Gå till innehåll

Haveri!!!


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

När jag åkte hem från Norge- och Karlstadsresan i mars, så small det plötsligen till i transmissionen, pös till också och sen dess räknar den kugg, ett evigt tickande ljud som räknar varven på nånting. Sen dess har jag haft alldeles för mycket annat att göra och för lite inspiration att ta tag i saken, men nu när jag ska åka en bit igen på torsdag, så bestämde jag mig för att jag måste göra nåt. Sen mars har jag bara åkt ett par kortare vändor på ett par mil och håller jag 50-60 med den och inte belastar den nåt så låter det inte alltför illa.

 

Japp, efter lite konferenser med Daniel.L här, så kom jag fram till att det bör vara inkopplingsenheten till framhjulsdriften som sitter framtill på fördelningslådan. Den har murrat och dundrat sedan jag köpte bilen, men inte vetat att det kunde vara den det var fel på. Det har betett sig ryckigt och lustigt när jag lagt i framhjulsdriften ibland. Enheten har ett ganska brett lager i framkant som ska hålla utgående axeln rak och den lär nog få en del stryk och hela enheten ser egentligen ganska klen ut när man vet hur mycket grejor som är i den.

 

För att se hur enheten var i skick på reservdelsbilen jag skulle ta den ifrån, så började jag med att skruva ner den från den bilen och testa den genom att koppla den på fyrhjulsdriftslangen på lastbilen. Det visade sig att den verkade ha full funktion och lagret verkade snurra fint och smort.

 

Då är det ju dags för lastbilens enhet och jag började med att tömma oljan ur lådan. BOING!!! Delar av drev och en förfärlig massa spån på magneten på bottenpluggen!!! Jahopp, då är det alltså inte framhjulsdriftsenheten som det är fel på utan lådan i sig självt... Fan, det här var inte bra... Hur ska jag hinna byta tills på torsdag???

 

Jag skruvade i alla fall av enheten från den lådan med, för att bestämma mig för om jag ska fuska lite och sätta "den nya" enheten på lastbilens låda och köra lika försiktigt till Varberg och tillbaka som jag gjort sen i mars. Men frägan är vad som fått lådan att ta stryk, om det är enheten som gjort det? I så fall kanske jag sliter på enheten med en sönderkörd låda och till viss del förstör den så att jag får ett nytt haveri längre fram, trots att jag byter fördelningslådan också, när jag kommer hem igen i nästa vecka...

 

Hu. Nä, det blir väl å bita i det sura och sätta igång och riva ner dyngan när jag kommer hem ikväll. Berätta ni som vet, finns det nåt jag bör tänka på eller några tips, som inte är upptaget i verkstadsmanualerna på huvudsidan här? Uppmuntra mig gärna nu, det är en svår stund PDT_Armataz_02_13.gif äh, jag har ganska god min... PDT_Armataz_02_23.gif biljävel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

TRåkigt Erik. Har dock tyvärr inget tips. Fick mig dock en tankeställare inför min ca 90 milatur onsdag till söndag. Man kanske inte ska fresta grejerna på långa landsvägsmil i högre fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Den som upplever sig ha ett murrande i bilen när man kört nån mil, bör ta sig en funderare. Jag har hela tiden funderat över vad det ljudet kan komma ifrån, men troligen är det lagret utgående ur inkopplingsenheten till framhjulsdriften. Från början trodde jag det var däcken, men ljudet finns kvar även när jag har landsvägsdäcken på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Den som upplever sig ha ett murrande i bilen när man kört nån mil' date=' bör ta sig en funderare. Jag har hela tiden funderat över vad det ljudet kan komma ifrån, men troligen är det lagret utgående ur inkopplingsenheten till framhjulsdriften. Från början trodde jag det var däcken, men ljudet finns kvar även när jag har landsvägsdäcken på. [/quote']

 

Låter som min när framhjulsdriften är inkopplad... Fan vad gôtt. Nu blir ju listan bara längre o längre för mig. Tur jag har så mycket tid att skruva på *not* PDT_Armataz_02_07.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har hittills hunnit kika på instruktionen hur demontera fördelningslådan från huvudväxellådan.

 

Det finns tydligen två varianter att demontera hastighetsmätarvajern. Det ena, vilket troligtvis inte lossnar, är att demontera vajermuttern och få bort vajern från lådan. Det andra verkar vara att demontera en extra låsbult nånstans och ta bort enheten vajern sitter på. Men vad i all världen är det för enhet???

