Gå till innehåll

Stabsterrängbil


Gäst Carlsson

Rekommendera Poster

Gäst Carlsson

Är det någon som vet vad det är för specielt med  en TGB 13 /131B"stabsterrängbil"?

Frågetecknet ligger vid ordet "stabsterrängbil".

Vad är det för specielt med den?PDT_Armataz_02_02.gif

//Christer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Stämmer det verkligen?

Är det inte så att chassi-bilar med skåp alltid heter 1312, 1313, 1314, 1315 och ev andra utrustningar och att de bilar med lång kaross heter 13 och EN siffra tex 1 och då bilda beteckningen 131b som i detta fall? man kanske kan få nån ledtråd av vikt och framför allt höjd data på en 131b. Bilarna med skåp är ju kring 3 m och en lång kaross knappt 2,2 m.

 

Edit

 

Ja, så var det:

 

 

Men för övrigt stämmer det med att det är utrustningen som skiljer. Men som sades tidigare, efter att de blir civila skiljer inte mycket.
petewedi2007-06-28 22:20:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Stabsterrängbilar ja.

 

 

 

Det finns ganksa många "varianter" av TGB-13 (6x6) med olika hytt konfigurationer. Alla av dessa är dock mycket lika chassiemässigt. Dock får dom olika benämningar då skåpet har olika funktionalitet och utföranden.

 

 

 

Tyvärr så saknas några beskrivningar på detta forum, framförallt på dom olika "stabs" varianterna:

 

 

 

TGB-1313 A/B Stabsterrängbil med Sambandshytt 272A. M5180-131313

 

 

 

TGB-1317 A Batteriplatsterrängbil med Sambandshytt 273A (?) (Typbeteckning: Volvo C03 6x6-3-V 4243 ) M5180-131713

 

 

 

TGB-1318 A Batteriplatsterrängbil med Sambandshytt 273B (Typbeteckning: Volvo C03 6x6-3-V 4243) M5180-131813

 

 

 

HYTTGB-13 (för Hytt 2611/T) M5180-139313, når civila marknaden utan skåp, dvs som rent chassie med fäste för utbytbart karrosseri.

 

 

 

Hoppas detta bringar lite mer klarhet....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kjetil

Sen finns ju tgb1312 som ju är en "standard" tgb131 med radioutrustning i

PJPLTGBIL 1321A MT  alltså en pjäsplatsterrängbil Förrådsbeteckning: M5138-132113

Typbeteckning: C303 C03 6x6 4143 Mycket ovanlig bil.

 

Kjell//

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

D var många förslag , men så här är bakgrunden till tråden.

Jag sökte en TGB13/131 och fick ett svar där jag blev erbjuden att köpa en 131B, DVS an med aluzink kaross. Den hade ett tillägg i beteckningen "Stabsterängbil".

Min tolkning är att det är en TGB 13  med aluzink-kaross i basutförande med någon extra utrustning.

Nu är det ingen som sägrer ett min tolkning är rättmen vad är den extra utrustningen för något? eller är min tolkning helt galenPDT_Armataz_02_16.gif

//Christer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

OK, en tolkning till då. Jag tror inte 131B är aluzink, det bör vara 131C. Vad B i så fall står för har jag ingen klarhet i, men vad gäller skåppåbyggda varianter vet jag att bokstäverna i vissa fall pekade på om skåpet hade bensindriven extravärmare och i enstaka fall till och med luftkonditionering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

OK, Det finns bara en utväg. Jag får sätta mig i bilen så får vi se vad det är.

Det blir en utflykt på semestern (det uppskattas av mig och mina två döttrar,

 så min fru får vara hemma) det kan ju vara kul att veta något som inte ni vet!

 

Du Erik! hur får du din signatur i en egen ruta?(Jag har precis lärt mig dubbelklicka)

Jag bara undrar.

//Christer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hehe, on-knappen brukar sitta på framsidan av datorburken PDT_Armataz_02_23.gif skojar bara.

 

Kika i överdelen av den sidan du har uppe, alltså var som helst i forumet. Där finns "settings", kika där och skriv din signatur.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

Är det knappen som lyser blått? den man ska tryckapå när det står (är du säker på att du vill göra det här)?

Är det den knappen?PDT_Armataz_02_28.gif?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...