Gå till innehåll

oljor


Gäst Karl XI

Rekommendera Poster

Gäst Karl XI

Var kan man få tag på oljor. Har en tgb 11. Motor olja 10 30 är ingen problem

men dom andra. 20w 30 till nav växlarna är lite svårare. Kan få tag

på rak 20 olja el rak 30. Hur funkar det? Och sen transmissionsoljorna till

fördelningslådan och växellådan. Någon som vet???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Här finns en nyare variant av smörjschemat:  http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_tgb11/Smorjschema_TGB11-13-20.pdf

 

Och här en gammal till civilversionen:

 

Så du behöver inte leta dig fördärvad efter vad som står i smörjschemat från 1984.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Själv kör jag enligt ett schema jag hittat på fmv:s sidor (har jag för mig) och tack vare ett tips från någon forummedlem. Kommer inte ihåg vilket schema det var nu bara.

 

5W-30 helsyntet i motor, växellåda, fördelninglåda och hjulväxlar, samt 80W-140 i axelväxlarna. 5W-30 helsyntet hittade jag för kring 400:-/5 liter i GM:s program, alltså via SAAB/Opel. Den oljan finns inte överallt och när jag skulle köpa i våras hade min lokala butik slutat med den kvaliten. 5W-30 på Mekonomen? 206:- per liter har jag för mig... Så det blev Mobil 5W-30 semisyntet istället för kring 300:-/4 liter.

 

Samma märke har 80W-140, en olja för tyngre anläggningsmaskiner och traktorer. Säljs i 20 liters dunk, 790:- har jag för mig. Köpte den på en traktorfirma.

 

Smörjfettet måste vara vattenbeständigt, men övriga krav kan jag inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...