Gäst FormerMazda Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Tja! Har alltid sett det, men alltid trott att det ska vara en liten kosmetisk böj på vad jag kallar parallell-staget mellan hjulen fram. Men efter en oförklarig krökning av staget i helgen så funderar jag på om det ska vara rakt eller inte. Jag satte det i pressen och krökte tillbaks det iallafall. Så nu är det helt rakt o bilen känns normal. Men är dte nån som vet hur staget ska se ut? Rakt eller lätt böjt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 På min är det då rakt i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Öh det måste jag checka, men jag tror den är lite böjd... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Tror att just det att den var böjd från början gör den känslig mot tryck som kan bli när terrängen inte är i linje med hjulen. Och då böjs den mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 27 September , 2006 Rapport Share Postad 27 September , 2006 Ja, mitt parallellstag är då böjt. Fast det har orsakat själv genom att parkera framaxeln på en elak stubbe och sedan spinna ned bilen (äkta 6-hjulsspinn..) i marken. Då blev parallellstaget väldigt krokigt, och toe-in ca 30 grader.... Parallellstaget skall vara rakt (förutom dom smidda ändarna förståss, dom behövs för frigång mot spindeln vid fullt rattutsl*g). Rent strukturmekaniskt handlar det om risk för knäckning om inte staget är 100 % rakt. Den gamle Euler visade med sina beräkningar om egenvärden att vid trycklast så är vissa strukturer instabila, och man kan ibland få kollaps vid 1/20 del av nominell last. Notera att knäckning bara inträffar vid trycklast, men då parallellstaget både får tryck och draglast så blir knäckningen ändå dimensionerande. I fallet med TGB-11-13-20 parallellstaget så gäller Eulers 2:a upplagsfall (dvs ledad i båda ändar). Handboken i hållfasthetslära säger att en initiell utböjning (dvs lätt krokigt stag) på mer än f/L > 1/600 så ska staget riktas eller bytas. Med värden insatta, antaget att stagets längd är 1200 mm så får man f=1200/600=2 mm. Alltså bör ett synbart krokigt stag riktas! // KlasKlas_B2006-09-27 09:08:06 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 September , 2006 Rapport Share Postad 27 September , 2006 Här var det en som läst Hållf! (Hållfasthetslära) Kul! För att gör det här med knäckning tydligt kan man ta exemplet snöre. Dra i snöret, det håller emot bra, det vill säga, det tål bra med draglast. Tryck ihop snöret, det "knäcks" på en gång. En pinne tål skapligt med draglast, men knäcks ganska fort om man ställer den lodrätt och försöker få den att hålla upp en tyngre last. Det finns alltså vissa förhållanden mellan knäckning och dragbrott och det är det som denne man Euler provade sig fram till.omega24v2006-09-27 11:10:01 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 27 September , 2006 Rapport Share Postad 27 September , 2006 Är det bättre med pinne än snöre alltså ? *Lol* Bra att det finns folk som kan detta, för mig bör det bara fungera, ser saker konstigt ut så tar jag en titt i verkstadshandboken och jämför, sedan skriker jag ut på forumet så kommer ni två och hjälper mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.