Gå till innehåll

Anordning för utbytbara karosserier


Gäst kvarnsholm

Rekommendera Poster

Gäst kvarnsholm

Hej alla TGB:are! Har hängt här på erat forum ett tag nu å läst men inte fått tummen ur förrän nu å registrerat mig.PDT_Armataz_02_02.gif

Men nu till rubriken, var igår till min lokala bilprovning som besiktigade TGB 1314 bilen min ifjol utan att ha några invändningar alls, hade då sjukskåpet monterat. Så glad i hågen åker jag dit med ett påmonterat floby flak istället som jag har gjort en hjälpram till som fungerar som adapter mellan flakets orginalfästpunkter och chassiets fästpunkter, d.v.s klämmorna runt ramen fram, balken som kallas "anordning för utbytbara karosserier" samt de två bulten bak vid kofångaren och sen la jag till ytterligare en fästpunkt som redan finns på ramen ungefär mitt på boogien ( tror detta fäste är till för TGB 131 plåtbakdelen ).

Det första de två besiktningsherrarna börjar diskutera är att flaket är skruvat mot chassiet, vilket enligt dom inte det får vara?! PDT_Armataz_02_08.gif Jag upplyser dom att jag använt samma fästpunkter (nämde ej att sjukskåpet är monterat med endast tre fästpunkter per sida ) och då påstås att man måste ha minst fyra fästpunkter, vet ej om detta gäller per sida eller totalt, vilket jag hade och den diskutionen dog.

Nu börjas istället en föbril sökning i deras vägverksförordningar och dom kommer fram till att karosserikod 60 "anordning för utbytbara karosserier" är för lastväxlarsystem där man endast får montera lastytan med snabbfästen och man skall kunna lasta av och på denna oberoende av last. Sedan påstår dom att jag måste ha slagprovad framstam vilket jag upplyser dom att jag har p.g.a att flaket är ett orginal floby. Nu börjar tiden rinna iväg och kö utanför uppstår ( hållt på ca 30 min). Herrarna i fråga kommer då med en ny ide att registreringsbesiktningen har gjorts felaktigt vilket jag hävdar ej är fallet eftersom jag köpte bilen förregistrerad med registreringsskylt och papper på auktion och isåfall är alla bilar med kod 60 och sjuk/sambandshytt felaktiga!

I detta läge tror jag argumenten börjar ta slut för jag står på mig och lite arrogant upplyser om att jag tar en ombesiktning och kommer in med påmonterat sjukskåp fastsätt i samma fästen som nu för det var inga klagomål ifjol!PDT_Armataz_02_13.gif

Då frågar dom vem som kunde godkänna bilen då och jag upplyste dom om att " ja det var ju ni två! Det blev tyst och sen kom "hhmmrr vi hade nog lite mycket att göra då så vi missade detta". Tysnad råder och det hela slutar med att en av dom börjar besiktiga en annan bil medans den andra herren lastar in sig i hytten å gör en provrunda. Undertiden står jag som ett fån å fattar ingenting!PDT_Armataz_02_08.gif 

Mannen kommer tillbaks å går till kassan å jag följer med å fläskar upp 750 riksdaler å är helt övertygad om att detta var helt kört med ombesiktning som följd. Ut kommer ett helt blankt papper å besiktningen är godkänd!PDT_Armataz_02_07.gif

Men han upplyser mig om att han skall kolla upp detta "om det finns några speciella regler för militärfordon" och höra av sig samt att "nästa år måste du göra en registreringsbesiktning för att få kod 10 "flak" istället".

Så jag skall alltså bekosta en regbes fast jag har kod 60 som säger att det inte spelar någon roll vilken påbyggnad som finns på bilen???!!!! Svar ja.

Och det enda som är problemet är att jag har två fästpunkter med bult istället för snabbkoppling???!!!! Svar ja.

Sen upplyser han mig att "det kan bli böter om jag blir stoppad av trafikpolisen p.g.a dessa bultar" Jaha och?PDT_Armataz_02_04.gif

Det mest roliga i denna soppa var att dom inte sa ett ord om den hemmasnickrade hjälpramen som ej är hållfasthetsprovad.... Detta hade jag kunnat smälta som ej godkänt men icke.

