Gäst H.Hansen Postad 11 Juli , 2007 Rapport Share Postad 11 Juli , 2007 hej min valp fick en tråkigt fenomen efter jag kört tll bilprovningen för det första så började den trycka ut olja till spräng kåpan, samtidigt så började det ryka mer och mer ur ventilationen och ventil kopan sedan gick den varm och till slut så ville den inte jag har kollat och bytt stiften då de var totalt igen smetade och nu har jag sköljt motorn med disel flera gånger till det kom nästan ren disel efter genom spolning och kört i en billig olja bytt filter och hält i en lite bättre olja, men det börjar att rycka nästan omgående efter jag startat, och slår jag igen motorn så går den tungt om jag startar direkt och dör när jag ger gas, väntar jag en stund så snurrar den i gång direkt, och svarar på gasen men det verkar som efter en stund som det går tungt i motorn och det ryker mer ur den, jag har inge vatten i oljan och inge olja i vattnet men mistänker att det är toplockspackningen som gått endå, har ej varit med om att det blir ett sådant tryck i motorn förut kan det vara så att avgaserna går in i motorn genom en trasig toplockspackning och skapar röken och det höga trycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 För mej så låter det som att ringarna är slut. Låter som att du får ett reält övertryck i motorn. Men att den går tungt??? Tycker att du ska ta ett kompprov å se hur det står till. Förslag till att den går tungt. Jag funderar så här. Går kompet ut i vevhuset så "fyller" den ju motorn snart. Därav att den går "tungt". Övertryck i motorn skapar kraftigt läkage å motstånd för kolvar att rörasej. Fungerar som tex en 2takts motor, kolven trycker ut luften å oljan ur vevhuset. Bara teorier men.... Vad tråkigt de e när bilen nu annars e så bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 TRIST! Men hur fungerar vevhusventilationen på B18? Det kan inte vara så att den är igensatt??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 Sitter ett filter i vevhusventilationen har jag för mig. Är en kolvring trasig blir det för mycket som ska passera så då trycker den ut genom bakre vevaxeltätningen. Rensa vevhusventilationen med diesel. Kompprova motorn. Är det lågt komp på någon burk, slå i lite olja och prova igen. Är det bättre komp då är det ringarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 jag har fylt hela motorn med disel en gång låtit det stå några dagar kört runt på startmotorn fylde även i cylindrarna, sedan tappat ur det fylt på med dilsel en andra gång kört på starmotorn igen tappat ur slog i disel för tredje gången med startmotorn snurrandes under tiden 7 L disel fick pasera tappade ur det och så fick den en väng med ren bensin efter det och då jag tappade ur bensinen så var den nästan helt ren, fylt upp med billig olja startat tömt ur den oljan bytt filter och hält i bätre olja så jag tycker att motorn borde vara ganska ren inuti nu så jag tror mer på ring terorin, Så det är nog bara att rivar ur kolvar och så tar jag av toppen kollar packningen slipar ventilerna byter ringar så är den renoverad om lagrena är ok, är de inte det så vet jag inte om det är bättre att skaffa en till motor och kasta i under tiden jag renoverar på den som sitter i helt och så var det väll själva fan om den inte skulle hålla en stund Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 Vevhuset ventileras genom locket till oljepåfyllningen och filtret sitter i locket. Är motorn i övrigt normal går det att ta bort locket undet drift utan att det skvätter olja och då får du enkelt bekräftat om filtret är täppt. Jag tycker dock att du ska testa det med en viss försiktighet för om det är så att kompen går ner i vevhuset kanske övertrycket blir så stort att det skvätter en del. Se till att motorn är kall bara... mvh Åke Ake642007-07-12 12:31:04 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 På vänstra sidan av blocket (sett bakifrån) sitter det en oval burk. Den hör till vevhusventilationen den med. plocka bort och rensa den med. Börja med provköra utan oljelock. Ta kompprov. Här är lite info om vevhusventilation: http://www.volvop1800club.se/artiklar/vevhusventilation/vevhusventilation.htm Kom att tänka på ventiltätningarna. Om någon är kass på en avgasport så kan avgaser tränga igenom till ventilkåpan. Borde iofs inte bli något större tryck av det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 Ja det är bland annat ur den ovala burkens rör på vänster sida som der kommer en hel del rök och om jag öppnar locket så ryker det bra där också, och om jag gasar så kommer det mer presis som om avgaserna kommer in i motorn någonstans, men ur avgas systemet ryker det inget det kommer ju ut avgaser där också men inget blå rök Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 Jag tycker att det styrker Puttes och Tessiers misstankar om dålig komp. Det blåser inget nämnvärt om min när jag tar bort locket så det tyder på att en del av avgaserna går direkt ner i vevhuset hos dig. Blårök tyder ju på att olja kommer in i förbränningsrummet och att det inte ryker blått, gissar jag, beror på att det blåser ut så pass från burken att ingen olja kommer in där. Ett kompprov är som sagt det enklaste sättet att få det bekräftat på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 12 Juli , 2007 Rapport Share Postad 12 Juli , 2007 ja jag skall inom gubben och låna med mej komp provarn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 13 Juli , 2007 Rapport Share Postad 13 Juli , 2007 Är det ventiltätningarna som är kass får du bra komp. Men olja läcker in genom insugsventilens tätning och ryken kommer ut genom avgasventilens tätning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 Juli , 2007 Rapport Share Postad 14 Juli , 2007 ja bra tips tessier tackar för det. vet ej men det käns som om jag vill renovera hela motorn när jag ändå håller på, det får vara slut på överraskningar snart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.