Gå till innehåll

Styrstag 11-bil?


Gäst FormerMazda

Rekommendera Poster

Gäst FormerMazda

Tja!

 

Har alltid sett det, men alltid trott att det ska vara en liten kosmetisk böj på vad jag kallar parallell-staget mellan hjulen fram. Men efter en oförklarig krökning av staget i helgen så funderar jag på om det ska vara rakt eller inte. Jag satte det i pressen och krökte tillbaks det iallafall. Så nu är det helt rakt o bilen känns normal.

Men är dte nån som vet hur staget ska se ut? Rakt eller lätt böjt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, mitt parallellstag är då böjt. Fast det har orsakat själv genom att parkera framaxeln på en elak stubbe och sedan spinna ned bilen (äkta 6-hjulsspinn..) i marken. Då blev parallellstaget väldigt krokigt, och toe-in ca 30 grader....

 

 

 

Parallellstaget skall vara rakt (förutom dom smidda ändarna förståss, dom behövs för frigång mot spindeln vid fullt rattutsl*g). Rent strukturmekaniskt handlar det om risk för knäckning om inte staget är 100 % rakt. Den gamle Euler visade med sina beräkningar om egenvärden att vid trycklast så är vissa strukturer instabila, och man kan ibland få kollaps vid 1/20 del av nominell last. Notera att knäckning bara inträffar vid trycklast, men då parallellstaget både får tryck och draglast så blir knäckningen ändå dimensionerande.

 

 

 

I fallet med TGB-11-13-20 parallellstaget så gäller Eulers 2:a upplagsfall (dvs ledad i båda ändar). Handboken i hållfasthetslära säger att en initiell utböjning (dvs lätt krokigt stag) på mer än f/L > 1/600 så ska staget riktas eller bytas.

 

 

 

Med värden insatta, antaget att stagets längd är 1200 mm så får man f=1200/600=2 mm.

 

 

 

Alltså bör ett synbart krokigt stag riktas!

 

 

 

// KlasKlas_B2006-09-27 09:08:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var det en som läst Hållf! (Hållfasthetslära) Kul! För att gör det här med knäckning tydligt kan man ta exemplet snöre. Dra i snöret, det håller emot bra, det vill säga, det tål bra med draglast. Tryck ihop snöret, det "knäcks" på en gång. En pinne tål skapligt med draglast, men knäcks ganska fort om man ställer den lodrätt och försöker få den att hålla upp en tyngre last. Det finns alltså vissa förhållanden mellan knäckning och dragbrott och det är det som denne man Euler provade sig fram till.omega24v2006-09-27 11:10:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Är det bättre med pinne än snöre alltså ? smiley4.gifsmiley36.gif

 

*Lol* Bra att det finns folk som kan detta, för mig bör det bara fungera, ser saker konstigt ut så tar jag en titt i verkstadshandboken och jämför, sedan skriker jag ut på forumet så kommer ni två och hjälper mig. smiley20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...