mars , 2018 Rapport Share Postad 23 Mars , 2018 Glöm det om hydraliskt påverkat har bara stött på det en gång och minns inte vilken udda bil det var som hade detta. Om du har urvalpens axlar kan ju ombyggaren behållt c202 bromsköldar och då går det utmärkt utan reducering, skillnaden borde inte bli annorlunda med dubbelcylinder fram men dubbla enkelcylindrar gjorde det möjligt att konstruera ett dubbelt triangelsystem som var volvos nya säkerhets när 140 serien lanserades och har du olika kolvarea i huvudcylinder så kan du inte ha triangelsystem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 1 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 April , 2018 Då har det hänt lite mer med bilen. Det är mycket att göra och begränsat antal timmar att spendera, men jag har ändå hunnit beta av en hel del punkter på att-göra-listan. Nytt bränslerör och bränslefilter är installerat. Till min lycka gick det relativt smärtfritt att borra ut de 3 bultarna till tanken som var avkapade med vinkelslip. Underlättar ju helt klart att tanken kan monteras i originalhålen. Sen kom jobbet att rensa bort alla gamla bromsrör och montera nya, fräscha istället. Och idag började jag att kolla på hur bromsarna såg ut ute vid hjulen. Först fattade jag inte varför där inte var några frambromscylindrar med bilen, men när jag började mecka med bromsarna bak hittade jag framhjulscylindrarna Det ska nog gå att få ihopa efter några timmars putsande och lite renoveringssatser. Ett av problemen just nu är att jag saknar en cylinder bak, men med bilen fick jag 4st cylindrar som nog kan passa om man bara modifierar bromssköldarna något. Får väl ringa och höra med tidigare ägaren om det var det som var tanken. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 7 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 7 April , 2018 Ibland känns det som att det blir mer och mer att göra ju mer man gör. De senaste dagarna har gått åt att renovera bromsarna och kolla över hjullager mm. Igår upptäckte jag när jag skulle montera tillbaka det ena navet att någon tidigare ägare dragit av inte bara en utan alla 6 (!) bultarna som håller den yttre delen av navet. Suck... Därför blev det till att sätta upp navet i fräsen för att försöka borra ut de avbrutna bultarna. Efter ett par timmar var samtliga bultar utdragna. Tyvärr misslyckades jag lite med den första, vilket resulterade i att gängorna blev så pass skadade att jag var tvungen att borra upp och gänga en större gänga där istället. Inga större problem, där får helt enkelt sitta en M10 i det hålet helt enkelt. Hjulcylindrarna fram (som tidigare satt på bakhjulen) fick sig en översyn. Bla. var luftningsnipplarna på båda cylindrarna avbrutna och jag fick använda metoden att svetsa fast en mutter på den lilla stumpen för att få loss dem. Båda två funkade på 3e försöket. En ny hjulcylinder till höger bak kom i posten också. Tack till Perssons Parts för snabb leverans! Sen fick de gamla räliga bromssköldarna lite ny färg. Blir ju rätt mycket trevligare nästa gång man ska mecka med bromsarna. Även svarven har fått arbeta med att göra en liten plugg till att dra av naven fram. Detta gjorde jag innan jag märkte att de kunde dras av med handkraft Eftersom det blivit mycket svetsande på senaste tiden var det dags att åka till Jula och köpa ny svetstråd (Esab 0,8mm 5kg). Och till sist var jag och grabben på vårt favorit-secondhand-ställe och hämtade en brandyxa som jag tänkte skulle pryda Valpen i framtiden. 5-åring med en brandyxa, what could possibly go wrong...? 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 17 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2018 Det har mest varit pilleri med justertappar till bromsbackarna sedan sist. Inte det vackraste jag och svarven skapat tillsammans, men förhoppningsvis fungerande. Lite annat har jag dock hunnit med. Jag och barnen har tvättat bilen invändigt, så vi fick bort allt kladd från golvet och instrumentpanelen. Sen fick jag även modifierat den ena bromscylindern fram, eftersom där satt två vänstercylindrar. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 17 April , 2018 Rapport Share Postad 17 April , 2018 Det værksted har jeg set før Bliver spændede at Følge! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 19 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2018 Härligt! Kul att se dig här också. Vi får planera in en träff sen när Valpen är körbar tycker jag. Jag är ju lite sugen på att se din 303a, finns det någon tråd här om den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 25 April , 2018 Rapport Share Postad 25 April , 2018 Jeg er inte for god til at få den opdateret. Der går alt for meget tid med arbejde osv... men er da i gang med at svarve på mit næste projekt til bilen http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7472-min-nye-ratgb-1112a/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 31 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2018 Det är väl hög tid för en uppdatering här tycker jag! Vi tar det i kronologisk ordning. Bara för att tråden inte blivit uppdaterad innebär det ju inte att inget har hänt. Det har gått ganska många timmar till valpen sen i april... Först fixade jag klart bromsarna och pillade lite med frihjulsnaven. Sen blev det dags att installera den nya kylaren som kom från en Toyota Tercel. Ny termostat blev det också. Efter det såg bilen ut såhär...ganska lång väg kvar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 31 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2018 Nästa steg blev att fixa elsystemet. Efter någon dags felsökande och allmänt vansinne bestämde jag mig för att skrota elsystemet och bygga ett nytt från scratch! Ett par veckor senare hade jag de flesta funktioner som behövs och ett elsystem som jag tror att jag kan lita på. En ny stol från en Renault Clio slank också med av bara farten. Nu är sittkomforten mycket bättre. För att jag skulle passa bra fick jag höja upp gaspedalen, vilket även hade den positiva effekten att den hamnar lite närmare de andra pedalerna i höjd. Eftersom glasen i sidospeglarna var spruckna modifierade jag dit delar från ett par husvagnsspeglar. Faaaast sen skrotade jag dem när jag någon vecka senare hittade speglar från en MB Hanomag som stod på skroten. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 31 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2018 Kylaren såg ju ut att passa bra men termostatet vänder du väl på. Elen på c202 vållar tydligen många problem, även själv gjort några överkopplingar innan jag kom ihåg plinten vid värmepacket oxid där kan ge de mest märkliga fel. Ang frinaven så har du väl kopplat bort 4x4 bromsen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.