Gå till innehåll

Äntligen!


Gäst [ion]

Rekommendera Poster

Gäst [ion]

Hej Allesammans!

 

Så fick man då äntligen hem den efterlängtade TGB:n. Efter att ha haft Volvo Amazon, Volvo 360, 740 och 940 var det då dags att bli ägare av en ytterligare en...

 

20070702_120607_DSC00324_small.JPG

 

Det är en TGB 1312 (tror jag) och har likriktare och sambandsutrustning i skåpet.

 

Ja, jag kanske skall passa på att presentera mig själv också :) Jag heter Jon, är 30 år och är bosatt i Sundsvall. Jag ser fram emot många trevliga stunder i skogen i sommar.

 

/Jon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Tack så mycket. Eftersom bilder alltid är trevligt lägger jag in några till.

 

 

Här var vi tvunga att konsultera kartboken för att ta oss ur de dalländska skogarna ...

 

 

20070702_145352_DSC00322_xsmall.JPG

 

Och så här såg det ut i morse från balkongen ... ingen utsikt att klaga på PDT_Armataz_02_11.gif

 

20070702_145717_DSC00327_xsmall.JPG

 

Fick ratta en hel del för att ta mig ut, misstänker att man kommer ha armar som KarlAlfred när den här sommarn är över ... :)

 

Tillryggalade ca 34 mil igår, skall tanka upp den idag så jag kan räkna ut ungefär vad den slukade, men jag tippar på ca 2liter milen. Antar att det hyffsat ändå? Det gick att marscha på i runt 90 för det mesta.

 

Tänkte att jag skulle börja gå igenom den idag efter jobbet. Vad tycker ni som är erfarna att jag bör kolla/göra först? Någon som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Lasse: Tack! Den har gått 2300 mil, skicket verkar vara bra, jag har inte sett några rostangrepp. När jag ringde och skulle försäkra den verkade det som om mannen i luren först trodde jag hade en sprillans volvo ( Heter den nya småbilen C30 månne? ) , han blev en aning förvirrad när jag sa att det var en 75:a :)

 

På minussidan då? Tja, Elsystemet verkar lida av jordfel eller liknande samt att den har en liten buckla på grillen. Däcken är väl inte helt toppen heller. Får se om jag upptäcker mer ikväll.

 

Vad beträffande skåpet har jag inte hunnit bestämma mig för det ännu :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jordfelet verkar ju bra som sagt. Byt ut alla säkringar, och kolla om det ligger rostflagor mellan säkringshållarna. Nu ser din bil väldigt fin ut, men de har en tendens att rosta i fönsterramen fram och flagorna åker gärna ner i just säkringsfacket. På min läckte gummigenomföringen till tutan in vatten, precis vid säkringsfacket!

 

Jordflätorna vid batteriboxen brukar kunna se rätt buskiga ut. Den mesta elen sitter i hytten, så flätorna mellan de olika punkterna måste så klart vara friska.

 

Pilla i avrinningsgummina på undersidan av skåpets golv, du får troligen ut en del vatten. Kolla att takluckan till skåpet sluter tätt. Golvet i skåpet ska vara hyfsat fast, börjar det påminna om känslan i en vattensäng är det renovering på g.

 

Stor service kan inte vara fel, byta samtilga oljor, kylvätska, smörja ordentligt.

 

Kolla att däckstrycken är lika på däcken på framaxeln och lika på däcken på boggin. Jag kör på 2 kg runt om, jag vet att jag läst att andra kör med 3 kg, på bilarna brukar det stå 1.6 och 1.7. För lite luft spelar stor roll på de här bilarna med så många och stora däck, både för sneddragning och bränsleåtgång.

 

Kul med en entusiast till! Lycka till!
omega24v2007-07-03 06:48:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

*Överväldig av all respons* PDT_Armataz_02_30.gif

 

Tack för tipsen!! Jordfel och rundsmörjning ligger på schemat nu. Skall

ta och investera i en multimeter för att underlätta felsökning.