 

Tänkte nu höra mig för med er om någon vet någon kunnig person på vägverket/bilprovningen som vet nåt om våra fordon så jag kan kontakta denne och få detta utrett. För det måste vara helt galet detta som dom påstod att man inte får använda bult utan endast snabbfästen vid kod 60 eller är jag helt ute å seglar?

 

Blev långt detta men känner mig frustrerad över saken.......

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E du inte nöjd med en besiktning,då ber du att få tala med deras chef.Sen tar han emot en anmälan som sen ska utredas,har du rätt vilket dom ev ser så brukar de alltid ordna sig relativt lätt,har haft åkeri å gjort detta ett par ggr........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det här är nog något som det inte finns någon riktigt klar ordning i på SBP. Jag föreslår att du helt enkelt låter saken bero. Ska du dit nästa år igen, så vore det bättre om du besiktigade med skåpet på. Vi som har regbesiktigat här har lite olika berättelser om vad besiktningsmännen fastnat för. När jag besiktigade min så funderade de "Jaha, kod 60 ja. Då kan du ju sätta dit vad som helst när du kommer hem." så de tittade inte ens på flaket och det var flaket jag var mest orolig för. Så länge grejorna sitter ordentligt och är vettigt dimensionerade, så tror i vart fall inte jag att trafikpolisen har nåt att invända mot det som står i registreringsbeviset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kvarnsholm

Ja, jag blev ganska upprörd när de båda herrarna stog och dividerade.

Nej, jag har heller aldrig hört att detta skulle vara nåt problem, speciellt med bultarna. Står det kod 60 i regbevis så tycker man att det inte spelar nån roll vad för påbyggnad som sitter där sålänge samma fästen används, vad annars är vitsen med kod 60?

Dessa texter hänvisade dom till, lägg märke till att här står inget om att fastsättning av lastytan ej får ske med bult. Sedan är jag fundersam över datum för dessa föreskrifter för i regpappern har jag årsmodell 1975 och då känns det som regler från den perioden skall användas. Frågade förresten oxå om jag var tvungen att ha underkörningsskydd oxå å då fundera dom ett tag å sa att de behövs ej p.g.a årsmodell, så de känns som om fel föreskrifter användes av dom eftersom dom inte riktigt vet vad dom skall gå efter.

 

Utdrag ur VVFS 2002:46, vägverkets föreskrifter om ändring i föreskrifterna ( VVFS 1993:2 ) om textkoder:

 

Kod: 60

Karrosseri: Anordning för utbytbara karosserier

Betydelse av text: Anges för fordon försett med speciell anordning för utbyte och transport av olika karosserier (autoflak, skyttelflak och liknande). De lastväxlarsystem som fordonet är inrättat för specifieras om möjligt i fält 71. Används efter den 1 april 1993 endast för fordon med en totalvikt understigande 14 ton. Saknar fordonet framstam skall textkod T71AB användas.

 

Utdrag ur VVFS 2002:45, vägverkets föreskrifter om ändring i föreskrifterna ( VVFS 1993:2 ) om textkoder:

 

Fält: 71

Kod: T71AB

Betydelse av text: Fordonet saknar egen framstam. Fordonet avsett uteslutande för transport av lastbärare. (Koden anges för fordon som saknar framstam och har anordningar enligt någon av karosserikoderna 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 60, 65, eller 83.

 

Får väl avvakta besiktningsmannens besked och sen se vad som händer, går ju alltid att åka till grann kommunen å besikta nästa år.PDT_Armataz_02_17.gif

