Gå till innehåll

Justera bromsar


Gäst niklas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skall ta och justera bromsarna på min 11a. Dels drar den åt vänster vid hård inbromsning och dels blir trumman på höger framhjul ibland väldigt varm vid längre körningar. Det fräser till och med när man spottar på trumman genom hålen på fälgen. Det är också höger fram som tar dåligt och orsakar svängningen åt vänster vid hård inbromsning. Inte kul när vi närmar oss halare väglag.

 

Har inte tagit av hjulet än så jag vet inte hur det ser ut men instruktioner, tips och tricks om hur en justering går till mottages tacksamt! smiley1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Japp, ordning och reda, det gillar vi! smiley4.gif

 

Tipset är att justera backarna tills det nätt och jämnt känns att de ligger an. Ta bort fälgen och dra försiktigt åt bara trumman med två bakvända muttrar. Se till att trumman hamnar rätt centrerad, den ska sitta på sin fals på insidan på drivaxelns tallrik.

 

Sen drar du försiktigt varvet runt och justerar backarna utåt och inåt (en skruv per back=två skruv per hjul) tills du märker att backarna är precis intill, men inte ligger an. En annan variant är att låta backarna ligga an LITE och låta dem slita in sig, men jag ansåg mig inte ha lust att betala det bränslet. Jag tror inte det spelar nån roll, men det kanhända är därför som mina bromsar drar lite snett, eftersom beläggen tar olika på alla hjul.

 

Egentligen bör man ta lös backarna, plocka ur kolvarna ur cylindrarna och tömma bromssystemet. Gör RENT alla delar. hona cylindrarna, fetta in TUNT med bromscylinderfett (finns speciellt, ta för guds skull inte hjullagerfett...smiley36.gif ), montera ihop, lufta (FÖRST HUVUDCYLINDERN GENOM ATT TA AV RÖREN och hålla igen med fingrarna, TÅLAMODSPRÖVANDE och bromsvätska på golvet...) lufta igen, lufta igen, lufta igen. Sen blir bromsarna bra.

 

På min var två hjulcylindrar ganska risiga av vatten som stått i dem (motorkonserverad 1997, så den har nog stått undanställd 8 år) men trots ganska tuff honing så är de faktiskt täta. Och fungerar också, se annan post om häftig inbromsning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Tror din förklaring blir lätt att förstå när man väl ser det hela framför sig! Får se vilken nivå jag lägger justeringen på. Just nu tar bromsarna väldigt bra och man behöver inte trycka mycket alls för att det skall bromsa duktigt (Kanske inte är bra egentligen, vad vet jag...). Bromsarna känns nästan som en modern bil. Problemet är det att det drar snett och värmeutvecklingen på ena sidan.

 

 Förra ägarna nämnde att bromsbanden var bytta på två hjul (kommer inte ihåg vilka) och jag fick med ytterligare 2 oanvända uppsättningar.

 

 

Läste för övrigt i den andra tråden om inbromsningar smiley36.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

OK, om bromsarna känns friska, så har du ju chansen att slippa plocka isär alltihop. Då har nog bara killen före varit lite ouppmärksam vid justeringen. Jodå, du ser hur grejorna fungerar när du plockar med dem. Justerskruvarna sittter på axelsidan om skölden och har spiralformade anliggningsytor mot backarna med små hack i. Vrider man skruven åt ena hållet, så pressar spiralen ut backen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kika på förstasidan, www.terrangbil.net eller backa mha att klicka på loggan längst upp till vänster så kommer du dit. Där ligger en drös manualer http://www.terrangbil.net/info.asp?category=27, som bland annat behandlar bromsar.

 

Edit: Det var VÄLDIGT vad stor texten blev, ska uppmärksamma Andreas på den saken.
omega24v2006-10-10 23:46:07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...