Gå till innehåll

Ny artikel - Oljebyte på terrängbil 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

I all sin enkelhet välskrivet Andreas! Det är inte krångligare än så här att byta oljorna på TGB:n och mycket enklare än på en personbil faktiskt, sett per ställe i alla fall. Många fler ställen istället då, men man behöver ju inte lyfta upp bilen. Hjulväxlarna går att byta om man formar en plåt och sticker in mellan fälg och växel och låter oljan rinna längs den och ner i en låg hink innanför hjulet. Men det är trångt.

 

Jag skaffade en 28mm U-ringnyckel för nedre bottenpluggarna, men i vissa bilar är det en fyrkantsplugg istället. Där har jag istället använt rörtång, men på hjulväxlarna har jag inte lyckats utan att ta av fälgarna.
omega24v2007-07-26 21:06:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

HAHAHA!!! "Oboy" 00020148.gif o så mkt ja skratta åt de! HAHAHA

 

 

 

Edit: Det är ju faktiskt bra att det är så lätt som de e att byta olja!
monkysa2007-07-27 01:56:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

En kommentar kring verktygen, vad tycker du om biltemas oljesug 20-718?

Jag köpte också en oljesug för att byta olja på valpen. Den funkade odugligt, den släppte in luft bakvägen via kolvpackningen och släppte ut olja samma väg. Resultatet blev ett otroligt kladdande. Jag fick dock i olja i växlarna till slut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Är det den 12-voltsdrivna? Jag köpte en sån och den funkade inte alls. Jag blev så förbannad att den omgående mötte värmedöden i en brasa mitt på laggårdsplan...

 

Edit: Nu kikade jag på Biltema vad det var för artikel, den har jag också. Jag använder den dock för att suga ren olja ur förpackningen och skicka i den i bilen efter att den gamla redan är ur. Till det fungerar den utmärkt med motorolja, men axelväxeloljan 80W-140 är så tjock att kolvpackningen vänder sig utochin och spärrar rörelsen.
omega24v2007-07-27 09:56:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Är det någon som har ett bättre alternativ ?

Kanske en elektrisk variant. För man kommer ju garanterat byta olja många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Bomb_flaska.JPGjag har byggt mig en farlig "bombflaska" (livrädd varje gång jag använder den), men tusan så smidigt!

80w-140 kan gå lite trögt, men med ett varmt pannrum så brukar även den gå fort som bara den att blåsa i! men även kall seg olja funkar om man vill ligga och titta när oljan smyger sig iPDT_Armataz_02_01.gif  men jag brukar värma så det går på under 30sekunder. bara att ansluta luft manometern till däckventilen har testat upp till 7kilos tryck men då kan man tro att det är en glasflaska (den blir riktigt hård haha) men man får vara snabb att släppa trycket vi dom trycken annars blir det lätt fullt för fort och klabbigt och dant.. annars ger den mig en 8:a av 10 möjliga PDT_Armataz_02_05.gifPDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gif

(okej så farlig kanske den inte är haha men jag vill inte vara med när den smäller! för då är det nog farligt iaf)

bild kommer!
Daniel.H.2007-07-27 11:26:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...