// Mattias
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

De funderade för övrigt om underkörningsskydd även på min, men konstaterade att det inte behövdes eftersom den är avsedd för terräng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Just sånt här med svenskbilprovning inblandad. gör mig så fruktansvärt otroligt arg så jag skulle kunna hoppa ur skinnet!!! det är så man tror bes gubbarna lider av kraftig svensk avundsjuka! för så fruktansvärt dumma de kan vara, och leta fel endast för att förstöra! det är ju exakt samma fordon som försvaret får åka och leka med hur somhelst! varför ska inte vi kunna växla påbyggnad med det "snabblås system" som redan finns!!?? men icke jag fick inte behålla mitt när jag bes med flak! och detta med framstam fick jag träta med dom tills jag blev tokig! endast vid ny bygge eller liknande krävs provad och godkänd framstam 1975 fanns inte detta! och det kom dom inte på själva! så när vi trätt en lång stund och jag åter igen säger att det är ju för i hela världen fortfarande en 75:a då trillad poleten ner och det var lugnt med framstamen, samma borde gälla underkörningsskydd. var ändå rätt glad när det bara var stänk skydd och surrningsöglor som saknades och blev om bes på, fast utbytbara karoserier vill jag ju hafftPDT_Armataz_02_21.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

hm inte ett ljud om stänk skydd på min valp nu när jag besiktigade inget gnäll heller om att jag helt bytt karros och att det inte stämde med beskrivningen om att det skulle finnas en förvarings låda bakom hytten som det var på den gamla han undrade bara om den gjorts om någon gång och jag sa som det var att det mesta var nog omgort sedan förra besiktningen, och han nickad bara medhållande, samt  inget om  underkörningsskydd, så han måste väll ha varit en av de snälla killarna då : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det verkar som om det mesta egentligen går, men att reglerna möjligen egentligen säger nåt annat. De har säkert problem med att hålla isär alla regler som finns runt alla fordon och en del tjänstemän har säkert bättre kunskap om vissa områden, men sämre om andra och tvärtom.

Ja, lite lustigt är det allt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jag tänkte regbesiktiga min utan något på chassiet utom snabbfästena som finns där idag. Undras vad dom kommer tycka om det :)) Har fixat jättesnygga stänkskydd från ett lastbilssläp som ska knytas fast med ståltråd till besiktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Den frågan ställde jag till min bes man han skrattade mig rakt i ansiktet och sa: ja då hadde det ju varit godkännt för då vet ju inte jag hur snabb låsen ser ut! (han viste att jag ville ha snabblåsen kvar) så släng du dit skärmarna lite ordentligt så lär det lösa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kvarnsholm

Oj vilken respons de blev på detta inlägg! Tackar för era synpunkter.PDT_Armataz_02_44.gif

Så det råder alltså stora meningsskillnader om detta ämne på bilprovningen, det var bra att veta för man tror ju alltid att det skall gå så lätt. "Jag skall bara besiktiga TGB:n" Jovisst!

Som ni redan vet så har jag ej gjort någon regbesiktning utan har fortfarande TGB:n som lastbil och "kod 60"  är ju bra att ha för den är ju mer flexibel än just "kod 10" och jag tycker inte dom skall kunna tvinga mig att göra en regbes på XXXX kronor bara för att orginalinfästningen är gjord med bult.

 

Det här med att jag tog upp underkörningsskyddet var bara för att få dom att tänka till å komma på att det är ej reglerna 2007 som gäller utan 1975.

 

Tack för tipset med framstammen Daniel, ska ta upp det med nybyggnation om det blir nå mer diskutioner.

 

Det skulle vara mycket intressant å ha VVFS som fanns 1975 då bilen tillverkades för att kunna hänvisa till, men de verkar inte finnas på bilprovningens hemsida. 

 

Får somsagt avvakta om de hör avsig annars har jag is imagen å prövar igen nästa år med sjukhytten istället för då ä han ju helt orginal.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Vore inte "96  Chassi - snabblås  Anges för fordon som saknar karosseri men har snabblås för utbytbara karosserier" en bättre platsande kod för en chassie 13? Eller kanske inte för då kan man inte få en "T71AB" på bilen....

 

Någon som har besiktigat sin HYTTGB13 utan någon hytt på utan bara ramen för hytt 2611. Den ramen har ju någon form av snabbfästen iaf.

 

"VOLVO C303 6X6, MED MELLANRAM OCH SPECIALFÄSTEN FÖR PLASTHYTT"

tessier2007-07-01 21:27:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Gäst skåne

Här är en äldre tråd som också handlar om utbytbara karrosserier. Det verkar som var och en bilprovning

tolkar lite olika samt att inte samma saker värderas lika. 
Det är nog en fördel att vara påläst och samarbetsvillig vid besiktnings tillfället.PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...