Gå till innehåll

Trött tretton


Gäst tessier

Rekommendera Poster

Gäst tessier

Upplever att min 13-bil är lite trött på högväxeln. Om man åker grusväg med lite uppförsbacke så åker man på att växla ner till typ 2an. Det känns inte riktigt rätt.

Några förslag? Jag har ställt tändningen och lyckats kika in i förknasarna och dom lyfter lika mycket. Har inte kollat ventilspelet, men ska göra det nästa gång jag åker till bilen.

 

// Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Känner likadant med min. Ända tills jag tankade Vpower på Shell. Mycke gått resultat. Lite dyrare men för min del tycker jag det är värt de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Skumt. Jag har provat VPower jag med och det går lite renare, men nån prestandaskillnad har jag inte märkt. Jag tankar alltid 98 och är noga med att fylla LITE FÖR LITE blyersättningsmedel mot doseringsanvisningen, eftersom det pratats om att ersättningen sätter igen tändstiften.

 

Jag har pigg ork i min maskin, men får allt växla ner jag med när det börjar luta emot. Men tvåan ska det nog mota bättre än det brukar göra på vanlig grusväg. Kolla din bränslepump. Det sägs att de torkar i membranen och läcker gärna in soppa i oljan. Min pump bytte jag mot Biltema för 198:- har jag för mig.

 

Blås ur bränsleledningen, MEN: Montera bort backventilen som sitter bak vid tanken först. Soppafiltret sitter uppe vid motorn, kika om det är läge att byta. Det har inte jag gjort, min slarver.

 

Tändläge är tydligen bökigt att kolla, efter vad de som provat har skrivit. Men det kan ju vara ide. Ventilerna som du skrev själv, det tyckte jag däremot gjorde märkbar skillnad i gång. Ventilerna i min var för HÅRT ställda och jag trodde garanterat på brända ventiler, men den går så fint så...
omega24v2007-07-06 21:22:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja jag kan intyga om att för mycket blyersättnings medlen sätter igen tändstiften de såg för djävliga ut på bara ca 100 l bensin men jag har vräkt i blyersättnings medel och nu står motorn full med disel för att jag mistänker att det inte är bara stiften som kladdar i hop utan även ventiler mm så min skall få sej en riktig genomspolning med både disle sedan bensin efter det en bilig olja sedan nytt filter bättre olja och nya stift + de andra tänd delarna när jag endå håller på, sedan blir det att vara försiktig med tillsatshelvete. Hasse PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

PDT_Armataz_02_23.gif

 

Som alltid är det vad man betalar förr som man får. Eller oftast i alla fall. Och dessutom är det MYCKET SÄLLAN man kan få någonting till att vara extremt för två användningar samtidigt. Som att köra Formel 1 och vara klart bland de bästa med en bil som man utan vidare kan köra genom skog och stenrösen på vägen hem.

 

De här grejorna är gjorda som lastbilar till en militörorganisation som specat dem för att vara hyfsat kvicka på väg i kombination med att kunna dra fram en del last längs sträckningar med MYCKET DÅLIG farbar kondition. Det fanns sannolikt fler skäl till varför inte de här kärrorna valdes med värre prestanda, men ett av dem är last. Försvarsmakten prioriterade lastförmåga istället för en stark maskin. Jag tror inte TD40 hade tagits fram när C3-serien provades ut och nån annan dieselmotor lär nog inte varit aktuell från Volvo i alla fall. TD40 väger såvitt jag vet dubbelt så mycket som B30. Plus att den dragit med sig tyngre grejor hela vägen ut till hjulen. Jag måste säga jag är imponerad över prestandan i de här bilarna, för det sitter i alla fall en ganska liten motor i dem. Den gör ett förbannat bra jobb, men man måste se vad det egentligen var bilarna konstruerades för. Som leksak räknat och dessutom 35 år senare, så är det klart inte nån racer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kasta ner en td-40 i en Dodge crew-cab (dubbelhytt)för nåra år sen,4x4 ...den gick mkt bra,pigg för sin vikt mm.något högljud,har åkt med i Daniel,s tg,20. med diesel,går ruskigt fint,sen har han ju lagt ner mkt jobb på det,men den snubben är mkt duktig på de han håller på med...ps,vi ses i Varberg Erik,du kan få en tur i Bonnevillen som omväxling..L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Nej, sjävlklart är det inte 13bilen något fartmonster, men vafan, krypa upp för en backe om man har högväxeln i känns inte som försvarsmakten. Och verkligen inte när det är en ramren... Men en ny soppapump blir det nästa gång, även om jag inte tror att det är felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...