Gäst ErikC304 Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Fönster brukar läcka ...och det är egentligen inte svårt att åtgärda. Framrutorna sitter i gummilist klämda runt en plåtfals som kommer fram om man pillar upp listen försiktigt inne i hytten, ett vanligt monteringssätt på bilar fram till slutet av 70-talet. Det här är nåt som förmodligen behövs på de flesta 11/13/20, eftersom de börjar bli till åren, rutorna säkert är bytta nån gång utan alltför stort engagemang med tätningskitt och om inte bytt, så troligtvis helt upptorkat kitt. Utan att jag har meckat och vet nåt om urvalparna, så tror jag det här är tillämpbart på dem. Nån som har koll? Det här har jag gjort själv och det duger åt mig. Jag ger inga garantier att alla andra lyckas, var och en måste ta ansvar för det de gör. Men jag visar gärna vad jag gjort och svarar på frågor.<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> <?:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /> Förarsidans öppningsbara ruta går att göra samma med, både på hytten och själva ramen man kan öppna. Det var ganska rostigt i nederdelen på den lösa ramen, men på hytten var det friskare än på passagerarsidan. Tilläggas bör att det inte var HÅL på passagerarsidan, men det hade inte behövts mycket till. Däremot ska det sitta pluggar i två små hål, varför hålen nu finns där överhuvudtaget och den ena av pluggarna saknades på min. Men det är skit samma, för nu är det så mycket tätningskitt där istället, så jag kommer få problem att byta ruta om den skulle pajjka... Vad gäller "rostlagningen", så inskränkte den sig i mitt fall till ordentlig rengöring med borrmaskinsborste ända ner till ren plåt. Rostskyddsfärg som grund och sen två lager täckfärg. Nu vore det väl om det ska rosta. Den som backar för den här åtgärden för att det verkar bökigt att ta lös rutorna, kan jag upplysa att det inte är svårt alls. En bilglasmästare berättade för mig hur jag skulle bära mig åt när jag höll på med renovering av min Opel Commodore GS/E för tiotalet år sen. Man behöver en lite större skruvmejsel utan vassa kanter. Med den pillar man försiktigt den delen av gummilisten man ser på insidan, pillar ut den på utsidan om den plåtkant som listen håller runt. Man får hjälpa till lite med ett finger, att hålla det man just pillat ut. Börja nedtill på ena sidan och gå uppåt. Ta överdelen och sedan andra sidan neråt. Ha en torkare uppfälld på rutan, så är risken minimal att putta rutan av bilen, vilket man knappast gör ändå. När de tre övre sidorna är "utpillade", så är det bara att ta lös rutan från utsidan, försiktigt så att man inte skadar listen. Gör rent ruta och gummilist från allt som inte är gummi och glas, särskilt viktigt är det i slitsen som rutan skall vara i och på den räfflade ytan som tätar mot plåten. Det man använder är fönstertätningskitt för fordonsändamål. Jag köpte mitt på Biltema, ca 60 spänn för en 400 ml patron. Tryck i lite kitt i slitsen där rutan ska sitta innan listen träs runt rutan. Det är bra om det tränger ut klet lite här och där, bättre med för mycket än för lite. Det är tråkigt om man inte upptäcker att man satt listen fel förrän man står där kletig och dan, så titta en gång extra så att listen hamnar åt rätt håll... När man sen ska montera rutan, tar man en tunn elkabel och trär i gummilisten där plåtfalsen ska vara. Trä den på ett sånt sätt att tråden möts i det nedre hörnet närmast dörren, då är det lättast att hjälpa till med en hand och putta från utsidan i början när det trilskas lite. Kleta på bilens ram och på den räfflade utsidan av gummilisten. Det är bra att ha nåt till hands att torka sig med ibland, kittet är smetigt. Sätt rutan med list och kabel på plats i ramen och fäll upp en torkare mot. Inifrån drar man nu försiktigt kabeln utefter nederkant, så att listen kommer över plåtfalsen. Man får knuffa lite med handen från utsidan, så att listen verkligen kommer över och inte snäpper ner på utsidan istället. Hjälp till med en mejsel att fiska med om nåt hamnar fel. Dra sakta kabeln in över plåtfalsen och gå ur och putta till lite försiktigt på "färdiga ställen" emellanåt. Tryck ner rutan "i botten" ordentligt när nedre sidan är klar och kolla att rutan sitter rakt i ramen. Sen är det bara att fortsätta på samma vis rutan runt. Var försiktig i sista hörnet, så att du inte skadar listen. Det är lämpligt att låta kittet torka nåt eller några dygn innan man tvättar rutan. Kittet går bort med lösningsmedel till färg, men jag vet inte vad man egentligen ska använda. Tilläggas bör att rutan är ganska stabil och tålig, den är ju inte så stor. Men för den skull bör man så klart vara försiktig med alltför kraftiga handtryckningar på ett enda ställe. Om det behövs större krafter för att få dit rutan har du gjort nåt galet, troligen sitter inte gummilisten som den ska runt glaset. Gummilisten till den öppningsbara rutan tätad: Här är bilder på hur jag satte tillbaka rutan i den lösa ramen. Det kändes lämpligt att börja under örat till fönsterstaget: Här är tre sidor klara, till höger återstår den sista: I hörnen är det lite pill, längst ner i bild syns gummilistens yttre hörn som inte riktigt ville kränga om ramen: omega24v2006-10-12 18:30:38 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 nice job Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Sånna här guider uppskattas alltid!! Kanske vore det lämpligt med en egen forumsdel för just guider där användare med foton och text kan beskriva olika ingrepp på bilen? Jag tycker sådana här guider underlättar mycket, nybörjare som jag är. niklas2006-10-12 17:58:58 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Kul att det uppskattas! Jag vet att Andreas hade funderingar på att göra en serie meckguider, vi får se vad han säger. Det behöver inte vara så avancerat med bilder och korrekt svenska, det viktiga är att man visar nåt som man verkligen gjort och vet fungerar. Det vill säga fungerar för en själv, för jag ger då inga garantier att alla andra lyckas, eller att det blir TOPP kvalitet på det jag gör. Men är man noga och tänker igenom hur grejrona egentligen är uppbyggda och fungerar brukar det löna sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Sånna här guider uppskattas alltid!! Kanske vore det lämpligt med en egen forumsdel för just guider där användare med foton och text kan beskriva olika ingrepp på bilen? Helt rätt! Får du tid över så lägg gärna upp en guide sida' date=', Kan nog komma med tips framöver ang B reggning av 20bil,, (om det nu är möjligt) //Danne[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/smiley16.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Kan nog komma med tips framöver ang B reggning av 20bil' date=', (om det nu är möjligt) [/quote'] Du är välkommen med sådana tips! Jag vet att en herre på valpifokus skrev att han lyckats med B-reggning på en 20-bil, så det bör vara möjligt.omega24v2006-10-12 19:28:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Får gärna ligga på framsidan av Terrängbil.net Erik *hint* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Får gärna ligga på framsidan av Terrängbil.net Erik *hint* OK' date=' du får gärna visa hur man gör [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/smiley5.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 trevlig ide jag har redan några foto serier och text med hur jag gått till väga med olika problem liggandes, som skulle kunna komma till användning i detta forum, det uppskattades i onämt forum . av vissa i allafall. hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Kör hårt, Hasse! Det som inte dödar, härdar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.