Gå till innehåll

Mått på framaxel-damaskerna?


Gäst mikal

Rekommendera Poster

Gäst mikal

Många av er verkar ha pulat med damaskerna på framaxeln och

kanske någon av er har en ny eller gammal liggande?

 

Jag skulle vilja ha måtten på dom.

Diameter här och där, höjd... bla bla.

Och gärna en enkel skiss på damasken.

 

Är det mycket begärt eller!?!??!? va va va?!?! PDT_Armataz_02_15.gif PDT_Armataz_02_11.gif

 

Skämt å sido.

Micke. PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Kanske en digitalbild också? *blink* PDT_Armataz_02_03.gif

 

1.bmp

 

Tyvärr visar inte bilden lamellerna nåt vidare bra, men kolla under Artiklar på huvudsidan, där finns mer om damaskbyte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

Jag bytte damask i onsdags så jag har den gammla liggande, om du vill kan jag skicka den till dlg så får du mäta själv.

Vad ska du ha måtten till?(nyfiken)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Tjena Carlsson!

 

Snällt av dig att att kunna skicka upp den, men jag antar att det kanske kostar

mer än det smakar. Bara portot på en sån gummibälg kostar väl några kronor.

 

Jag tänkte mäta och sedan höra med en damasktillverkare och se om dom har

något liknande. Lite "long-shot" antar jag för det är väl fler vad jag kan minnas som har försökt leta damasker till vettigare priser.

 

Vad jag vet så tillverkar företaget en helvetes massa olika damasker.

Så det är väl iallafall värt att mäta och fråga.

 

PDT_Armataz_02_11.gif

 

Andreas, se till att krya på dig. Att vara sjuk är inte roligt. PDT_Armataz_02_21.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

värt ett försök men tror inte det blir lätt med tanke på presskanten, tätningen mellan axelrör, och rätt mått mot mässingshylsan på drivaxeln. men helt klart, skulle det gå lösa på ett billigare sätt så vist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

En liten fågel har viskat i mitt öra för ett tag sedan att det är på gång med pirat damasker. Skulle kunna tänka mej att det inte är så lång tid kvar. Men jag är ganska så säker på att det lär anonseras ut här bland annat. Men som sagt va så är det bara en tidsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja säg gärna till om det e någon som hittar "billiga" damsaker..

bytte ena sidan i fredags gick på två tim trode det skulle ta mycket längre tid 

 

men f**n va dyrt det är med en gummibit 1200:- PDT_Armataz_02_20.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det var som nån sa till mig när jag köpt min efter auktionen i Karlstad förra året. "Kom ihåg att du köpt LASTBIL nu. Lite andra priser än på grejor till 240..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe så sant så sant

men iaf

De kan göra en skruvdragare för 200 spänn

och nu kan de sälja en laptop för 1000:- ....

man tycker ju att det borde vara svårare och dyrare att framställa än en gummibit PDT_Armataz_02_05.gif

 

 

bara att betala och se glad ut och hoppas att den andra håller ett tag till....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är nog inte själva biten som är bökig, utan serien. De däringa borrmaskinerna och lapptopparna kränger de i miljoner över hela världen, medan damaskerna till Volvo C3 knappast går åt i större mängder än att maskinen som tillverkar dem får stoppas innan den knappt hunnit starta. Riggning och annat arbete lär vara MÅNGA gånger dyrare än själva mateialet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Det dyraste är att tillverka verktyget för att gjuta damasken. Kan man dela upp den kostnaden på typ 2miljoner damasker om året så är det inga pengar, men måste man betala verktyget med säg 30 damasker om året så blir det dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jag har haft tankar runt detta, snyggaste lösningen som cirkulerat i mitt huvud är en tvådelad damask. Den inre delen som tätar med mässingshylsan mot drivaxeln är en del och ser ut som på originalet. Den yttre delen med presshylsan och bälgarna är en del. Denna gör man om så att den skruvas fast istället för att som idag knackas fast. Kräver iofs att man gör ändringar på bilen... Men då tror jag att det går att få tag på standardmodeller av damaskerna som passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nepp tydligen inte PDT_Armataz_02_05.gif

 

förhoppningsvis ska man inte behöva byta så ofta

 

största problemet med damasken är att den faktiskt är lite väl mycket utsträckt från början...

den borde haft ett "bälgveck" till då kanske den inte skulle stressas så mycket...

en tanke iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Tror att det redan finns ett verktyg tillverkat. Som kommer sättas ibruk. Klart att de e roligt att fundera över andra ev billigare lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...