 

 

Jag känner mig nödd och tvungen att återgälda er med några bilder på skåpet ;-)

 

Från "fören" ...

20070703_101416_DSC00330_300x40.JPG

 

Från "aktern" ...

20070703_101520_DSC00333_640x40.JPG

 

Åså en till ...

20070703_101638_DSC00336_300x40.JPG

 

Räknade förövrigt fram soppaförbrukningen igår, hamnade på 2.3 l/milen (med en del stadskörning inkluderad).  Kollade förgasaroljan igår, den ena var röd och fin, den andra innehöll mest rostvatten så jag antar att det finns lite förbättringspotential. Kanske ett membran har gått sönder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Beträffande förgasarolja kan du ta enkel automatlådeolja istället om du har. Ganska dyra småflaskor de där fugge-oljorna om man redan har auto-olja på hyllan. Annars är bränsleförbrukningen inte onormal i mina ögon i alla fall. Har själv kört på 2.1 vid ett tillfälle, men annars strax mer än det.

 

Sådär såg min bil ut invändigt också när jag köpte den. Vikten minskar ganska radikalt när man tar ut allt det där. Tak-racket och främre "garderoberna" gör sidostabiliteten lite mer spännande än i en elva. Men vad jag kan se på golvet i skåpet ditt, så verkar det vara renoverat. Jo, det är det förresten, jag ser en rosa isoleringsskiva i taket nu. I originalskåpen är det vit frigolit och mellan den och takmasoniten är det ett plastskikt. Plastskiktet finns inte i de renoverade skåpen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Omega: Jag råkade ha knasarolja hemma (har fortfarande kvar min amazon) men mången tack för tipset om automatlådeolja, det kan komma till pass när man minst anar det!

 

Ja det svajade onekligen spännande när man låg i ca 95 km/h i en nerförsbacke och vägen fick för sig att svänga ganska tvärt. PDT_Armataz_02_18.gif Nu ska väl det mycke till innan den går upp på två hjul (förlåt .. 3 menar jag såklart ;-) men det var onekligen en omskakande upplevelse, speciellt när man är ovan med kärran!

 

Intressant att höra det du såg angående isoleringen, mycket roligt att det finns så många likasinnade entusiaster här på forumet!

 

Jag tog förresten en kort premiärtur i terrängen igår. Måste säga att det var en mäktig upplevelse. Terrängegenskaperna på dessa maskiner är verkligen imponerande!!! Hoppade ur och tog några kort om det är någon som är intresserad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille
]

 

Hoppade ur och tog några kort om det är någon som är intresserad?

 

Har påven en konstig mössa?

Har grodan vattentätt arsle?

Finns det ris i Kina?

 

PDT_Armataz_02_11.gif

/Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Haha, okej! Kul med respons PDT_Armataz_02_30.gif Här kommer ett par bilder från premiärturen..

 

Få se nu ... hade inte farsan lite ved liggandes ute på hygget? En anledning så bra om någon att kasta sig in i hytten !-)

 

20070704_075710_DSC00343_c640x4.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Omega: Det var en pedagogisk skildring av hur man dissikerar ett 13-skåp PDT_Armataz_02_25.gif

 

Gick förövrigt lös med fettsprutan igår... och så var man förståss tvungen att ta sig en till terrängtur. Fick faktiskt användning för diffspärrarna. Klättrade uppför en slyig bergsknalle då jag satte mig mellan två stenar. Bilen satt _tämligen_ fast. På med difflåsen och voilá, den rullade upp till toppen lika enkelt som att komma ut från parkeringen hemma. Inga tveksamheter, bara grundgas och ett stort leende på läpparna! Kan inte säga annat än att man längtar till semestern för att ha tid att bekanta sig mer med denna brutalt funktionella terrängmaskin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Höhö vad kul. Den ser fin ut på korten.

Och du bor ju i Sundsvall din tok. Höll på säga att där bor jag med men jag menade

att jag bor i Hudik. PDT_Armataz_02_26.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...