Gå till innehåll

Tgb 12??


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Gäst Ake64

När jag låg i lumpen 84/85 LV4 Ystad fanns det på något av de andra kompanierna något som vi kallade en 12. Den såg ut som en förlängd 11 eller en 4-hjulsdriven 13, vilket man vill.

 

Eftersom jag inte har hört beteckningen sedan dess undrar jag. Vad var det för bil och vad är dess egentliga beteckning??

 

På vårt kompani fick vi nöja oss med valp och BM350/600 så jag har ingen egen erfarenhet av dem men nyfiken som jag är......

 

mvh Åke
Ake642007-07-01 08:11:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg i en bok en gång en 8x8 volvo som var en prototyp,den kunde även simma.Dom byggde bara en om ja inte minns fel,de den enda jag kan komma på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Mm

 

Jag har suttit och kikat runt lite. Det troligaste är att det är en 1112 men den har vad jag förstår samma kaross som en vanlig 11 och jag vill minnas att den här var längre.

 

En prototyp kallad terrängbil 12 gjordes enligt www.soldf.com i fem exemplar och var en amfibievariant av 13.

 

//Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

12 har jag också läst mig till ska vara amfibien som sedan aldrig serietillverkades. Vad jag förstått hade de prototypchassit till den senare 13-varianten, men till största delen valpkaross i kraftigt modifierad form. Har för mig Klas_B har visat nån museum-bild på en sån där en gång??? Jag kanske minns fel.

 

De beteckningar Volvo gav den här serien är C3 som huvudbeteckning, där trean bör stå för cylindervolymen eftersom C2 har B20. En C303(TGB11) har totalvikt ca 3 ton, C304(TGB13) ca 4 ton och C306(TGB20) ca 6 ton. "ny-valpen" C202 har alltså ca två tons totalvikt. Vad jag vill säga med detta är att det inte är ALLDELES OMÖJLIGT att det ni kallade för en "12" är en tvåaxlig C304. Det fanns nämligen en sådan variant, med axelavståndet 253 cm (C303 har 230cm). Det som uppgivits är att Försvarsmakten inte haft den varianten, men det förekommer uppgifter om att vissa bilar som Volvo sålt till Malaysiska armén av något skäl hamnat i svenska försvaret istället. Den malaysiska varianten ska ha varit en riktig friskluftsbil påminnande om gamla kapellvalpen. De avrundade takhörnen längsmed taket ska ha varit i plåt, men mycket i övrigt av taket i canvas. Träbänkar längsmed sidorna ovanpå hjulhusen.

 

Om ni råkar ha sett en gul "11" med flak med aluminiumlämmar på nån bild eller film nånstans här, så bör det vara just en C304. Vägverket beställde tydligen en trave sådana och jag vet jag sett en på en filmsnutt på www.skogspaddan.se.

 

Bull: Det var alltså inte 8x8:an som kunde simma, men den är jävligt frän!
omega24v2007-07-01 16:19:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Det kan säkert ha varit en sådan. Det är ju några år sedan så det är mycket möjligt att det var kapell på den även fast jag mindes något annat.

 

Tack för hjälpen

Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Att det är en 1112 låter troligt. Att det var en TGB 12 låter inte sannolikt. TGB 12:an var sexhjulsdriven och som Omega24v nämnde var den en amfibisk bil som inte sattes i serieproduktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...