Gå till innehåll

Plåtskarvar, kitt


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Karosseriskarvar rostar gärna och börja läcka in

 

Det finns åtskilliga som klagat över "dusch i nacken" när de bromsar sin elva och det

beror ofta på torrsprucket kitt i plåtskarvar och många är det rostigt inunder det

gamla kittet som sitter kvar.

 

Det här har jag gjort själv och det duger åt mig. Jag ger inga garantier att alla

andra lyckas, var och en måste ta ansvar för det de gör. Men jag visar gärna vad

jag gjort och svarar på frågor.

 

20061012_132020_Fönster_5.JPG

 

Jag gjorde rent skarven mellan takplåten och fronten genom att pilla bort löst, torkat

karosserikitt med en liten mejsel. Därefter körde jag roterande borste på borrmaskin

in till ren plåt och knackade försiktigt plåtkanten rak med en hammare. Sen kommer

jag inte ihåg om jag tätade med karosserikitt först, eller rostskyddsmålade.

 

Men karosserikitt finns antingen på tub eller i burk och smetas lämpligen ut med ett

finger. Ju mer man får in i skarven, dess bättre. Som rostskyddsfärg använde jag en

gammal burk Roststopp jag redan hade, men enligt lackproffsen är det egentligen

inte mycket att ha. Vad man ska ha istället vet jag inte och eftersom jag redan hade

burken, så gjorde jag av med den. Den lär hursomhelst vara hundra gånger bättre än

såsom skicket var innan...
omega24v2006-10-12 19:29:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder endast Hagmans 2 komp färg till plåtarbeten. Bryt isär plåtskarven lite måla sedan å knacka ihop skarven å stryk på kittet.

Det finns en vassare färg att köpa och den heter Mirakelpaint. Går att köpa hos vissa som handlar med veteran produkter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...