 

Sen är nästa problem att det verkar behövas en avdragare till ingående axel? Nåt man demonterar locket där kraftuttaget skall sättas om man har det och knuffar ur ingående axeln från huvudväxellådan med. Hur hårt sitter axeln man ska pressa ur??? Eftersom inte såna verktyg sätts till för nöjes skull, lär jag förmodligen behöva det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jag har den kompletta verkstadshandboken från försvaret och en komplett reservdelskatalog på adressen nedan. (finns lite annat där med)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det blir till att fuska till fördelningslådan som sitter på bilen, för jag har ingen chans att få det där färdigt. Jag har inte ens fått ner den förbannade utbyteslådan från reservdelsbilen än. Glömde så klart hämta verktygslådan i garaget innan jag åkte dit bilarna står... Så det har varit idel fusk med en massa olämpliga verktyg och svordomar ikväll. 

 

Frågan är om det gått ändå. Reservdelsbilen står på en blöt gräsplan där det inte går att få den ur fläcken och det är inte alldeles enkelt att kräla runt där och lossa allting. Inte blir det så hemskt mycket bättre av att jag blir tvungen skifta lådor på en något torrare del av planen, nåt annat alternativ finns inte i nuläget. Nä. Jag får hoppas att låd-eländet skramlar vidare i 70-80 mil till, jag får fortsätta köra sakta och inte ta ut nåt extra av den stackarn, så blir det byte när jag kommer hem igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

hu det lät inte roligt PDT_Armataz_02_06.gif hoppas det håller för dej tills du hinner byta, själv så har vädret stabilasetats så i dag har jag börjat lite igen men mazdan lära ha en översyn för det lät mer som en gammal V8 än en V6 när jag körde men lite fixande med avgassytemet så nu är det ordnat, så nu har den första diseln tömts ur motorn och så har jag hällt i 5 L till som bara skall få skölja rent det sista och tappas i dag så en sväng med bensin och billig olja. så får jag åka och köpa lite bättre olja till kvällen, och hoppas den sluta ryka ur ventilkåps venten, mycket svart skit kom ut ur motorn första svängen, hoppas på mindre nu när den andra disel tappningen skall ske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bönngas

jag tog en hammare och en lång mejsel för att lossa på mätar wiren och handbroms wiren lossade jag framme vid spaken..  det är bara att skruva isär lådorna och dra fördelningslådan bakåt, se upp bara så du inte ligger under bilen (de gjorde jag..)  jag vet att de gör ont att tappa den på sig..

Lycka till..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hehe, ja vissa saker lär man sig den HÅRDA vägen... Ikväll har jag fyllt ny olja i lådan och kört upp bilen ordentligt SNETT så det lutade åt både höger och bakåt och fyllde i en skvätt till. Provkörningen gick något tystare än den gjort förut, men det var bara nån halvmil så det visar sig i morrn hur det egentligen står till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hos Daniel.L har jag nu rivit och slitit med fördelningslådan och haft Daniels goda kunskaper om grejorna till hjälp. När jag förut körde huvudlådan på växel och fördelningslådan på neutral, lät det [PDT_Armataz_02_18.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_16.gifPDT_Armataz_02_42.gif]-ävligt, så jag passade på att prova huvudlådan när fördelningen var bortplockad, så att jag skulle höra om det skramlade lika illa. Men det var i princip tyst! Så alltså bör det mesta av skramlet kommit från fördelningslådan, så som jag länge misstänkt. Nu är det främre lagret som stöder ingående axel i fördelningen bytt och transmissionen betydligt tystare! Jag ska gå över knutkorsen också, för det är nån annan vibration som finns kvar som jag trodde hörde samman med första felet. Men bilen tål i alla fall att köras med igen och det är ROLIGT! PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Var det bara ett lager alltså? Lät ju som det bara var en sallad med kugger o pinnar i lådan.

 

Skönt att den är OK nu iallafall!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Tyvärr var inte kameran med, det skulle den så klart ha varit.

 

Ja, jag trodde LÄTT att nåt käkat sig in mellan kuggarna nånstans och slagit sönder nån flank. Nu visade det sig vara en del av en bärar-ring i ett av kullagren som släppt och hängt med runt, troligen blivit "överkörd" av kulorna i lagret. Det andra lagret hade också fått sig en kyss när det ändå hände saker. Som sagt så var märkligt nog samtliga kugg fria från skador. Metallflagorna hade uppenbarligen ramlat ur lagret och vidare ner i tråget. Främre lagret kan jag upplysa hade millimeterspel i alla riktningar, så den som upplever sig ha gott om onödiga ljud från transmissionen kan fundera över att plocka ner lådan och byta lagren som håller ingående kugghjulet i fördelningslådan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...